- استان: تهران
- حوزه انتخابیه: شهریار، ملارد، قدس
- شعار انتخاباتی: این راه روشن است
-
پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.
محمدرضا گروسی یکی از داوطلبین نمایندگی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد است، که در زیر رزومه کوتاهی از وی و پاسخهایش به سوالات مهر در دو بخش کشوری و استانی را میخوانید:
رزومه:
– دکتر محمد رضا گروسی داوطلب نمایندگی مردم شریف شهرستانهای شهریار، قدس و ملارد در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.
محمدرضا گروسی متولد ۱۳۴۹ در تهران، فرزند شهید محمود گروسی و برادر شهید ابوالفضل گروسی است.
ایشان رتبه ۱۰۹ آزمون سراسری را کسب کرده است.
* مهمترین آسیب کارکردی مجلس شورای اسلامی از نگاه شما چیست؟
مهمترین آسیب کارکردی مجلس، عبارت است از، انحراف این نهاد از کار ویژه اصلی، قانون گذار ئ و نظارت کلان، به رویهها و چانه زنیهای عرفی قابل مشاهده و رایج.
*مجلس برای تقویت نقش نظارتی و تقنینی خود باید دست به چه اقداماتی بزند؟
فقدان چارچوب معرفت شناسانه تعامل، همکاری و یا نظارت مؤثر بر قوای اجرایی و قضائی در کشور را رقم نخواهد زد و مجلس را در جایگاه انفعال قرار میدهد.
*نمایندگان چرا نباید اسیر تجملگرایی شوند و برای پرهیز از این آسیب، چه اقداماتی ضرورت دارد؟
از آنجا که مجلس برساخته آرا ئ عمومی و نهادی مردمی است، نماینده وظیفه دارد خود را در جایگاه اقل یا متوسط مردم حوزه خود قرار دهد و نظام ارزشی فرد نماینده، مبتنی باشد بر اقناع عمومی از طریق کسب نظر مثبت مردم و رضایت عمومی از سیاستها و نه مشی خود محور و ((سلف اگوییسم))
*همکاری و همراهی میان مجلس و سایر قوا و دستگاهها چه تأثیری میتواند بر پیشرفت کشور داشته باشد؟ به نظر شما مهمترین تجلیگاه این همراهی و همکاری چیست؟
همانطور که بیان شد اگر فلسفه کنش مجلس، مبتنی بر معرفت شناسی و هستی شناسی دقیق و تئوریک اعم از کاربستهای قانون و رویههای سالم اجرایی نباشد مجلس ضعیف و با توان حداقلی، همکاری و همراهی سودمندی و کارآمدی نخواهد داشت.
*مسؤولیت پذیری در قبال مردم موضوعی است که نمایندگان باید همواره به آن توجه داشته باشند. اگر نمایندگان از این مهم غافل شوند، چه پیامدهای منفی ایجاد خواهد شد؟
در عین حال صرفاً نقشی اجتناب ناپذیر در تأیید لوایح و تثبیت رویههای موجود خواهد داشت و بجای نقش محوری نقش پیرو را دارد
*مردمی بودن یکی از خصیصههای مهم هر نماینده باید باشد. یک نماینده چگونه میتواند این خصیصه را تحقق بخشد بدون آنکه در ورطه عوامزدگی و طرح شعارهای غیر واقعبینانه اسیر شود؟
آنچه مهم جلوه میکند پیامد اجتناب ناپذیر، تغافل و عدم توجه به خواستههای کلان مردم (در همه طبقات و اقشار) منجر میشود به سلب اعتماد و از دست دادن پشتوانه مردمی و به تبع آن گرفتاری در چرخه باطل تصمیمات ناصواب که حاصلی جز مضرات ملی و منطقهای نخواهد داشت.
* طبق قانون اساسی یک نماینده در قبال همه مردم ایران مسؤولیت دارد. برای تحقق این اصل مهم و جلوگیری از بخشی زدگی، باید چه مواردی مد نظر قرار گیرد؟
تالی فاسد احساس عدم مسئولیت و فقدان نگرش استراتژیک یک نماینده بی شک تقلیل گرایی، پوپولیسم و شعارزدگی بی فایده خواهد بود، اگر چه به لحاظ متودولوژی ضعف قانون انتخابات و فقدان سازو کار اثر بخش و تنظیم و تقویت ساختار کارآمد به ناچار چنین وضعیت را دامن زده و یا خواهد زد.
- سوالات استانی:
*استان تهران با کمبود سرانههای آموزشی، ورزشی، فضای سبز و… در اکثر مناطق خود به ویژه پردیس مواجه است، برای حل این معضل چه تدابیر عاجلی باید اندیشید؟
باید در تقسیمات کشوری در این منطقه حتماً تجدیدنظر شود، باید شرایط جمعیتی و اقلیمی را در نظر بگیریم. شهرستانهای استان تهران ضمیمه شهر تهران است و تهران اگر با سرانههایی که دارد، خودش بتواند کامل مدیریت شود باید در غرب استان تهران نیز تغییراتی در ساختار تقسیمات کشوری انجام شود.
*آلودگی هوا و فرسودگی حمل و نقل عمومی یکی از رایجترین معضلات استان تهران است، برای حل این دو مساله چه برنامهای دارید؟
آلودگی هوا مشکلات فراوانی را چه برای انسان و چه برای محیط زیست در پی دارد که از این میان میتوان به بیماریهای قلبی، تنفسی و همچنین گرمایش جهانی اشاره کرد. در این میان آلودگی حاصل از حمل و نقل با وسایل نقلیه موتوری نقش مهمی را در آلودگی هوای شهر دارا میباشد و مترو با امکانات ویژه خود میتواند به عنوان یک راهکار برای استفاده کمتر از وسایل نقلیه موتوری به ویژه وسایل نقلیه شخصی در سفرهای درون شهری و حتی بین شهری مورد استفاده قرار گیرد.
*حاشیه نشینی و مهاجرت پذیری بالای تهران یکی از مسائلی است، که این استان و به خصوص شهر تهران را همواره با خود درگیر کرده است، این دو معضل چگونه مدیریت میشوند؟
به حاشیه نشینی نباید به عنوان یک مشکل صرف نگریست. باید از مشارکت جوامع حاشیه نشین شهری در بهبود کیفیت سکونت گاههایشان استفاده کرد. بهتر است به فکر توانمندسازی ساکنان آن از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و کالبدی باشیم. آنها نشان داده اند بی نیاز از دولت میتوانند مشکلاتی مثل تأمین مسکن را حل نمایند و این باعث شده بزرگترین مشکل شهرها در زمینه مسکن تا حد زیادی حل شود. البته در این امر ناهماهنگیهایی بوده است و بی توجهی به آنها و مشکلاتشان میتواند در آینده هزینه بیشتری را به دولت تحمیل کند. هرچند که در این مناطق، سرانههای خدماتی توسعه چندانی نداشته است، اما تحرک و سرزندگی گمشده در شهرها را میتوان به راحتی در این مناطق یافت. در حاشیه شهرهای بزرگ، میتوان چیزهایی پیدا کرد که در ساخت زیربنای شهرهای نوساز مفید باشد. این مناطق برای ایجاد یک زندگی بهتر و حمایت دولت از طریق فراهم کردن شرایط دستیابی به منابع و اطلاعات فنی، سازمانی، مالی و میتوان این مسئله را با هزینهای کمتر حل نمود. همچنین با تعیین و اولویت بندی نیازهای مهاجرین میتوان روند پیشرفت و بهبود تدریجی این سکونتگاهها را تسهیل کرد. فراهم ساختن بسترهای مشارکت محلی و تقویت نهادهای مردمی میتواند تهدید حاشیه نشینی را به فرصتی برای شهروند سازی و بهبود کیفیت این مناطق تبدیل کند. البته در کنار توجه به برنامههای بهسازی، باید بر راهبردهای مؤثر بر جلوگیری از رشد این مناطق نیز تأکید نمود.