خودروی لوتوس E21-04 که کیمی رایکونن در فصل ۲۰۱۳ فرمول ۱ از آن استفاده می‌کرد، در حراجی RM Sotheby’s در سالن «Les Salles du Carrousel» پاریس به قیمت ۳۲۵,۶۲۵ یورو (۳۳۸,۰۰۰ دلار) فروخته شد.

به گزارش مجله ماشین، پس از دو سال حضور در مسابقات رالی، کیمی رایکونن در سال ۲۰۱۲ به فرمول ۱ و تیم لوتوس بازگشت. این راننده فنلاندی خیلی زود نشان داد که از سرعت خود چیزی از دست نداده است و با پیروزی در گرندپری ابوظبی، فصل را با جایگاهی در بین تیم‌های برتر به پایان رساند.

لوتوس در فصل ۲۰۱۳ با خودروی E21 و موتور V8 رنو عملکرد امیدوارکننده‌ای در تست‌های پیش‌فصل داشت، اما رایکونن در گرندپری استرالیا تنها توانست مسابقه را از جایگاه هفتم آغاز کند. بااین‌حال، او در طول مسابقه با استراتژی هوشمندانه و توقف دیرهنگام در پیت‌استاپ، موفق شد به پیروزی دست یابد و فصل را با شکوه آغاز کند.

رایکونن در ادامه سه بار به مقام دوم دست یافت و خود را به‌عنوان مدعی قهرمانی مطرح کرد. اما نتایج ضعیف در موناکو و کانادا باعث شد که شانس او برای قهرمانی کاهش یابد.

شاسی E21-04 اولین بار در گرندپری بریتانیا در جولای ۲۰۱۳ مورد استفاده قرار گرفت و رایکونن با آن تا نزدیکی سکو پیش رفت. اما یک اشتباه استراتژیک باعث شد که او در پایان مسابقه از رده دوم به پنجم سقوط کند. این خودرو در گرندپری آلمان نیز نزدیک بود به پیروزی برسد، اما در نهایت رایکونن با اختلاف اندک نسبت به سباستین فتل، در جایگاه دوم ایستاد.

در اواخر فصل، رومن گروژان، هم‌تیمی رایکونن، هدایت این خودرو را برعهده گرفت و توانست نتایج قابل‌توجهی کسب کند، ازجمله سه مقام سوم و یک مقام دوم در آمریکا.

خودروی E21-04 که توسط تیم آلپاین F1 به حراج گذاشته شده بود، دارای فرمان اصلی مسابقات است، اما در شرایط غیرقابل‌استفاده فروخته شد. این بدان معناست که مالک جدید باید یک موتور برای آن تهیه کند تا بتواند آن را مجدداً به پیست بازگرداند.

رایکونن با کسب سکو در سنگاپور و کره‌جنوبی همچنان شانس اندکی برای قهرمانی داشت، اما پس از مسابقه ژاپن، به دلیل مشکلات شدید کمر، تصمیم به جراحی گرفت و دو مسابقه پایانی فصل را از دست داد. این اتفاق پایان کار او در تیم لوتوس بود و در سال ۲۰۱۴ به فراری بازگشت.

لوتوس در پایان فصل ۲۰۱۳ توانست رتبه چهارم را در جدول تیمی کسب کند، اما ورود موتورهای توربوهیبریدی در سال ۲۰۱۴ باعث افت شدید عملکرد تیم شد. در نهایت، گروه رنو در سال ۲۰۱۶ این تیم را خریداری کرد و آن را مجدداً به برند خود بازگرداند.

تیم رنو که از سال ۲۰۲۱ با برند آلپاین در فرمول ۱ رقابت می‌کند، در سال ۲۰۲۱ با پیروزی غیرمنتظره استبان اوکون در مجارستان اولین برد خود در یک دهه اخیر را جشن گرفت. اما شرکت رنو اعلام کرده است که در پایان فصل ۲۰۲۵ از فرمول ۱ خارج خواهد شد و پس از بیش از ۴۰ سال حضور در این رقابت‌ها، برنامه موتورهای خود را متوقف خواهد کرد.

این فروش تاریخی نشان می‌دهد که خودروهای افسانه‌ای فرمول ۱ همچنان در بین علاقه‌مندان به این ورزش محبوبیت بالایی دارند.

 

لینک کوتاه نوشته

خودروی F1 لوتوس در پاریس بیش از ۳۳۰ هزار دلار فروخته شد