به گزارش خبرنگار مهر، خسرو سرایی مدیرکل ترانزیت و موافقتنامههای سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره بر اینکه کریدور شمال-جنوب برای ترانزیت کشور حائز اهمیت است، گفت: طبق سالهای گذشته به سازمان بنادر و دریانوردی اثبات کردیم که همگام با سیاستهای کلی نظام کشور گام خواهیم برداشت. یکی از بحثهای اساسی این روزها ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریا محور در ۹ است؛ در هریک از بندها بخشهای غیردولتی و اتحادیهها میتوانند نقش راهبردی در مسیر داشته باشند.
مدیرکل ترانزیت و موافقتنامههای سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: برگزاری چنین نمایشگاههایی موجب اجرای سیاستها خواهد شد. طی مذاکرات گذشته برای توسعه روابط با کشورهای همسایه شاهد موفقیتهای چشمگیری بودیم. کشورهای جنوبی حاشیه خلیجفارس خواهان ترانزیت از ایران به روسیه هستند و از سوی دیگر با کشور روسیه مذاکراتی انجام شد و انتظار میرود تا بتوانیم این نقش را در این مسیر ایفا کنیم. ایران به عنوان یک پل برای اتصال کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی حائز اهمیت خواهد بود.
وی ادامه داد: کریدور شمال-جنوب صرفاً به این کشورها محدود نخواهد بود و با اجرای چنین همایشهای بینالمللی قطعاً شاهد درهای جدید از ترانزیت در داخل کشور خواهیم بود. البته در داخل کشور حمل و نقل چندوجهی داریم، به هر حال موضوع ترانزیت بحثی چندوجهی و نیازمند هماهنگی گسترده است، در حمل و نقل باید دادهها و اسناد به صورت تبادل الکترونیک جابهجا شود و قطعاً اگر نگاه لجستیکی در کشور جا بیفتد، توسعه در این بخش به سرعت خواهد بود.
سرایی خاطرنشان کرد: تعرفهها در چابهار رقابتی است و بیش از سهم سال گذشته در این بندر، فعالیت دریانوردی داریم. هندیها در فاز یک بندر چابهار حضور دارند اما این مانع حضور بقیه شرکتها و کشورهای در فازهای بعدی سرمایهگذاری چابهار نیست و آماده جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی هستیم. نقش فعال هند و روسیه در کریدور شمال-جنوب به تسهیلاتی که ما برای آنها فراهم میکنیم، مرتبط است. هر چه تسهیلات در کریدور شمال جنوب فراهم کنیم، کشورهای ذینفع ترجیح بیشتری برای استفاده از مسیر دارند.
نقاط “حادثهخیز” کمینگاه مرگ مردم
مهدی صباغزاده مدیرکل نگهداری علائم، تجهیزات و ابنیه فنی راه در گفتوگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه نقاط پر خطر از طریق کمیسیون ایمنی راههای کشور شناسایی و الویتبندی میشود، گفت: از طریق کمیسیون ایمنی راههای کشور نقاط پر خطر جادههای کشور شناسایی میشود. اولین فرآیند پساز ابلاغیه جمعآوری اطلاعات و آمار تصادفات انجام که چند نفر دچار مرگ و جرح شدند که راهداری حمل و نقل کشور در هر استان با همکاری پلیس راه در یک سامانهای نقاط حادثه خیز را بارگذاری میکنند.
مدیرکل نگهداری علائم، تجهیزات و ابنیه فنی راه در ادامه تاکید کرد: بر اساس فرمولی که دستورالعمل تعریف کرده نقاط حادثه خیز شناسایی میشوند. در سال ۱۴۰۱ تقریباً ۸۷۷ نقطه پر حادثه داریم که باید با اولویت برطرف شود. و تابلوهای هشداری توسط سازمان راهداری کشور در این جادهها نصب خواهد شد. البته برای اصلاح این نقاط ابتدا باید علت دقیق تصادفات و راهکارها ارائه شود که در همین راستا بازدید میدانی قطعاً صورت خواهد گرفت.
وی در پایان گفت: زمانی که تمام این مراحل طی شد تأمین منبع مالی انجام میشود و از اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای اصلاحیههای مربوط به هر نقطه طی میشود.
قیمت مسکن در تهران دیگر قدرت رشد ندارد
داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در گفتوگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه نرخ رهن و اجاره واحدهای مسکونی بدون چهارچوب قیمتگذاری میشود، گفت: قیمتگذار اصلی ملک در رهن و اجاره شخص مالک است. چهبسا عدهای از مشاورین املاک برای ثبت قرارداد مبلغی از طرف مستأجر را نیز دریافت میکنند اما قسمت اصلی قیمتگذاری برعهده مالکین است.
نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در ادامه تاکید کرد: مالکین بر اساس عوامل مختلف واحد مسکونی خود را قیمتگذاری و به بنگاه داران اعلام میکنند. برای قیمتگذاری اجاره و رهن یک واحد مسکونی یک ششم ارزش کل ملک محاسبه میشود. البته باید توجه داشت این اصول در تمام کشور اجرا نمیشود نحوه قیمتگذاری واحدهای مسکونی در تمام نقاط متفاوت و عوامل مختلفی در این راستا دخیل هستند. دولت در مقاطعی، ستادی در خصوص کنترل قیمت واحدهای مسکونی در بازار تشکیل داد اما افراد و املاکیها از قوانین این ستاد پیروی نکردند. البته در کشور اصولی برای اجارهداری حرفهای وجود ندارد که موجب نابه سامانی در این بازار مهم کشور میشود.
وی ادامه داد: موضوع مسکن در کشور مهم است زیرا مصرفکننده مردم هستند و هرگونه پلتفرمی که موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن شود، مضر خواهد بود و قطعاً دراز مدت نیز تبعات جدی در بازار مسکن در پی خواهد داشت. اکو سیستم بازار تجارت متفاوت با سالهای اخیر شده است و فضای مجازی نیز هماکنون قسمتی از زندگی عموم را به خود درگیر کرده است و باید بدانیم اگر این اکوسیستم در حال حاضر کنترل نشود و بر اساس چهارچوب و مقررات پیشنرود، خطرات جدی بازار مسکن را تهدید خواهد کرد.
آلودگی هوای تهران نتیجه غفلت از توسعه صحیح شهر سازی
به گزارش خبرنگار مهر بر اساس آمار رسمی، در بازه ۵ ساله ۷۵ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادهاند. این در شرایطی است که طبق پژوهشهای انجام شده در تهران تراکم ساختمانی یکی از عوامل تعیینکننده در ایجاد آلودگی هوا بوده و پایهگذار این بلندمرتبهسازی، انحصار زمین و عدم گسترش محدوده شهری است.
در حالی مدیران شهری همچنان به تراکم فروشی ادامه داده و ساختمانهای تهران را بلند و بلندتر میکنند که همین بلند مرتبهسازی قاتل جان و مال مردم شده است. اما به گفته کارشناسان و همچنین بر اساس سند آزمایش سرزمینی مانعی در استفاده از زمینهای اطراف تهران برای ساختوساز نیست. پافشاری بر توسعه عمودی شهرها و عدم استفاده از زمینهای مناسب اطراف شهر، برآیند سیاست انحصار زمین و محدوده شهری است. سیاستی که اجازه ساخت خانه خارج از محدوده مشخصی را نداده اما در عین حال اجازه ساخت خانههای بلند را میدهد. این مدل الگوی توسعه، مشکلات مختلفی دارد از جمله آلودگی هوا. نتیجه این سبک از توسعه، شهری فشرده، گران، با شهروندانی است که سلامت جسمی و روانی آنها به مخاطره افتاده است. درهرصورت ادامه مسیر توسعه عمودی شهرها فاجعه زیستی برای شهر رقم خواهد زد. آنچه شرایط حال حاضر تهران ضرورت آن را ایجاب میکند گسترده شدن محدوده شهری این کلانشهر است. با باز شدن محدوده شهری هم مدیریت شهر در تمامی سطوح آن آسانتر خواهد شد و هم مردم از کیفیت زیسته بهتری را تجربه میکنند.
رکورد ماهانه جابهجایی در جادههای کشور شکسته شد
مهرداد احمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، گفت: در هشت ماهه سال جاری بیش از ۳۷۵ میلیون تن کالا در قالب بیش از ۲۴ میلیون سفر از طریق جادههای کشور حمل شده است که ۱۲.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان میدهد.
وی بیانداشت: در آبان امسال نزدیکبه ۵۰ میلیون تن کالا در جادههای کشور جابهجا شد که بیشترین میزان حمل ماهانه کالا در جادههای کشور را به خود اختصاص داده است. میزان حمل کالای اساسی از بنادر مهم کشور در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۴ میلیون تن با ۵۹۰ هزار بارنامه بوده است. با توجه به ظرفیتهای قانونی پیشبینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و الزام صاحبان معادن به حمل کالا از مبدا معادن با سند حمل (بارنامه) و پیگیریهای به عمل آمده و ظرفیتهای ایجاد شده برای صدور بارنامه این محمولات، رشد چشمگیری در اخذ سند حمل در این بخش انجام شده است.
این مسئول اظهار داشت: ۱۲۷ میلیون تن محمولات ساختمانی و معدنی در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ با بارنامه جابهجا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است. اکنون تعداد ۴۲۶ هزار دستگاه ناوگان باری دارای مجوز با میانگین عمر ۱۹.۱ سال و ۵۴۸ هزار راننده در حال خدمترسانی در بخش حمل و نقل جادهای کالا هستند.
سید میعاد صالحی مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران درباره نشست مشترک با «حسن پزوک» رئیس راهآهن ترکیه و همچنین «افق یالچین» رئیس شرکت حمل و نقلی راهآهن ترکیه، از هدف گذاری یک میلیون تنی حمل بار ریلی میان تهران و آنکارا برای سال جدید خبر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در دیداری که با رئیس راه آهن ترکیه و همچنین رئیس شرکت حمل و نقلی راهآهن ترکیه داشتیم، تفاهمهای خوبی انجام شد؛ از جمله برای تبادل ۲۰۰ واگن در شبانهروز از مرز رازی توافق شد تا با این هدف گذاری بتوانیم تبادل یک میلیون تن بار ریلی را در سال جدید بین دو کشور محقق کنیم. در این راستا مقرر شد راهآهن ترکیه بهسرعت نسبت به بازسازی زیرساخت شبکه ریلی خود و رفع آسیبهای ناشی از زلزله و همچنین مشکلات پیش آمده به دلیل کاهش سطح آب دریاچه «وان» اقدام کند.
صالحی ابراز امیدواری کرد با بازسازی، اصلاح و ارتقای اسکله و همچنین کشتیهای مربوط به حمل واگن (فری بووت) در دریاچه وان، طی یک ماه آینده ظرفیت عبور واگن از دریاچه وان به حداکثر خود برسد.
هدفگذاری ترانزیتی ۱۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران به روسیه
در نشست ویدئو کنفرانسی شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه همه همکاریهای حمل و نقلی دو کشور در حوزه زیرساخت و حمل و نقل و ترانزیت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این نشست دو طرف اهم موضوعات مورد گفتوگو در همکاری دو کشور در زمینه ترانزیت و چگونگی دستیابی دو کشور به هدف ۱۰ میلیون تن ترانزیت کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران و همچنین بررسی نقشه راه پیشنهادی ایران و نظرات ارسالی فدراسیون روسیه در این زمینه که در دست جمع بندی و نهایی سازی است، بیان داشتند.
وی بیانداشت: در این نشست طرفین درباره مسائل حمل و نقل ریلی و توسعه حمل و نقل ترکیبی بین دو کشور در امر ترانزیت و آمادگی ایران برای حمل ریلی بیش از ۲ میلیون تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی از مسیر شرق دریای خزر و همچنین حمل و نقل جادهای و بررسی مشکلات رانندگان دو کشور بهویژه در زمینه صدور سریع ویزا بحث و تبادل نظر و راهکارهای مشخصی در این موارد پیش بینی و اتخاذ کردند. مقرر شد پروتکل چهاردهمین نشست همکاریهای حمل و نقلی دو کشور، هفته آینده جمع بندی و نهایی شود و در حاشیه کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به امضا طرفین برسد.
تخلیه ۱۳ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۰۰ تن کالای اساسی در بنادر کشور
میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی هشت ماهه نخست سال جاری، معادل ۱۳ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۶۰۰ بود که در این بین سویا رشد ۴ درصدی و ذرت رشد یک درصدی داشت.
میزان تخلیه گندم از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۲ میلیون ۴۴۲ هزار و ۶۴۲ تن بود. همچنین میزان تخلیه جو طی هشت ماهه نخست سال جاری معادل ۱ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۴۹۲ تن بود و میزان تخلیه ذرت تا پایان آبان ماه سال جاری معادل ۵ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۵۴۴ تن بود. علاوه بر این میزان تخلیه سویا طی هشت ماهه نخست سال ۱۴۰۲ معادل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۶۲ تن بود و میزان تخلیه برنج نیز تا پایان آبان ماه ۱۴۰۲ معادل ۸۱ هزار و ۶۵۰ تن بوده است.
این در حالی است که سویا با توجه به تخلیه ۲ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۶۹ تنی مدت مشابه سال گذشته رشد ۴ درصدی را تجربه کرده است و ذرت نیز با توجه به تخلیه ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۵۳۲ تنی رشد یک درصدی را به ثبت رسانده است. همچنین میزان تخلیه شکر نیز تا پایان آبان ماه سال جاری معادل ۳۲۶ هزار و ۷۸۵ تن و میزان تخلیه روغن در بنادر کشور طی مدت مذکور معادل ۶۹۲ هزار و ۱۲۵ تن بود.