علی محبی در گفتگو با خبرنگار دیباچه با اشاره به ماموریت های پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و با بیان اینکه این پژوهشگاه بر اساس سند و برنامه راهبردی که دارد ۳ ماموریت کلان را دنبال می‌کند،گفت: یکی از این ماموریت‌ها، توسعه فرهنگ پژوهش در بین معلمان، دانش آموزان،کارشناسان و مدیران است و برای آن برنامه‌های ریز و دقیقی دارد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: یک محور دیگر از ماموریت‌های پژوهشگاه، شناسایی مسائل و مشکلات آموزش و پرورش ایران و ارائه راهکار علمی برای حل آنهاست، محور سوم ماموریت ما، تصمیم سازی برای مدیران عالی آموزش و پرورش به ویژه شورای معاونان و شورای عالی آموزش و پرورش برای تصمیم گیری در مورد مسائلی است که به صورت روز اتفاق می‌افتد و پژوهشگاه باید خیلی فوری ورود کرده و به تصمیم گیری درست کمک کند.

علی محبی: اصلی‌ترین ماموریت پژوهشگاه آموزش و پرورش، توسعه پژوهش در بین دانش آموزان و معلمان است!

وی در ادامه،عنوان داشت: پژوهش های ما هم شامل پژوهش‌های بنیادی و مهم و اساسی است و هم پژوهش‌های کاربردی مبتنی بر مسئله که ما اینجا تحت عنوان مطالعات فوری از آنها اسم می‌بریم،یکی از پژوهش‌های مهمی که در پژوهشگاه صورت گرفته، در راستای اجرایی سازی سند تحول، تدوین و طراحی نقشه راه اجرای سند تحول بوده که مراحل تصویب طی شد و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
وی افزود: یکی از این پژوهش ها، طراحی الگوی مدرسه تراز سند تحول هست که مراحل تصویب آن هم طی شد و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش هم رسید و امسال در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیرولتی و مدارس خاص ما ساری و جاری بوده و قرار است در ۳ سال این الگوی مدرسه تراز سند تحول در تمام مدارس ما مستقر شده و مدارس ما مسیر تحول و تعالی را بر مبنای آنچه که سند تحول برای ما در نظر گرفته است،طی کنند.
محبی تصریح کرد: این الگویی که ابلاغ شده است، هم وضعیت مطلوب را نشان می‌دهد و هم شیوه تعیین وضعیت موجود هر مدرسه و هم نحوه تعیین برنامه راهبردی و برنامه عمل برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب و هم نحوه ارزیابی درونی و بیرونی که محصول مدرسه است را نشان می دهد؛ یعنی دانش آموزان و توانمندی‌های معلمان و سواد تربیتی والدین و کل مدرسه که تحت عنوان مدرسه صالح هست در این الگو دیده شده است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پژوهش‌های مهم و کلان دیگری از قبیل استعدادیابی و هدایت تحصیلی، بحث‌های مهمی در خصوص تنوع منابع درآمدی آموزش و پرورش و کلان مسئله بودجه آموزش و پرورش و از همه اینا مهمتر حتی بحث‌های ساختاری که قانون برنامه هفتم تکلیف کرده که ساختار آموزش و پرورش باید متناسب با الگوی مدرسه تراز و سند تحول باز طراحی بشود،در پژوهشگاه در حال انجام است.
محبی گفت: در یک سال گذشته، ما ۳۲ پروژه تحقیقاتی را به سرانجام رساندیم و ۴۰ پروژه و مطالعه فوری مبتنی بر مسئله را که در نهایت توصیه مدیریتی و توسعه سیاستی برای آنها تدوین شده را تقدیم کردیم.

گفتگو از : نسرین هاشمی

source

توسط namov.ir