مهدی چمران در ابتدای دویست و نود و هفتمین جلسه شورای شهر تهران با یاد شهدای آتش‌نشان در آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، اظهار کرد: آن حادثه کوچک نبود و تعداد زیادی از نزدیک این اتفاق را دیدند و دیدیم آتش‌نشانان و شهرداری بسیار در این حادثه تلاش کردند.

وی ادامه داد: بعد از فروریختن ساختمان کار سخت‌تر شد و حتی برای برش آهن‌هایی که در نمای ساختمان کار شده بود، با مشکل روبرو شده بودیم. وقتی ساختمان تخریب شد باز کردن و جدا کردن این آهن‌ها از مسئله بزرگی بود که دستگاه‌های مختلف از جمله صنایع دفاع به کمک آمدند و وسایلی را به کار بردیم که بتوانند جوش‌ آهن‌ها را از بین ببرد و آهن‌ها را جدا کند. علاوه بر این حدس می‌زدند در زیر زمین، تعدادی از آتش نشانان مدفون شده اند. به همین دلیل تلاش‌ها چند روز ادامه پیدا کرد تا مطمئن شدند که دیگر کسی نیست و واقعاً کار خطرناکی بود.

رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: شهردار وقت تهران برای حضور شبانه روزی در محل حادثه جانفشانی بزرگی داشت. آقای قالیباف چند شبانه‌روز در محل ماند و از منطقه بیرون نیامد تا به نتیجه رسیدند و مطمئن شدند که فرد دیگری مدفون نیست.

چمران تأکید کرد: ما با همین آتش‌نشانانی که به شهادت رسیدند، شاید چند دقیقه قبل از فروریختن ساختمان، دیدار داشتیم و در مورد وضعیت حادثه توضیح می‌دادند اما همراه سر تیم خود وارد ساختمان شدند و به شهادت رسیدند.

وی تأکید کرد: به هر حال حادثه پلاسکو یک زنگ خطر برای ساختمان‌های نا ایمن چه از نظر آتش‌نشانی و چه از نظر مقاومت است که باید روندی که برای بررسی ساختمان‌ها در این دوره آغاز شده و ساختمان‌های ناایمن را مشخص می‌کنند به خوبی دنبال شود و به نتیجه خوبی برسیم.

در ادامه این جلسه اعضای شورای شهر تهران در بررسی لایحه متمم بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری   به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود درباره لایحه متمم بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران پرداختند.

 محمد آخوندی در جلسه امروز شورای شهر تهران که تمام وقت به بررسی متمم بودجه ۱۴۰۳ اختصاص یافته است با بیان اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان بیش از سقف مصوب، متمم مطرح شده است که باید برای آن تصمیم گیری شود، گفت: ما پیشنهادات کمیسیون‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و اصلاحات در متمم اعمال کردیم.

وی با بیان اینکه ای کاش فیلم جلسات قبل بررسی متمم را به رسانه‌ها بدهیم که ببینند همه نظرات تخصصی داشتند اما امروز روال تغییر کرده است، گفت: امروز هم باید کد به کد بررسی شود و شهرداری هم پاسخ دهد تا کار پیش برود و دقت داشته باشید که ما برای هر ماموریتی، بودجه در نظر بگیریم.

آخوندی با بیان اینکه ردیف‌های متمم بودجه برای حمل‌ونقل و عمران افزایش چشمگیر داشته گفت: نمی‌توانیم اصل فیلم‌سازی را زیرسوال ببریم چرا که هم بودجه دارد و هم جزو وظایف سازمان فرهنگی است و ریز سریال‌ها و اقدامات فرهنگی موجود است.

در ادامه نرگس معدنی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز با بیان اینکه ما بلافاصله لایحه را به کمیته‌های تخصصی ارجاع دادیم و موارد مورد بررسی قرار گرفت، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه نیز پیشنهادات ما را اعمال کرد و در حوزه تملک دارایی سرمایه‌ای برای بهسازی مراکز فرهنگی و سرای محلات و کمک به تجهیز مساجد و مدارس، بودجه در متمم کاهش پیدا کرده بود که ما موافقت نکردیم و کمیسیون نیز همان رقم را در متمم قرار داد و حتی بودجه برای برج میلاد و مرکز آیینی صبا هم افزایشی بود.

وی با تاکید بر اینکه برخی ردیف‌ها در متمم افزایش یافته بود که معقول نبود و با همکاری کمیسیون برنامه و بودجه کاهش یافت، اظهار کرد: همچنین اعتبارات طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد داشتند، افزایش یافت.

ناصر امانی نیز ضمن انتقاد از بی‌عدالتی از نحوه کمک شهرداری به مساجد گفت: مساجد را درجه بندی کردند و جالب است وقتی یک عضو زنگ می‌زند به شهرداری دو ساعته ۲۰۰ میلیون تومان به حساب مسجد واریز می‌کنند؛ اما من هشت ماه است که برای کمک ۲۰ میلیونی به یک‌مسجد نامه‌نگاری می‌کنم؛ اما حتی جواب هم نمی‌دهند.

مهدی چمران نیز در واکنش به این سخنان با بیان اینکه من با انتقادات شما در مورد سازمان فرهنگی ومرکز مطالعات مخالفتی ندارم، گفت: اما در مورد طرح آرمان باید از کارشان حمایت کنیم و در مورد افزایش یا کاهش بودجه آن نیز نظری ندارم؛ اما عملکردشان درست است و خودمان هم نخواستیم تبلغ زیادی بر آن شود.

مهدی اقراریان دیگر عضو شورای شهر نیز در مورد ردیف‌های پیشنهادات متمم‌های بودجه ۱۴۰۳ با بیان اینکه یکی از ردیف‌ها متعلق به افزایش بودجه برای شرکت پیام‌رسا است، در حالی که اقدامات این شرکت و رئیس آن برای ما جای ابهام دارد و معتقدم اضافه کردن هر عددی به شرکت پیام‌رسا که فعالیت آن دارای ابهامات است نباید صورت گیرد، اظهار کرد: با اضافه شدن بودجه برای خانه روزنامه‌نگاران و کندو و…. که همگی متعلق به شرکت پیام‌رسا است، مخالف هستیم.

وی با بیان اینکه برخی کد پروژه‌ها با نام بهشت زهرا در سطح مناطق تقسیم شده است، تصریح کرد: برخی اقدامات فرهنگی با عناوین مختلف در سرفصل‌های مختلف دیده شده است؛ به‌گونه‌ای که موصوعاتی همچون ساخت فیلم و….و یا پول برای مرکز مطالعاتی که خروجی ندارد، پول دور ریختن است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ۱۵۰ میلیارد تومان برای طرح آرمان پیشنهاد افزایش بودجه داشتند که اصلا مکانیزم کارکرد شهرداری برای ما ابهام دارد، اظهار کرد: ۵۰ میلیارد تومان سازمان فرهنگی درخواست تولید فیلم داشته در حالی که سوال است که با این ۵۰ میلیارد تومان چند اتوبوس می‌توان خرید؟

اقراریان در مورد کمک اعضای شورا به مساجد نیز با بیان اینکه من وقتی به مساجد می‌روم از من درخواست کمک می‌کنند و وقتی می‌گویم توان ندارم، می‌گویند پس چرا فلان عضو شورا آمد زود به ما کمک کردند؟ گفت: برخی از اعضا برای شهرداری تهران ممتاز و درجه یک هستند؛ اما برخی اعضا مثل من برای شهرداری درجه سوم است.

وی با بیان اینکه چرا شهرداری فیلم بی‌بدن را ساخته؟ ادامه داد: شهرداری تهران باید فیلم در راستای اهداف و برنامه‌هایش بسازد نه اینکه فیلم خاص با عقاید خاص بسازد و برای آن مأموریتی که باید کار کند، پول خرج نکرده پس نباید پول مجدد بدهیم.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه الان زمان گزارش گرفتن از شهرداری تهران است چرا که در طول سال به سوالات ما جواب نمی‌دهند، گفت: اگر قرار باشد شهرداری هر پیشنهادی می‌آورد ما هم آن را تصویب کنیم خب چه کاری است؟‌ همان اعضای خاص خودشان بودجه را بررسی کنند و تصویب کنند.

  علی‌اصغر قائمی نیز با بیان اینکه در بررسی بودجه معاونت فرهنگی شهرداری تهران دیدیم که معاونت فرهنگی در بودجه ۱۲۹ ردیف داشته که ۱۹ ردیف بودجه کاهشی داشته و ۲۰ ردیف بودجه‌اش صفر بود و بودجه ۲۴ ردیف افزایشی بود و اساسا دو ردیف بودجه اولیه شان صفر بوده است، گفت: حالا شهرداری درخواست داشته که ‌۱۲۰۰ میلیارد تومان افزایش بودجه در متمم داشته باشد که پیشنهاد من این است که آن دو ردیفی که بودجه اولیه صفر بوده از ردیف افرایشی‌ها حذف شود.

حبیب کاشانی نیز با تاکید بر اینکه رابطه بین شورا و شهرداری دو سویه نیست و برای پیدا کردن یک مسئول در شهرداری حتی باید ماه‌ها پیگیری کنیم، بیان کرد: ما علاقه نداریم که مشکلات را پشت تریبون بگوییم اما اصلا به حرف‌های ما توجه نمی‌کنند ولی زمان بررسی بودجه که می‌شود، مدام می‌گویند هوای ما را داشته باشید.

محمد امین توکلی زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر تهران با بیان اینکه در مجموعه معاونت اجتماعی، ۱۰ قرارگاه تاسیس کردیم و در این قرارگاه‌ها سه ضلع شهرداری تهران و شورای هماهنگی فرهنگی، دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و ضلع سوم مردم هستند.

وی با بیان اینکه در مورد طرح آرمان باید بگویم که جمعی از طلبه‌های خوش فکر وارد تعلیم و تربیت شدند و حالا در حال الگوسازی برای حوزه تعلیم وتربیت هستند، گفت: ایده طرح آرمان پدید آوردن زیست بوم تعلیم و تربیت در تهران است و با دستگاه‌های مختلف در این راستا تفاهم نامه امضاء کردیم که تنها طرح آرمان را به ارائه کمک مالی تقلیل ندهند چراکه تاکید بر ایجاد کار «گروهی وجمعی» است و موجب افزایش همبستگی اجتماعی می‌شود و مجددا با این طرح، مساجد محل رجوع مردم شدند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه هر مسجد پشتیبان دو مدرسه است و هدف گذاری می‌کنیم که در هر محله یک مسجد به طرح بپیوندد، گفت: باتوجه به استقبال مردمی در حال حاضر ۷۰۰ مسجد و۸۰۰ مدرسه در این طرح شرکت کردند و فقط در اعتکاف در طرح آرمان۶۰ هزار  نوجوان شرکت کردند.

وی در مورد فعالیت فرهنگی بهشت زهرا با بیان اینکه از تمام اعضای شورا دعوت می کنیم که هر زمانی اراده کردند از هر بخشی از طرح آرمان بازدید کنند، گفت: مراسم هایی که در بهشت زهرا (س) برگزار می شود، بعضاً ۵۰۰ هزار نفر شرکت کننده دارد و عمده این برنامه‌ها را مردم برگزار می‌کنند و ده‌ها موکب و ایستگاه صلواتی در آن محل برپا می شوند و اینکه برنامه ریزی کنیم جمع بیشتری از شهروندان از برنامه های بهشت زهرا (س) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی استفاده کنند، ارزشمند است و به نوعی بخشی از گردشگری مذهبی به شمار می‌رود.

توکلی زاده با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری از دیرباز متولی ساخت فیلم و سریال بوده است، گفت: امسال هم فهرست آثار تولیدی در اختیار ما قرار گرفته و در میانه راه تولید است. امروز زمان به ثمر رسیدن تولیدات است و بر اساس بودجه ابلاغی ساخته شده اند و به همت مدیریت شهری در این دوره شاهد با شکوه ترین جشن ها در سطح شهر بودیم و بسیاری از بزرگان بارها به ما گفته اند که برنامه های این دوره بی سابقه بوده‌اند و جشن‌های میلیونی در تهران توانست همبستگی ایجاد کند. البته با نقدها و حملات تندی هم مواجه شد و برخی فعالیت های جبهه انقلاب در این حوزه را بر نمی‌تابیدند.

توکلی زاده با بیان اینکه شهرداری منطقه ۳، پارک ملت و شرکت عباس آباد به صورت ویژه بر موضوع نوروز متمرکز شده‌اند، تصریح کرد: برنامه‌های دهه فجر، جشن های ماه شعبان و رجب، نوروز و ماه مبارک رمضان پیش بینی شده و باید به تدریج اجرایی شود و در میانه راه مناسبت هایی اضافه شد که باید بودجه برای آن در نظر می گرفتیم و تقاضای ما از شورا این است که به ما کمک کنند در ادامه راه نیز برنامه‌ها را به ثمر برسانیم.

ناصر امانی بعد از استماع گزارش معاون شهردار با بیان اینکه به یکی از مدارس دولتی محروم رفتم که وقتی از سرویس بهداشتی آن مدرسه بازدید کردم واقعا خجالت کشیدم که حتی مایع دستشویی ندارد، گفت: در مدرسه ای ۲۰۰۰ دانش آموز درس می‌خوانند که کلاسهایشان ۴۰نفره است و سقف آن هم داشت می ریخت و بعد این مدرسه را میبریم در طرح آرمان و از بهشت آرمانی می‌گوئیم؟ اینکه مدرسه را ایمن سازی کنیم یا در جلسه‌ای برای دانش آموزان سخنرانی کنیم کدام کار تاثیر فرهنگی دارد؟ این ۱۵۰ میلیارد تومان باید به مدارس محروم برود و صرف نوسازی مدارس شود و قطعا روح شهید آرمان خوشحال تر می‌شود. ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای برنامه‌های فرهنگی داشتند؛ اما حالا ۱۷۰ میلیارد تومان افزایش بودجه این مراسمات را در متمم درخواست کردند.

امانی درخواست کرد که در مورد افزایش بودجه طرح آرمان و ساخت فیلم توسط شهرداری تهران باید جداگانه رأی گیری شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در واکنش به سخنان امانی با بیان اینکه شهرداری وظیفه ای در امر مدرسه سازی ندارد، گفت: ما وزارت آموزش و پرورش را داریم که بودجه کشوری دارد و موضوعات را مخلوط نکنید و باید به مدرسه کمک کنیم؛ اما طرح آرمان طرح موفقی است و ۱۷۴ میلیارد تومان هم برای تجهیز مدارس تخصیص دادند و اینگونه نبوده که مدیریت شهری مدارس را رها کرده و شهرداری قلک همه جا نیست و بروید یقه وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت را بگیرید تا کارهایشان را بکنند.

مهدی عباسی نیز با بیان اینکه کسی با کار فرهنگی مخالف نیست؛ اما نوع رفتارها و نیت‌ها را دچار تردید کرده است و باید فرصت برای رفع ابهامات داشته باشیم، تصریح کرد: کار فرهنگی و عمرانی در مدارس باید توأمان باشد چراکه اگر نتوانیم فضای مناسب برای دانش آموز فراهم کنیم همان عدم امکانات پنبه کار فرهنگی شما را میزند.

در ادامه حجت السلام شیرنژاد مدیر کل فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر تهران در پاسخ به ابهامات اجرای طرح آرمان با بیان اینکه در طرح آرمان شاهد همکاری بی سابقه دستگاه‌ها هستیم، افزود: در طرح آرمان ۵۳ هزار نفر ثبت نام کردند و۶۰ هزار کدملی در سامانه ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح که بزرگترین طرح مشارکتی مردم است، برای نوجوانان در ۸۶ عنوان فرهنگی طراحی شده است، گفت: ۱۲۶ باشگاه بدون ساخت و ساز و تنها با اهدای وسایل ورزشی به شهر آرمان اضافه شدند و ۸۰۰ مدرسه با ۱۲ هزار معلم به طرح پیوستند و ‌۳۰۰۰ هزار طلبه جوان بدون یک ریال حقوق پای کار اجرای طرح هستند.

 اعضای شورای شهر تهران نهایتا به افزایش بودجه معاونت فرهنگی واجتماعی شهرداری تهران در متمم بودجه رأی مثبت دادند. همچنین در این جلسه اعضای شورای شهر با تخصیص بودجه به مناطق برای بهسازی بهشت زهرا (س) مخالفت کردند و معتقد بودند معاونت خدمات شهری شهرداری نباید بدون دریافت مجوز، بهسازی بهشت زهرا را به شهرداری مناطق واگذار می‌کرد که پس از بررسی، اعضای شورای شهر با اختصاص۱۰۰ میلیارد تومان به معاونت خدمات شهری شهرداری برای بهسازی و هویت بخشی گلزار شهدا موافقت کردند.

داوود گودرزی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در جلسه امروز شورای شهر که متمم در واکنش به تذکر تشکری هاشمی و برخی دیگر از اعضای شورای شهر تهران پیرامون حضور مناطق در بهسازی بهشت زهرا(س)، اظهار کرد: در طول سال‌های گذشته چه برای قطعه‌ گزار شهدا با بیش از ۳۰ هزار شهید و چه برای بخش اموات حق مطلب ادا نشده و رسیدگی صورت نگرفته و به حداقل‌ها اکتفا شده است. آخر هفته‌ها هزاران نفر از شهروندان به بهشت زهرا می‌روند و ما موظف هستیم امکانات را فراهم کنیم و حداقل کار ما این است که سنگ جلوی پای مردم را برداریم. اصلا بحث یکسان سازی نیست و بحث بهسازی است و نمونه‌اش در قطعه ۵۰ گلزار شهدا مشخص است.

وی ادامه داد: ما می‌خواستیم تا پایان این دوره این بهسازی را به سرانجام برسانیم و به همین دلیل بین مناطق تقسیم کردیم. ۸ منطقه درگیر بهسازی هستند و چند منطقه دیگر هم بخشی از کار را به عهده دارند.سازمان زیباسازی، خدمات شهری و حمل و نقل هم درگیر این بهسازی هستند و قرار است همه در کنار هم پروژه را پیش ببریم. هر قطعه‌ای به یک منطقه داده شده و کار در یک قطعه که به منطقه ۲۱ داده شده هم شروع شده است. این اقدام در راستای تدبیری بود که زمان را بخریم و در یک اقدام مشترک کار را به نتیجه برسانیم.

محمد آخوندی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در این خصوص عنوان کرد: شهرداری نمی‌توانست بدون دریافت مجوز از شورای شهر کار را شروع کند؛ اما به دلیل اینکه سازمان بهشت زهرا توان اجرایی نداشت، کار را به مناطق داد. با این حال این برنامه ریزی مشکل حسابداری دارد و می‌خواهند بحث بهسازی را در متمم قرار دهند. ما هم می‌توانیم این بودجه را رد کنیم و هم این‌که مساعدت‌های لازم را انجام دهیم و مشکل را رفع کنیم.

کاشانی در ادامه اضافه کرد: بهشت زهرا با توجه به این بهسازی تبدیل به یک کارگاه عمرانی بزرگ شده است و نمی‌شود جلوی این بهسازی را گرفت.

ناصر امانی همچنین گفت: طبق قانون هرگونه ساخت و ساز در قطعه شهدا باید با مجوز و تأییدیه بنیاد شهید صورت بگیرد. من این موضوع را پیگیری کردم و متوجه شدم بنیاد شهید از این پروژه بی اطلاع است.

داود گودرزی معاون شهردار تهران در پاسخ به سخنان ناصر امانی بیان کرد: چیزی که روی آن اصرار داریم مرمت و بهسازی معابر کنار قبور است. مدل آن چیزی که در قطعه ۵۰ درست شده است. هر چیزی غیر از بهسازی معابر را حذف کنید و من از این بابت از همه عذرخواهی می‌کنم؛ البته باید بگوییم یک حسینیه هم در کنار قطعه ۵۰ ساخته شده است که شهروندان در آن حسینیه حضور پیدا می‌کنند و واقعا ساخت و ساز این چنینی بسیار کمک می‌کند. بهسازی باید در بودجه سال قرار داده می‌شد و این کار انجام نشده است؛ اما امروز آمدیم که اجازه بگیریم این بودجه را در متمم لحاظ کنیم.

در ادامه مجید باقری معاون منابع انسانی شهرداری نیز بیان کرد: مناقصات انجام شده و پیمانکار مشخص شده اما صورت وضعیت نشده و هزینه‌ای انجام نشده و هیچ تخلفی صورت نگرفته است. برنامه ما این است که بهشت زهرا برای آرامش خانواده شهدا بهسازی شود.

بنابراین گزارش پس از بیان نظرات اعضای شورای شهر تهران در پایان تخصیص بودجه برای اجرای بهسازی بهشت زهرا(س) توسط مناطق پس از مخالفت ۱۲ عضو شورای شهر رد شد؛ اما تصمیم نهایی در خصوص چگونگی تخصیص بودجه به کمیسیون مربوطه و ادامه جلسه برای بعدازظهر موکول شد.

در ادامه بررسی پروژه بهسازی گلزار شهدای بهشت زهرا محمد آخوندی عضو شورای شهر تهران گفت: از نظر اداری در این پروژه اشتباه کردند و نباید قبل از مصوبه شورا کار را شروع می‌کردند. پیشنهاد من این است که با ۱۹۰ میلیارد تومان بودجه برای این بهسازی موافقت کنیم تا بتوانند این کار به نتیجه برسانند.

مهدی پیرهادی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در این خصوص عنوان کرد: پیشنهاد اولیه ۳۵۰ میلیارد تومان بود و حدود ۲۷۰ میلیارد تومان در شورا نیز بررسی شده بود. در نهایت عدد تصویبی ۷۰ میلیارد تومان شد. مناقصه دو منطقه را انجام دادند و این دو منطقه کار را هنوز شروع نکردند. بهتر است یک بودجه‌ای به مناطق اختصاص پیدا کند که کار پیش برود و دچار مشکل نشوند. پیشنهاد من هم بین عدد اولیه ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیارد تومان است و پس از دریافت برنامه‌ها و بررسی در شورا عدد دیگری به بودجه اضافه شود.

تشکری هاشمی هم با ارائه پیشنهادش بیان کرد: سازمان بهشت زهرا (س) اگر بخواهد به دنبال کار ساخت و ساز و عمران برود، از مأموریت ذاتی خود باز می‌ماند. پیشنهاد من این است که از طریق معاونت فنی و عمران کار به صورت متمرکز انجام شود. این کار باعث می‌شود تشکیلات موازی به وجود نیاید و سازمان به وظیفه ذاتی خودش بپردازد.

در نهایت به پیشنهاد اعضای شورای شهر تهران یک کد واحد با عنوان بهسازی و هویت بخشی گلزار شهدا توسط شهرداری مناطق ۲۲ گانه در زیر مجموعه خدمات شهری مشخص شد و اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای آن تا پایان سال تخصیص داده شد. بر این اساس معاونت خدمات شهری اعتبار مورد نیاز را تخصیص خواهد داد که این پیشنهاد مورد تأیید و موافقت اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

اعضای شورای شهر تهران در نوبت عصر جلسه شورای شهر تهران در ادامه بررسی لایحه متمم بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران اعتبار پیشنهادی حوزه معاونت خدمات شهری در متمم را بررسی کرده و پس از ارائه نقطه نظرات و پیشنهادات درباره مشکلات رفت و روب در پایتخت در نهایت با افزایش ۴۰۰ میلیارد تومانی بودجه سازمان پسماند در متمم بودجه و اختصاص ۳۶ میلیارد تومان برای تکمیل بوستان‌های مادر و کودک موافقت کرد.

 در ادامه بررسی لایحه متمم بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران که بعدازظهر امروز نیز در صحن علنی شورای شهر تهران بررسی شد، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به پیشنهادات شهرداری تهران در لایحه متمم بودجه ۱۴۰۳ در حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری به بودجه شرکت شهربان و حریم بان در سال جاری، گفت: حدود ۱۳۵۰ میلیارد تومان بودجه شرکت شهربان و حریم بان است که باید تعیین تکلیف شود. عملکرد این شرکت با این بودجه تناسب ندارد و شنیده‌ام که نیروهای شهربان و حریم بان را می‌خواهند به مناطق ببرند و اگر چنین چیزی رخ داده است باید بیایند و در کمیسیون مربوطه توضیح دهند.

وی با بیان اینکه در حوزه پسماند ردیف‌های بودجه بسیار متعدد هستند، اظهار کرد: فارغ از بودجه مدیریت پسماند، ام آر اف و پرداخت حقوق ردیف‌های دیگری هم داریم که اعتبار آن کاهش یافته است. برای مثال ۲۲ میلیارد تومان از بودجه جمع آوری حیوانات از سطح شهر کاهش پیدا کرده که دلیل آن را نمی‌دانیم. قرار بود ام آر اف به عنوان ایستگاه‌های میانی راه اندازی شوند؛ اما برخی از این مراکز تعطیل شده است.

پیرهادی اضافه کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در شورای فنی مصوب کرده است که بر اساس آیتم‌های سازمان برنامه عمل کنند. ۷۰۰ میلیارد تومان برای کمک به پیمانکاران پیش بینی شده بود. رفت و روب به خوبی انجام نشد و پیمانکاران به تعهدات خود عمل نکردند؛ لذا این رقم زیاد است.

وی ادامه داد: مابه التفاوت حقوق شامل همه نمی‌شود؛ ۷۰ درصد از پاکبانان اتباع هستند که تعداد زیادی از آنها رد مرز شده‌اند و اگر ارقام به پیمانکاران پرداخت شود، به اتباع نمی‌پردازند و شاید به پاکبانان ایرانی هم ندهند. با توجه به این موضوع ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان در متمم بودجه پیشنهاد می‌دهیم و با وجود نقص کار پیمانکاران می‌خواهیم اقدامات به نتیجه برسد.

ناصر امانی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری دچار پس روی و عقب روی شده‌ایم، گفت: دلیلش این است که شیوه اجرایی اشتباه است و به مقصد نمی‌رسیم. در حوزه پسماند روش جمع آوری و رفت و روب در شهر تهران دچار مشکل است و باید اصلاح شود. اعتقاد دارم افزایش بودجه مشکل رفت و روب را حل نمی‌کند.

وی ادامه داد: در حوزه فضای سبز به هر محله‌ای که می‌رویم درختان در حال خشک شدن هستند چرا که پیمانکاران رسیدگی لازم را ندارند و به موقع به درختان آب نمی‌دهند. حوزه خدمات شهری ویترین عملکرد شهرداری است و توسعه و نگهداری فضای سبز بسیار مهم است. قبل از افزایش متمم بودجه باید اصلاح صورت بگیرد. از سوی دیگر سوالم این است که آیا ورود پرونده‌ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ کاهش داشته یا افزایش؟ بسیار افزایش پیدا کرده و همه در این خصوص ناراحت هستند. در بحث حیوانات مضر شهری هم بسیار مشکل داریم و باید به این مسئله پرداخت شود.

مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران هم با اشاره به ۷۰۰ میلیارد تومان تعدیل مصوب سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: قرارداد با پیمانکاران منعقد شده است. سال قبل عدد تعدیل جزئی بود اما امسال ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام شده و اگر این رقم تصویب هم نشود، شهرداری محکوم خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در قراردادهایی که در سازمان مدیریت پسماند منعقد شده ضعیف عمل شده، گفت: در منطقه ۱۴ پس از خلع پیمانکار، آنالیز وضعیت با حجم پسماند همخوانی نداشت و پیمانکار جدید وارد کار نمی شد. اگر ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص نیابد هم خدمات شهری زمین می‌خورد و هم شهرداری تهران محکوم می شود.

داود گودرزی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران که در صحن شورای شهر تهران حضور داشت در ادامه سخنان اعضای شورای شهر تهران با اشاره به بحث پسماند و رفت و روب در شهر تهران اظهار کرد: در پسماند و رفت و روب چندین روش در شهرداری مورد توجه بوده است. این موضوع دغدغه همگانی است و برنامه‌ای پیش بینی شده که در کمیسیون تخصصی و شورا گزارش داده خواهد شد. در شهرهای دیگر کشور مدل‌هایی اجرایی می‌شود و امروز می‌دانیم که اصفهان، تبریز و مشهد چگونه عمل می کنند. تمام این مباحث قابل بررسی است و ما آن را بررسی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سال قبل تصمیمی گرفته شده که از ۱۴۷ قرارداد مدیریت پسماند به ۱۴ قرارداد برسیم. این قراردادها سه ساله منعقد شده و عدد آن بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۱ بوده و سپس فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه مورد توجه قرار گرفته است. ما این سوال را مطرح کردیم که آیا شهرداری تهران می‌تواند جدا از فهرست بهای سازمان برنامه و بودجه، فهرست خود را اجرایی کند؟ وقتی فهرستی مشخص شده ما نمی‌توانیم از آن تخطی کنیم. امسال فهرست بهای فضای سبز نیز اعلام شده و ما نمی‌توانیم بگوییم می‌خواهیم بر اساس فهرست شورای فنی پیش برویم.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با اعلام اینکه سازمان بودجه به صورت اختصاصی فهرست را برای پسماند اعلام کرده و از لحاظ فنی اعمال فهرست شهرداری شدنی نیست، گفت: ما با قراردادهای سه ساله‌ای مواجه هستیم که حجمی است و ۱۰ دی ماه تعدیل سال ۱۴۰۳ اعلام شده و ۳۷ درصد برای نیمه اول سال ابلاغ شده است. 

وی افزود: این عدد ۳۳۰۰ میلیارد تومان برای حوزه پسماند است و رقم قرارداد پیمانکار و حقوق کارکنان مشخص بوده است. در واقع رقم قراردها چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید. بودجه پسماند در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۵۷ درصد افزایش یافته و حقوق افزایش یافته و تجهیزات نیز تأمین شده است. از لحاظ وضعیت کلی، ایراداتی وجود دارد اما بر اساس آمار سامانه ۱۳۷ و نظارت های میدانی اوضاع به آن شکل که در شهر نمی‌توان تردد کرد، نیست.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه کارگر، پیمانکار، مدل مالی، روش جمع آوری و انتقال، نوع ماشین آلات و تجهیزات، مدل نظارت در شورا، رفتار مردم و اسناد بالادستی معیارهای ما در حوزه مدیریت پسماند است، یادآور شد: برای طرح تحول پسماند برنامه‌ داریم. حذف زباله گرد و بهینه سازی پسماند و رفت و روب طرح دارد و این تعهد را می‌دهیم که با کمک شورا، شهر را تمیزتر خواهیم کرد و از عهده آن بر می‌آییم. 

وی ادامه داد: در مورد نرخ تعدیل این قراردادها نمی‌توانیم حرفی بزنیم. این تعدیل در بخش‌های دیگر که پیمانکار دارد، اجرایی می‌شود. عدد واقعی تعدیل هزار و ۹۵ میلیارد تومان است. چند منطقه ما بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۱ متضرر شده‌اند. پیمانکار معتقد است که اگر شهرداری می‌خواهد پیمانکار کار خود را به درستی انجام دهد، باید حق و حقوق آن پرداخته شود. 

گودرزی با بیان اینکه ما مفاد قرارداد را یک به یک بررسی می‌کنیم و از پیمانکار تعهد می‌گیریم و نظارت به صورت سیستمی، میدانی و مردمی انجام می شود، اظهار کرد: در سه ماه اخیر، روزانه در مورد پسماند جلسه برگزار کردیم و شرایط در حال بهبود است. اگر عدد کم شود ما نمی توانیم از پیمانکار تعهد بگیریم. 

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: طرح اولیه برای چهارباغ و محدوده پایین آن از قبل نوشته شده بود و یک بخش از آن اجرا شده بود و بخشی دیگر در این دوره در حال اجراست. از چهار باغ، تلاش ما این است که یک باغ تا عید فطر به بهره برداری برسد و پلی که به بزرگراه شهید همت متصل می شود، مورد بهره برداری قرار گیرد. 

گودرزی در ادامه این جلسه گفت: ما ساخت ۱۰۰ بوستان مادر و کودک را در برنامه داشتیم که ۴۰ بوستان در مرحله بهره برداری قرار گرفته است و ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح ها پیش بینی کردیم. 

وی درخصوص اعتراضات نیروهای شرکت شهربان و حریم بان، یادآور شد: ما با یک شرکت دو هزار و ۴۰۰ نفره مواجهیم که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای انجام مأموریت ها دارد. اینکه رضایت وجود ندارد، قبول است. استقرار خودروها در نواحی صورت می گیرد، اما هیچ ردپایی از شرکت برای مدیریت نیروها در مناطق و نواحی وجود ندارد. 

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با تأکید بر اینکه شهرداران مناطق باید با رئیس شرکت هماهنگی انجام دهند که عملیات در بخش های مختلف صورت بگیرد، گفت: قرار بر این شد که نسبت کارکنان با مناطق مشخص شود تا منطقه بتواند نظارت بهتری بر فعالیت ها داشته باشد.

گودرزی تأکید کرد: باید به کارکنان که بخشی از شهروندان ما هستند، رسیدگی می‌کنیم؛ از طرفی وضعیت عملکرد را هم ساماندهی می‌کنیم. عدد پیش بینی شده در این بخش ۱۲۰ میلیارد تومان است که در ابتدای سال کم گذاشته شده و در متمم باید افزوده شود. بخشی برای حقوق کارکنان و بخشی دیگر برای کرایه خودروها و تجهیزات است.

جعفر شربیانی عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنان معاون خدمات شهری شهرداری تهران با انتقاد از اقدامات شهرداری تهران طی سال‌های اخیر گفت: در دو سه ماه اخیر شورا به مسیر خوب خود بازگشته است و امروز هم متوجه شدیم که اقداماتی شهرداری انجام داده که شورا در جریان آن‌ها نبوده است. بحث پسماند دو موضوع اساسی دارد؛ یکی از ایرادات اساسی دوره مدیریت آقای زاکانی انتصاباتشان است چرا که کارآمد بودن یک نظام اسلامی با انتصابات درست به وجود می‌آید. در سازمان مهم پسماند شهرداری تهران، ۵ مدیر عامل تغییر کرده است.

وی ادامه داد: همه مشکلات پسماند ریشه در انتصابات دارد. موضوع مهم دیگر از مدار خارج کردن کارکرد نظارتی شوراست چرا که کسی پاسخگو نیست. کسی که تصمیم گرفت ۱۴۰ قرارداد به ۱۴ قرارداد کاهش پیدا کرد، کجاست؟ چرا پاسخ نمی‌دهد؟ این ۱۴ پیمانکار بر اساس چه ملاکی قرارداد امضاء کردند. مشکلات اساسی اداره شهر تهران همین مسائل است.

همچنین مهدی اقراریان در ادامه عنوان کرد: ما از وضعیت خدمات شهری و نظافت شهر تهران از عملکرد آقای زاکانی راضی نیستیم. بعد از این همه انتصاب و جا به جایی خواهش ما این است که هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، از نیروهای با تجربه شورای شهر مشورت بگیرند. نمی‌شود به راحتی معاون یا شهردار یا یک مدیر را عوض کرد و پاسخگو نیستند. اینجا محل آزمون خطا و کارآموزی نیست.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز ضمن موافقت با افزایش ۱۹۰ میلیارد تومانی بودجه ساخت آرامستان‌های جدید در لایحه متمم بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران، اظهار کرد: در ابتدا ۳۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که پس از بررسی‌ها و موافقت شهرداری و شورا، این رقم در حال حاضر به ۱۹۰ میلیارد تومان رسیده است.

محسن قضاتلو مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با حضور در صحن شورای شهر گفت: نرخ تعدیل نیرو سال قبل یک درصد بوده و امسال ۲۹ درصد است که متعلق به پیمانکار است. سازمان برنامه و بودجه کشور بر اساس نرخ تورم، تعدیل را اعلام کرده است. ما ۳۰۰ میلیارد تومان برای اقدامات عمرانی بدهکاریم.

قضاتلو با بیان اینکه ما در خصوص یک موضوع قانونی، چانه زنی می کنیم، افزود: این مدل برای اولین بار در شهرداری تهران  اجرایی می‌شود که مورد بحث قرار گرفته است. این ارقام حق پیمانکار و بر اساس قانون است و باید پرداخت شود.

چمران رئیس شورای شهر تهران در ادامه گفت: پیمانکاران پول گرفتند و کار نکردند و به همین دلیل دست دوستان ما در شورا برای تصویب بودجه می‌لرزد. به هر حال پیشنهاد ۷۰۰ میلیارد تومانی کمیسیون برنامه و بودجه برای افزایش بودجه معاونت خدمات شهرداری در متمم بودجه ۱۴۰۳ به ۴۰۰ میلیارد تومان رسید.

در نهایت اعضای شورای شهر با تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران مخالفت کردند و بودجه ۴۰۰ میلیارد تومان برای پیمانکاران سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران مورد موافقت اعضای شورای شهر قرار گرفت.

رئیس شورای شهر تهران در مورد ساخت بوستان های مادر و کودک نیز گفت: ساخت این بوستان‌ها مصوبه شورای سوم یا چهارم است. اگر می‌خواهید این لایحه حذف شود باید کل بوستان‌های مادر و کودک سطح شهر را جمع آوری کنیم و تبعات آن هم باید پذیرفته شود. تقاضای من این است که هیچ رقمی را در تصویب بودجه سال آینده به متمم موکول نکنید و هر رقمی هست، همان زمان نهایی و تصویب شود.

در ادامه گودرزی معاون خدمات شهری عنوان کرد: من با این پروژه مخالف هستم اما به دلیل این‌که کار پیش رفته است برای تکمیل آن نیاز به تخصیص بودجه داریم.

همچنین اعضای شورای شهر برای ساخت و تکمیل بوستان‌های مادر و کودک با تخصیص بودجه ۳۶ میلیاردی در متمم بودجه موافقت کردند.

 

 

source

توسط namov.ir