دردسرهای حقوقی متا تمامی ندارد و جزئی جدانشدنی از این شرکت شده است و به تازگی انجمن رسانه ای اسپانیا شکایتی 600 میلیون دلاری علیه متا مطرح کرده است.
متا (شرکت مالک فیسبوک و اینستاگرام) با چالش قانونی عمدهای در اسپانیا روبرو است و ادعای خسارت مالی میشود که غول تبلیغاتی طی سالهای متمادی نتوانسته است اساس قانونی معتبری برای پردازش دادههای افراد برای تبلیغات در چارچوب قوانین حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا داشته باشد و این امر نیز نقض رقابت است که باید به طور مالی تأدیه شود. در ادامه مفصل به این پرونده حقوقی خواهیم پرداخت.
ادامه مطلب در ادامه
بیشتر بخوانید:
انجمن رسانه ای اسپانیا یقه متا را گرفت
AMI، یک انجمن از مالکان روزنامه که بیش از 80 عضو دارد و شامل ناشران روزنامههایی مانند ال پایس، آبی سی و لا وانگاردیا است، پشت این دعوا قرار دارد. خواهانان بیش از 550 میلیون یورو (حدود 600 میلیون دلار) برای آنچه که آنها آن را “عدم رعایت سامانهای و گسترده” متا نسبت به قوانین کلی حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا (GDPR) توصیف میکنند، درخواست کردهاند.
آنها در یک اطلاعیه به زبان اسپانیایی اینطور نوشتهاند:
“متا مکررا در رابطه با قوانین حفاظت از دادهها [اتحادیه اروپا] آن را نقض کرده است و الزامات قانونی که میگوید شهروندان باید به استفاده از دادههایشان برای پروفایل تبلیغاتی رضایت دهند را نادیده میگیرد، همانطور که از تصمیمات مختلف مقامات اروپایی صلاحیتدار در این زمینه مشاهده میشود.”
آنها ادامه میدهند:
“استفاده سیستماتیک و گسترده از دادههای شخصی کاربران پلتفرمهای متا، که بدون رضایت آنها در طول مرور دیجیتالی آنها پیگیری میشود، به این شرکت آمریکایی اجازه میدهد که بر اساس یک مزیت رقابتی غیرقانونی از فروش فضای تبلیغاتی در بازار استفاده کند.”
آنها در شکایت خود ادعا کردهاند که 100٪ از درآمد منطقهای متا به طور غیرقانونی کسب شده است.
پس از اینکه مقامات حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا تأیید کردند که انجام قرارداد اساس قانونی معتبری برای پیگیری و پروفایلسازی کاربران به منظور هدفگیری تبلیغاتی نیست، متا در ژانویه مورد جریمه قرار گرفت و مبلغ 390 میلیون یورو پرداخت کرد.
این تصمیم نهایی GDPR که سالها طول کشید تا از طریق فرآیندهای تصمیمگیری و حل اختلافات این قانون عبور کند و در حال حاضر توسط متا در دادگاههای ایرلندی به تجدیدنظر ارائه شده است؛ تأیید میکند که این شرکت فناوری قوانین را نقض کرده و شرایط مساعدی را برای ارائه دعاوی حقوق شخصیت (مانند این دعوا) فراهم میکند.
چالش AMI هدف پردازش تبلیغات متا را در دوره از زمانی که GDPR در ماه مه 2018 به اجرا درآمد، تا پایان ماه ژوئیه سال گذشته میگیرد. با این حال، خواهانان امکان گسترش زمانبندی شکایت خود را برای در نظر گرفتن “عدم رعایت مداوم متا” در نظر نمیگیرند.
از زمان جریمهای که متا در ماه ژانویه متحمل شد، دو بار پایه قانونی را که برای پردازش تبلیغات در منطقه ادعا میکند، تغییر داده است. در ابتدا به ادعای منافع مشروعه پناه برد. با این حال، چالش جداگانه حفظ حریم خصوصی متا، که توسط مقام رقابت آلمان (که پیشتر به دادگاه بالاتر ارجاع داده شده بود) مطرح شده بود، منجر به تصمیمی از سوی CJEU در ژوئیه 2022 شد که این پایه را نیز باطل کرد.
چالش AMI به تصمیمی “فوری و ملزوم” از سوی هیئت حفاظت از دادههای اروپا در تاریخ 27 اکتبر ارجاع میکند؛ جایی که که پس از درخواست سازمان حفاظت از دادههای نروژ به دلیل پیگیری متا برای پردازش مداوم دادههای شخصی بدون اساس قانونی معتبر در ماههای پس از تصمیم CJEU برای توضیح امکان گسترش زمانبندی وجود نداشت.
در نوامبر، متا ادعایی کرد که مبنای قانونی فعالیت تبلیغاتی و ردیابی آن در اتحادیه اروپا، رضایت کاربران است. با این حال، گزینهای که برای کاربران منطقه ایجاد کرده است، بر آن است که بین پرداخت یک اشتراک ماهانه برای نسخه بدون تبلیغات برنامههایی نظیر اینستاگرام یا “موافقت” با ردیابی و پروفایلسازی انتخاب کنند. این در حالی است که آییننامه کلی حفاظت اطلاعات عمومی (GDPR) مقرر میکند که رضایت باید به “طور آزاد” به دست آید تا قانونی باشد.
آخرین تلاش متا برای جدا کردن تجارت تبلیغات ردیابی خود از قوانین حفظ حریم خصوصی اتحادیه اروپا در حال حاضر در معرض چالش است؛ گروههای حریم خصوصی و حقوق مصرفکنندگان استدلال میکنند که انتخابی که به کاربران ارائه میدهد غیرقانونی و ناعادلانه است.
اگرچه یکی از طنزهای قابل توجه در اینجا این است که استفاده از به اصطلاح «پرداخت کوکی» برای جمعآوری رضایت برای ردیابی یکی از ویژگیهای وبسایتهای تعدادی از روزنامههای اروپایی است – که از کاربران میخواهند یا برای دسترسی به روزنامهنگاری اشتراک بپردازند یا موافقت کنند. در ازای دسترسی بدون پرداخت، ردیابی حرکات آنها انجام می شود.
گروه حریم خصوصی noyb که پشت شکایت اولیه GDPR در ماه مه 2018 علیه مبنای قانونی متا برای ردیابی قرار داشت و اکنون آخرین رویکرد متا “پرداخت کن یا تایید کن” برای رضایت را به چالش می کشد، همچنین از سال 2021 روزنامه ها را در مورد Cookie Paywall به چالش کشیده است.
بیشتر بخوانید:
نظر شما در مورد شکایت انجمن رسانه ای اسپانیا علیه متا چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.
.
منبع: techcrunch