مدتی پس از معرفی نسل پنجم تویوتا پریوس، وقت آن رسیده که چهرهای متفاوت از این خودروی کم مصرف را مشاهده کنیم. وظیفه نمایش روی دیگر سکه بر عهده تیم گازو ریسینگ (Gazoo Racing) قرار گرفته، که در سالهای اخیر به واسطه ارائه نسخه اسپرت از محصولات تویوتا شناخته شده است.
این خودرو با نام کامل پریوس 24h لمان سنتنیال GR ادیشن و در آستانه یکصدمین سالگرد تولد پیست دلا سارته معرفی میشود. اما چه ارتباطی بین تویوتا پریوس و مسابقات 24 ساعته لمان وجود دارد؟
حقیقت این است که گازو ریسینگ در طول سالهای اخیر، از پریوس به عنوان بستری برای توسعه فناوری هیبرید در خودروهای مسابقهای استفاده کرده، که به ساخت مدلهای مسابقهای TS030 , TS040 , TS050 و GR010 منجر شده است.
به لطف اجزایی نظیر سپر جلو، شبکه لانه زنبوری در پایین سپر به همراه زیرسپری، رکابهای جانبی، گلگیرهای برآمده، باله بزرگ و دیفیوزر عقب، مشخصههای آیرودینامیک بدنه پریوس 24h لمان سنتنیال GR ادیشن بهتر است. کاپوت فیبرکربنی و چراغهای LED جلو برگرفته از GR010 هیبرید را نیز نباید از قلم انداخت.
رینگهای سفارشی RAYS با ابعاد 18 اینچ، در تایرهای 235/50 پایلوت اسپرت 4S ساخت میشلن پیچیده شده است. براساس اعلام تویوتا، سیستم تعلیق GR پریوس هم مورد بازنگری قرار گرفته است.
پریوس 24h لمان سنتنیال GR ادیشن همراه با مزدا MX-30 R-EV در مسابقات لمان 2023 حاضر خواهد شد. پس از 5 پیروزی متوالی در سالهای 2018 تا 2022، تویوتا به کسب ششمین پیروزی در سال 2023 هم امیدوار است.
هرچند مدیرعامل تویوتا از افزایش تنوع محصولات GR خبر داده است، اما نمیتوان از احتمال عرضه نسخه شهری GR پریوس اطمینان داشت.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source