این مقاله وضعیت استودیوهای بازیسازی ایکس باکس (Xbox)، بتسدا سافتورکس (Bethesda Softworks)، اکتیویژن بلیزارد کینگ (Activision Blizzard King)، خلاصهای از تمام پروژههای تایید شده، افشای اطلاعات و شایعات مربوط به آیندۀ بخش بازی مایکروسافت (Microsoft) را مورد بررسی قرار میدهد. با گیمفا همراه باشید.
به پایان سال ۲۰۲۳ نزدیک میشویم، سالی که تا به اینجای کار برای جامعه بازیکنان تجربهای فراموش نشدنی را رقم زده است، اما توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی شاید در آینده از آن به تلخی یاد کنند.
اخبار مربوط به اخراجها و فروش یا تعطیلی برخی استودیوها نه تنها سازندگان این صنعت را آزردهخاطر ساخته است، بلکه برای طرفداران این عرصه از هنر نیز اضطرابآور به نظر میرسد.
با این حال، احتمالاً اکثریت شما از صحبت کردن درباره اتفاقات گذشته (خریدها، اخراجها، شکستها و …) خسته شدهاید. بنابراین قصد داریم خلاصهای جامع و مفید از برنامههای آتی پلتفرم گیمینگ شرکت مایکروسافت، یعنی ایکس باکس، را به شما عزیزان ارائه دهیم. امیدوارم ویترین محصولات دو سال آینده واقعاً خوب باشد.
استودیوهای بازیسازی ایکس باکس (Xbox Game Studios)
۱. استودیوی ۳۴۳ Industries:
در حال حاضر روی محتوای پس از عرضه برای Halo: Infinite کار میکند. یک تیم کوچک نیز مشغول کار بر روی بهروزرسانیهای مداوم Halo: The Master Chief Collection هستند. طبق گفته جز کوردن (Jez Corden) از ویندوز سنترال (Window Central)، پروژه جدیدی از فرنچایز Halo در حال توسعه بوده و متمایز از Halo Infinite است.
۳۴۳ Industries همچنین یک علامت تجاری را با نام Halo: The Endless ثبت کرده. استودیوی سرتین افینیتی (Certain Affinity) نیز در حال کار بر روی محتوا یا بخش جدیدی برای بازی Halo: Infinite است که به گفته جز کوردن احتمالاً یک محصول بتل رویال (Battle Royale) خواهد بود.
محصول مذکور با اسم رمز Project Tatanka شناخته میشود. شایعه شده است که آینده Halo از جمله Project Tatanka به سمت موتور Unreal Engine حرکت میکند و هیچ برنامهای در رابطه با محتوای تکنفره اضافی برای Halo: Infinite وجود ندارد.
۲. استودیوی The Coalition:
طبق یک بیانیه مطبوعاتی، برنامهنویسان استودیو در حال حاضر روی تسلط بر Unreal Engine 5 کار میکنند. در بیانیه مطبوعاتی مذکور آمده که آنها در حال کار بر روی «پروژههای متعددی» هستند که یکی از آنها Gears of War بعدی خواهد بود. طبق شایعاتی که از جف گراب (Jeff Grubb) شنیده میشود، او معتقد است پروژه کوچکتری به عنوان یک IP جدید در مقیاس کوچکتر در حال توسعه است، گرچه او نمیداند که IP مورد بحث دقیقاً چه میتواند باشد.
جف گراب شایعاتی مبنی بر ساخت یک IP از دنیای جنگ ستارگان شنیده اما نتوانسته آنها را تایید کند. جف باور دارد این IP کوچک قرار بوده که در سال ۲۰۲۳ منتشر شود، اما ظاهراً طی سال گذشته و به صورت داخلی لغو شده یا به تأخیر افتاده است.
۳. استودیوی Compulsion Games:
آنها در حال کار بر روی یک بازی اکشن-ماجراجویی تکنفره و سومشخص با عنوان South of Midnight هستند. اسم رمز این بازی Project Midnight بوده و به گفته جز کوردن از ویندوز سنترال، در دنیایی فانتزی و تاریک جریان خواهد داشت. آنها اخیراً به یک دفتر جدید نقل مکان کردهاند و قصد دارند تعداد کارکنان خود را دو برابر کنند.
۴. استودیوی Double Fine:
دقیقاً نمیدانیم که تیم شفر (Tim Schafer) در آینده چه کاری انجام خواهد داد. شایعاتی درباره ساخت یک بازی از فرنچایز Banjo Kazooie وجود داشت، اما تیم Double Fine در یک مصاحبه با IGN این شایعات را رد کردند و گفتند که دابل فاین (Double Fine) بازیهای اورجینال خودش را میسازند. آنها همچنین اعلام کردند که از سال ۲۰۱۸ بر روی یک یا چند پروژه و IP جدید کار میکنند.
۵. استودیوی The Initiative:
آنها در حال حاضر روی ریبوت فرنچایز Perfect Dark کار میکنند. استودیوی متعلق به گروه امبریسر (Embracer Group)، یعنی کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics)، نیز به توسعه این عنوان کمک میکند. همچنین طبق سخنان جز کوردن، برخی از اعضای استودیوی سرتین افینیتی هم در ساخت بازی، به ویژه توسعه سلاحها و مراحل مشارکت دارند. به گفته اندی رابینسون (Andy Robinson)، بازی Perfect Dark هنوز راه درازی را در پیش دارد.
۶. استودیوی inXile Entertainment:
این استودیو در حال کار بر روی ۲ پروژه بوده که یکی از آنها در مرحله پیش تولید قرار داشته و دیگری در اواخر مراحل توسعه به سر میبرد. عنوان اول با نام Clockwork Revolution و اسم رمز Project Cobalt شناخته میشود و در ابتدا توسط جز کوردن مطرح شده بود، اما در شوکیس اخیر ایکس باکس معرفی شد و میدانیم که با موتور Unreal Engine 5 توسعه مییابد. همچنین طبق شایعات، عنوان دیگری که inXile Entertainment روی آن کار میکند یک IP قدیمی است.
۷. استودیوی Mojang:
در حال حاضر روی بهروزرسانی ۱.۲۱ بازی Minecraft کار میکند که در سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد. در سال ۲۰۲۰ استودیوی موجانگ (Mojang) دوباره نام خود را بر سر زبانها انداخت و اعلام کرد که آنها میخواهند علاوه بر Minecraft، در دفاتر جهانی متعدد خود بازیها و تجربههای جدیدی را توسعه دهند. یکی از آنها Minecraft: Legends بود که با همکاری بلکبرد اینتراکتیو (Blackbird Interactive) توسعه یافت و در سال ۲۰۲۳ منتشر شد.
۸. استودیوی Ninja Theory:
در حال حاضر روی بازی Senua’s Saga: Hellblade 2 کار میکند که قرار است در سال ۲۰۲۴ منتشر شود. همچنین پروژهای در مقیاس کوچکتر به اسم Project Mara نیز توسط این استودیو در حال توسعه است. Project Mara «یک نمایش واقعی از وحشت ذهنی خواهد بود» و «به شدت مبتنی بر تحقیقات، مصاحبهها و گزارشات دست اول برای بازسازی هرچه دقیقتر و باورپذیرتر وحشتهای ذهنی است».
علاوه بر این، استودیوی نینجا تئوری (Ninja Theory) از تلاش برای تحقیق و توسعه در رابطه با سلامت روان خبر میدهد و نام آن را Insight Project گذاشته است. Insight Project بر اساس همکاری بین نینجا تئوری و پائول فلچر (Paul Fletcher)، روانپزشک دانشگاه کمبریج و استاد علوم اعصاب سلامت این دانشگاه، انجام میشود.
با استفاده از Insight Project، استودیوی نینجا تئوری قصد دارد بازیهای کوچکتری بسازد تا به مردم کمک کند احساسات منفی خود را شناسایی کرده و کنترل کنند. در آگهی اخیر ایکس باکس که عناوین معرفی شده برای سال ۲۰۲۳ را نشان میداد، نام Senua Saga: Hellblade 2 به چشم نمیخورد.
این بازی تنها عنوانی است که برای سال ۲۰۲۳ برنامهریزی شده بود اما در آگهی مذکور حضور نداشت و باعث شد بسیاری از طرفداران به این یقین برسند که بازی مورد بحث در سال ۲۰۲۳ عرضه نخواهد شد. همچنین در مصاحبهای با Kinda Funny Xcast، اندی رابینسون گزارش داد که Senua’s Saga: Hellblade 2 بعد از Starfield و Forza Motorsport منتشر خواهد شد و یکی از دورترین عناوین ایکس باکس است.
۹. استودیوی Obsidian Entertainment:
پروژههای در دست توسعه یا تایید شده این استودیو شامل Grounded (در حال انجام)، Aowed (یک نقش آفرینی اولشخص در دنیای Eora که قرار است در سال ۲۰۲۴ منتشر شود) و The Outer Worlds 2 هستند.
طبق گفته جز کوردن از ویندوز سنترال، استودیوی آبسیدین اینترتینمنت (Obsidian Entertainment) در حال برنامهریزی برای انتشار ۷ بازی در ۷ سال است و بر اساس گزارشات اندی رابینسون، Avowed یکی از نزدیکترین بازیهایی است که پس از Starfield و Forza Motorsport عرضه خواهد شد.
۱۰. استودیوی Playground Games:
علاوه بر ساخت بستۀالحاقی بازی Forza Horizon 5 در دفتر اصلی، آنها همچنان به پشتیبانی از Forza Horizon 5 با محتوای پس از عرضه ادامه میدهند. کار بر روی ریبوت فرنچایز Fable نیز تحت اسم رمز Project Holland در دفتر جدید استودیو صورت میگیرد. اندی رابینسون همچنین گزارش داده است که Fable هنوز با انتشار فاصله دارد و اکنون در مرحله تولید کامل به سر میبرد.
۱۱.استودیوی Rare:
هماکنون در حال توسعه محتوای جدیدی برای Sea of Thieves است. تیم سازنده همچنین در حال توسعه یک IP جدید به نام Everwild هستند که البته به جز برخی نماهای سینمایی، اطلاعات زیادی در مورد آن وجود ندارد. طبق گفته اندی رابینسون، بازی مورد بحث چندین بار ریبوت شده و با انتشار خیلی فاصله دارد. به گفته جف گراب، توسعه Everwild حتی پس از راهاندازی مجدد آن، هنوز نیز درهم و برهم است.
۱۲. استودیوی Turn 10:
آنها موتور بازیسازی داخلی خود، یعنی موتور Forza Tech، را بازنگری کردهاند و نسخه بعدی از مجموعه عناوین ریسینگ مشهور این استودیو، یعنی Forza Motorsport، اخیراً در تاریخ ۹ اکتبر سال ۲۰۲۳ (۱۷ مهر ۱۴۰۲) روانه بازار شد.
۱۳. استودیوی Undead Labs:
هماکنون در حال توسعه State of Decay 3 است. یک دفتر جدید نیز توسط این استودیو در اورلاندوی فلوریدا تأسیس شد تا به پشتیبانی از State of Decay 3 و دیگر پروژههای ایکس باکس بپردازد. اطلاعات مربوط به دفتر جدید تایید میکردند که State of Decay 3 از موتور بازیسازی Unreal Engine 5 بهره خواهد برد. شایعهای نیز از سوی Art Station منتشر شد و ادعا کرد که بازی در سال ۲۰۲۷ منتشر میشود، اما جز کوردن میگوید که این اطلاعات نادرست هستند.
۱۴. استودیوی World’s Edge:
شرکت ورلدز اج (World’s Edge) بازیها را به صورت داخلی توسعه نمیدهد، بلکه شرکای خارجیای را مدیریت میکند که در حال تولید محتوا برای سری Age Of Empires/Mythology هستند. آنها در حال حاضر توسعه محتوا را برای Age of Empires 2 DE ،Age of Empires 3 DE ،Age of Empires 4 و Age of Mythology Retold هدایت میکنند. بستۀالحاقی Empires IV – The Sultans Ascend نیز قرار است در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۳ آبان ۱۴۰۲) راهاندازی شود.
انتشارات جهانی ایکس باکس (Xbox Global Publishing)
در اینجا بازیهایی را داریم که توسط استودیوهای خارجی توسعه یافته و توسط Xbox Global Publishing منتشر میشوند.
پروژههای تأیید شده:
۱. بازی Contraband از استودیوی آوالانچ گیم (Avalanche Game): ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۳ منتشر شود. از زمان معرفی بازی در سال ۲۰۲۱ هیچ اطلاعات جدیدی از آن دریافت نکردهایم. همچنین با اسم رمز Project Typhoon نیز شناخته میشود.
۲. بازی Ara: History Untold از استودیوی اُکساید اینتراکتیو (Oxide Interactive): این بازی که در ابتدا به عنوان Project Indus و توسط جز کوردن لو رفت، یک محصول استراتژیک ۴X بوده و شبیه به سری Civilization است. همچنین برای انتشار در سال ۲۰۲۴ برنامهریزی شده.
۳. بازی مبتنی بر فضای ابری استودیوی کوجیما پروداکشنز (Kojima Productions): در شوکیس ایکس باکس و بتسدا (Bethesda) سال ۲۰۲۲ معرفی شد، اما از قبل توسط جف گراب شایعاتی از آن شنیده میشد. میدانیم که طرفین یک تعهدنامه امضا کردهاند. همچنین کیم سویفت (Kim Swift) برای کمک به تولید این بازی ابری استخدام شده است.
۴. بازی Towerborne از استودیوی استویک (Stoic Studio): در ابتدا با اسم رمز Project Belfry لو رفت. محصول مذکور قرار است تا المانهای ژانر RPG و یک بازی در سبک Castle Crashers را با یکدیگر ترکیب کند.
۵. بازی Killer Instinct از استودیوی آیرون گلکسی (Iron Galaxy): بازی مورد بحث همراه با پشتیبانی از Xbox Series X|S، بهروزرسانی دهمین سالگرد انتشار خود را نیز دریافت میکند.
۶. پروژه Maverick از استودیوی پیپل کن فلای (People Can Fly): به جز اینکه توافقنامهای برای انتشار یک بازی با بودجهای در حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون دلار امضا شده، اطلاعات بیشتری از این محصول در دست نیست.
۷. شبیهساز پرواز Microsoft Flight Simulator 2024 از استودیوی آسوبو (Asobo): نسخه جدیدی از شبیهسازهای پرواز شرکت مایکروسافت است که بر روی فناوریهای پیادهسازی شده در نسخه سال ۲۰۲۰ گسترش مییابد. در سال ۲۰۲۴ نیز منتشر خواهد شد.
پروژههای شایعه شده:
۱. پروژه Shaolin از استودیوی براس لایِن اینترتینمنت (Brass Lion Entertainment): گفته میشود که یک بازی ARPG با سبک انیمهای خواهد بود و گروه Wu-Tang Clan مشغول ساخت موسیقیهای آن است.
۲. عنوان جدید Killer Instinct از استودیویی نامعلوم: شپشال نیک (Shpeshal Nick) ادعا کرده بود که این بازی به احتمال بسیار زیادی در حال توسعه است. جز کوردن نیز شایعات مشابهای را ارائه کرده و میگوید که بازی مورد بحث توسط شرکت باندای نامکو (Bandai Namco) ساخته خواهد شد. معلوم نیست که این بازی با آپدیت دهمین سالگرد انتشار سری به طرفداران معرفی میشود یا باید انتظار چیز کاملاً متفاوتی را داشته باشیم.
۳. پروژه Suerte از استودیوی سرتین افینیتی (Certain Affinity): نام این پروژه ابتدا توسط جف گراب در یکی از پادکستهای جاینت بامب (Giant Bomb) مطرح شد. سپس جز کوردن نیز با انتشار گزارشاتی به این شایعات دامن زد.
۴. پروژه Vonnegut از استودیویی نامعلوم: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از پروژه مذکور در دست نیست، به جز اینکه یک قرارداد انتشار با مایکروسافت در رابطه با آن بسته شده است.
۵. احیای بازی ۱vs100 توسط استودیوی AltSpace VR: جف گراب در یکی از پادکستهای اخیر جاینت بامب گفت:
۱vs100 بازمیگردد. آنها قطعاً این بازی را دوباره میسازند و به نظر میرسد که تیم AltSpace VR مسئول انجام این کار باشد.
وضعیت پروژه مورد بحث تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده و چیز زیادی از آن نمیدانیم.
۶. پروژه Chinook از استودیویی نامعلوم: یک عنوان استراتژیک که برای ایکس باکس و رایانههای شخصی در حال توسعه است (این بیانیه را شخصاً جز کوردن تأیید کرد اما قسمتی برای منبع آن وجود ندارد).
۷. پروژه Dragon از استودیوی آیاو اینتراکتیو (IO Interactive): گفته میشود که یک RPG جهان باز و قرون وسطایی بوده که از المانهای MMO بهره میبرد و برنامهای ۱۰ ساله برای پشتیبانی از آن وجود خواهد داشت.
۸. پروژه Pax Dei از استودیوی مینفریم (Mainframe): گفته میشود یک بازی MMO و مبتنی بر فضای ابری است. استودیوی مینفریم سرمایهگذاری خارجی را برای توسعه این بازی پذیرفت و گروه سرمایهگذار باعث شد تا جف گراب ادعا کند که این پروژه دیگر توسط ایکس باکس منتشر نمیشود، اما آنها همچنان میتوانند در ساخت آن مشارکت داشته باشند.
علاوه بر موارد بالا، مایکروسافت در Game Developers Conference (GDC) 2022 یک بخش انتشارات جدید را برای ایکس باکس معرفی کرد: انتشارات Xbox Game Studios for Cloud Gaming. این بخش در حال کار بر روی ساخت و انتشار عناوین مبتنی بر فضای ابری برای اکوسیستم ایکس باکس بوده و رهبری آن نیز بر عهده کیم سوئیفت است.
بتسدا سافتورکس (Bethesda Softworks)
۱. استودیوی Alpha Dog Game:
در حال حاضر توسعهدهنده عناوین موبایل است و روی پشتیبانی از Mighty Doom برای اندروید و iOS کار میکند. هیچ اطلاعاتی از پروژههای دیگر این استودیو در دست نیست.
۲. استودیوی Arkane:
شعبه لیون در حال حاضر روی عنوان ناشناختهای کار میکند که بر اساس اسناد دادگاه مایکروسافت، احتمالاً Dishonored 3 خواهد بود. شعبه آستین نیز در حال کار بر روی اصلاح و انتشار محتوای Redfall است (که قبلاً به عنوان Project Omen شناخته میشد).
به لطف درزهای صورت گرفته توسط سرویس Nvidia GeForce Now، ما همچنین میدانیم پروژهای با اسم رمز Project Black Sky داریم که به طور خاص با شعبه آستین در ارتباط است. شرکت آرکین (Arkane) همچنین موتور گرافیکی Void Engine که عمدتاً توسط شعبه لیون مورد استفاده قرار میگیرد را حفظ خواهد کرد.
۳. استودیوی Bethesda:
دفاتر راکویل، آستین، دالاس و مونترال در حال حاضر روی محتوای توسعهیافته برای Fallout 76 و محتوای پس از عرضه برای Starfield ،The Elder Scrolls Castles و The Elder Scrolls VI کار میکنند. شعبههای مذکور همچنین بازنگری و بهبود موتور بازیسازی Creation Engine 2 را در دستور کار دارند.
نشان تجاری جدیدی نیز به نام “SpyTeam” توسط این استودیو ثبت شده است و گزارشات میگویند که متعلق به یک IP جدید خواهد بود. همچنین گفته میشود The Elder Scrolls Castles همان پروژه Wormwood است که قبلاً توسط شپشال نیک فاش شده بود.
۴. استودیوی id Software:
در حال حاضر روی توسعه و بهبود موتور id Tech 7 Engine خود کار میکند و در آیندهای نزدیک از یک پروژه معرفی نشده که میتواند Doom ،Quake یا یک IP کاملاً جدید باشد رونمایی خواهد کرد. نسخه جدیدی از فرنچایز Doom به نام Doom Zero Year به همراه بستۀالحاقی آن در میان اطلاعات لو رفته از دادگاه مایکروسافت و FTC به چشم میخورند. همچنین میدانیم که این استودیو به آمادهسازی بهروزرسانیهای جدیدی برای Quake Champions مشغول است.
۵. استودیوی MachineGames:
این روزها تحت نظارت شرکت لوکاس فیلم گیمز (LucasFilm Games) روی بازی Indiana Jones کار میکند. جزئیات مربوط به بازی مذکور هنوز ناشناخته است. همچنین شایعه شده بود که استودیوی مورد بحث به طور همزمان مشغول ساخت سومین شماره از فرنچایز Wolfenstein نیز است، گرچه پیت هاینز (Pete Hines) گفته که تا قبل از انتشار بازی Indiana Jones شاهد رونمایی از Wolfenstein 3 نخواهیم بود.
۶. استودیوی Roundhouse Games:
در حال کار روی یک بازی معرفی نشده است. شایعات به یک عنوان PvEvP اشاره میکنند که تحت لایسنس مارول (Marvel) قرار داشته و با استفاده از موتور Unreal Engine 4 ساخته میشود (احتمالاً به دلیل سهولت ارتقا، به Unreal Engine 5 منتقل شده است). هیچ چارچوب زمانیای نیز برای انتشار بازی مذکور وجود ندارد.
۷. استودیوی Tango Gameworks:
جدیدترین بازی استودیوی مذکور، Hi-Fi Rush (معروف به پروژه Hibiki) است. گفته میشود که آنها روی یک محصول بدون نام و چندنفره یا نقش آفرینی کار میکنند. دنباله Ghostwire: Tokyo نیز در اسناد فاش شده توسط مایکروسافت فهرست شده بود.
۸. استودیوی Zenimax Online:
در حال حاضر پشتیبانی از The Elder Scrolls Online: Necrom ادامه دارد. بر اساس فهرستهای شغلی چند وقت اخیر، ظاهراً آنها حداقل دو پروژه اعلام نشده و در حال توسعه دارند. شرکت مورد بحث ما یک استودیوی جدید را نیز در شهر ویسکانسین افتتاح کرده است (علاوه بر شعبههای مریلند و آستین).
در آوریل سال ۲۰۲۳ (فروردین ۱۴۰۲)، آنها شرکت نمسیس گیمز (Nemesys Games) را خریداری کردند و نام آن را به زنیمکس مجارستان (Zenimax Hungary) تغییر دادند. مدتی است که شایعه شده یک بازی در سبک MMO و بر اساس داستانهای مندلورین توسط این استودیو ساخته میشود.
شرکت مادر این استودیو در سندهای فاش شده اخیر به تفاوت میان Expansion و DLC اشاره کرده، پس این احتمال وجود دارد که Project Kestrel و Expansion اسم رمز پروژههای بعدی Zenimax Online باشند.
اکتیویژن (Activision)
بر اساس گزارشات متعدد، در حال حاضر اکتیویژن تمام استودیوهای خود را به ساخت و پشتیبانی از پروژههای Call of Duty موظف کرده است. بدین ترتیب در این مقاله چندین پروژه تایید شده و شایعه شده از فرنچایز Call of Duty را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
فیل اسپنسر (Phil Spencer) به این موضوع اشاره کرده که میخواهد چندین IP قدیمی از این شرکت را احیاء کند. لازم به ذکر است هر استودیویی که ارتباط مستقیمی با یک عنوان نداشته باشد، احتمالاً از استودیوهای دیگر پشتیبانی خواهد کرد. مدیرعامل اکتیویژن، بابی کوتیک (Boby Kotic)، اخیراً در مصاحبهای با جیمز کوردن (James Corden) از احیای احتمالی فرنچایز Guitar Hero خبر داده. لیست استودیوهای متعلق به این شرکت را میتوانید در ادامه مشاهده کنید:
- Activision Shanghai
- Beenox in Québec City
- Demonware
- Digital Legends Entertainment
- High Moon Studios
- Infinity Ward
- Radical Entertainment
- Raven Software
- Sledgehammer Games
- Solid State
- Toys for Bob
- Treyarch
پروژههای Call of Duty:
- بازی Call of Duty: Modern Warfare III (2023) از استودیوی اسلجهمر گیمز (Sledgehammer Games)
- بازی Call of Duty Warzone 2 از استودیوی ریون سافتور (Raven Software)
- پشتیبانی از عنوان فعلی Call of Duty Mobile توسط استودیوی تیمی (TiMi Studio)
- بازی جدید و بدون نام Call of Duty Mobile از استودیوهای سالید استیت (Solid State) و دیجیتال لجندز اینترتینمنت (Digital Legends Entertainment): اطلاعات زیادی از این عنوان نداریم مگر اینکه از سال ۲۰۲۱ در حال توسعه است.
- به نظر میرسد بازی Call of Duty سال ۲۰۲۴ در طول جنگ خلیج فارس روایت میشود.
در حال حاضر، برنامهریزی شده تا فرنچایز Call of Duty حداقل ۱۰ سال به صورت مولتی پلتفرم باقی بماند، به کنسولهای نینتندو (Nintendo) گسترش یابد و دارای مجوز برای چندین سرویس ابری از جمله Blasteroid ،Ubitus و GeForce Now باشد.
طبق گزارشی از بلومبرگ، خریداری شدن اکتیویژن توسط مایکروسافت آنها را وادار میکند تا در مورد انتشار سالانه عناوین Call of Duty خود تجدید نظر کنند، اگرچه بازیهای Call of Duty برای انتشار تا سال ۲۰۲۷ برنامهریزی شدهاند.
بلیزارد اینترتینمنت (Blizzard Entertainment)
- World of Warcraft: شرکت بلیزارد علاوه بر پشتیبانیهای گسترده از این بازی، در حال توسعه DLCهای جدیدی برای آن است و به احتمال قوی، نسخه کنسولی ایکس باکس نیز به دلیل رؤیت شدن در فهرست فروشگاه مایکروسافت، در حال ساخت باشد.
- Hearthstone: در حال توسعه بیشتر و پشتیبانی گستردهتر از این بازی است.
- Overwatch 2: در تاریخ ۱۰ آگوست سال ۲۰۲۳ (۱۹ مرداد ۱۴۰۲) از دسترسی زودهنگام خارج شد.
- Diablo IV: یک عنوان ARPG جهان مشترک در دنیای Diablo است که در تاریخ ۲۵ ژوئن سال ۲۰۲۳ (۴ تیر ۱۴۰۲) منتشر شد. همچنین برنامهریزی شده تا بستههای الحاقی خود را به صورت سالانه دریافت کند. فصل دوم آن، یعنی Season of Blood، در تاریخ ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۵ مهر ۱۴۰۲) در دسترس طرفداران قرار گرفت.
- Project Odyssey: محصولی بقا محور بوده و آغازکننده یک IP کاملاً جدید خواهد بود. بازۀ انتشار آن هنوز ناشناخته است، زیرا بازی در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، اما طبق گفته مایک یبارا (Mike Ybarra)، رئیس بلیزارد، عنوان مورد بحث در حال حاضر تا حدودی قابل بازی است. تاریخ انتشار آن در Art Station برای سال ۲۰۲۷ تنظیم شده بود، اما گفته شد که این یک اشتباه از سوی جز کوردن بوده است.
- Diablo Immortal: بازی موبایل Diablo
طبق گفتههای سارا باند (Sarah Bond)، رئیس برند ایکس باکس، «میل شدیدی» در مایکروسافت برای بازگرداندن فرنچایز StarCraft وجود دارد.
کینگ (King)
شرکت King یکی از بزرگترین توسعهدهندگان عناوین موبایل در جهان است که بزرگترین بازی آنها Candy Crush نام دارد.
پروژههای فاش شده از استودیوهای نامعلوم
- کالکشنی مانند Halo: The Master Chief Collection برای IP دیگری از ایکس باکس: ابتدا توسط شپشال نیک و در پادکست XboxEra مطرح شد. در حال حاضر گمان میرود Gears of War یا Fable باشد. تام وارن (Tom Warren) از وبسایت The Verge نیز ممکن است این کالکشن را به فرنچایز Gears of War نسبت داده باشد.
- پروژه Velvet از استودیویی نامعلوم: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد این پروژه خارج از اسم رمز آن مشخص نیست.
- پروژه Kalimba از استودیویی نامعلوم: در سرویس GeForce Now فهرست شده، اما ممکن است محصولی باشد که قبلاً عرضه گشته.
- بازی Shadowrun از استودیویی نامعلوم: توسط جف گراب شایعه شد و ممکن است همان پروژه Vonnegut باشد.
- بازی کیو بلو کِلی (Kyu Blu Kelly – بازیکن فوتبال آمریکایی) از استودیویی نامعلوم: در یک مصاحبه و توسط خود کیو بلو کِلی لو رفت. او گفت که یک بازی را به تیم ایکس باکس نشان داده و از آنها چراغ سبز گرفته است. بازی درباره تیمی ۶ نفره است که به گذشته سفر میکنند تا از تغییر آن جلوگیری نمایند.
- چندین IP لایسنس شده از کمپانی دیزنی (Disney): شایعات متعددی وجود دارند مبنی بر اینکه بخش گیمینگ مایکروسافت به جز بازی Indiana Jones، چندین IP دیگر را نیز در دست توسعه دارد که همگی آنها از کمپانی دیزنی دارای مجوز ساخت هستند.
- بازی Ori 3 از استودیویی نامعلوم (گفته شده که استودیوی مون (Moon Studios) مسئول ساخت این پروژه نیست).
- یک بازی لایسنس شده که توسط استودیویی نامعلوم از زنیمکس مدیا در حال توسعه است. به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد و میدانیم که Indiana Jones نیست. شپشال نیک اعتقاد دارد که بازی مورد بحث زیر پرچم دیزنی توسعه مییابد.
- ریمستر The Elder Scrolls IV: Oblivion از استودیویی نامعلوم (احتمالاً Virtuos Games): ابتدا به وسیله پستی در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) که اکنون حذف شده است، به بیرون درز پیدا کرد. همچنین در مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت نیز به آن اشاره شده.
- ریمستر Fallout 3 از استودیویی نامعلوم (احتمالاً Virtuos Games): به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد.
- پروژه Platinum که توسط استودیویی نامعلوم از زنیمکس مدیا در حال توسعه است و به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد.
- پروژه Ubu که توسط استودیویی نامعلوم از زنیمکس مدیا در حال توسعه است و به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد.
- پروژه Wanderer که توسط استودیویی نامعلوم از زنیمکس مدیا در حال توسعه است و به وسیله مدارک لو رفته از دادگاه مایکروسافت به بیرون درز پیدا کرد.
قراردادهای خارجی و مشارکتهای در حال انجام
- گسترش جهان Halo: هر ساله رمانها و کمیکهای بیشتری از فرنچایز Halo عرضه میشود. سریال لایو اکشن Halo نیز در سرویس پارامونت پلاس (Paramount+) منتشر شد. فصل دوم آن در حال ساخت است و در سال ۲۰۲۴ پخش میشود.
- مجموعه تلویزیونی Fallout برای پخش در سرویس آمازون پرایم (Amazon Prime) برنامهریزی شده و لیزا جوی (Lisa Joy) و جاناتان نولان (Jonathan Nolan) نیز نویسندگی و تهیهکنندگی آن را بر عهده دارند. ساخت آن از سال ۲۰۲۲ کلید خورده، اما هیچ اطلاعاتی از تاریخ انتشار آن وجود ندارد.
- نتفلیکس (Netflix) به ساخت یک مجموعه تلویزیونی از بازی Grounded چراغ سبز نشان داده است.
- فیلم Minecraft با بازی جیسون موموآ (Jason Momoa) قرار است در آوریل سال ۲۰۲۵ (فروردین ۱۴۰۴) اکران شود.
- نتفلیکس به ساخت یک سریال انیمیشنی و یک فیلم لایو اکشن از فرنچایز Gears of War چراغ سبز نشان داده است.
- مدتهاست که شایعه شده نتفلیکس با استودیوی بازیسازی بتسدا برای ساخت سریالی از دنیای The Elder Scrolls همکاری میکند.
- دیزنی پلاس (Disney+) و گیم پس (Game Pass) از زمان انتشار فصل دوم سریال The Mandalorian همکاری دارند. هر بار که یک سریال لایو اکشن جدید در دیزنی پلاس منتشر میشود، صاحبان گیم پس میتوانند یک ماه اشتراک رایگان دیزنی پلاس را دریافت کنند (اگر قبلاً اشتراک نداشته باشند) و حتی در زمان پخش سریال Falcon and the Winter Soldier، یک کمپین تبلیغاتی مشترک بین دو سرویس مذکور وجود داشت.
- ایکس باکس با برند لاک ناخن OPI همکاری مداوم دارد.
گیم پس (Game Pass)
تا ۸ می ۲۰۲۳ (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲)، ۴۳۳ عنوان برای کنسول، ۴۱۶ عنوان برای رایانه شخصی، ۳۴۷ عنوان برای استریم ابری و در نهایت، ۶۳ عنوان برنامهریزی شده برای آینده در این سرویس وجود داشت.
چند ماه پیش، مایکروسافت از اشتراک Game Pass Core رونمایی کرد؛ سرویس اشتراکی ارزانتری که جایگزین ایکس باکس لایو گلد (Xbox Live Gold) میشود و در عین حال، کاتالوگ کوچکتر و محدودتری از عناوین (تاکنون ۳۶ بازی) را در مقایسه با دیگر سرویسهای استریم بازی برای مشترکین به ارمغان میآورد. برخلاف سایر سطوح گیم پس، Game Pass Core تاریخ و روز انتشار عناوین را نشان نمیدهد، اما مایکروسافت گفته که کتابخانه خود را ۲ تا ۳ بار در سال بهروز میکند.
گیم پس تمامی DLCهای عناوین موجود در این سرویس را با ۱۰ درصد تخفیف اعطا میکند. خود بازیها به مدت ۳ ماه در سرویس دارای ۱۰ درصد تخفیف هستند و اگر بازی به مدت ۹ ماه در سرویس باقی بماند یا به زودی خارج شود، ۲۰ درصد تخفیف به آن تعلق میگیرد.
استریم ابری ایکس باکس در حال حاضر برای اندروید از طریق اپلیکیشن آن در دسترس است و کاربران ویندوز ۱۰/۱۱ و iOS میتوانند از طریق وبسایت https://www.xbox.com/play و یک برنامه آزمایشی برای ویندوز ۱۰/۱۱ به آن دسترسی داشته باشند. قرار بود قابلیت تجربه بازیهای خریداری شدهای که در گیم پس حضور ندارند تا پایان سال ۲۰۲۲ راهاندازی شود، اما از زمان اعلام این ویژگی در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱)، هیچ خبری در مورد وضعیت آن اعلام نشده است.
همکاری سرویسهای EA Play و گیم پس: در حال حاضر الکترونیک آرتز (Electronic Arts) به همه اعضای Game Pass Ultimate و Game Pass for PC اشتراکی از EA Play ارائه میدهد که به آنها امکان دسترسی به تمام بازیهای EA Play Vault، امکان تجربه آزمایشی ۱۰ ساعت از بازیهای جدید منتخب و همچنین ۱۰٪ تخفیف برای تمام محتوای EA موجود در فروشگاه مایکروسافت را خواهد داد.
هدف آینده مایکروسافت این است که حداقل یک عنوان فرست پارتی هر سه ماه یکبار برای گیم پس منتشر شود. این موضوع توسط فیل اسپنسر (Phil Spencer) در طی مصاحبهاش با Kinda Funny’s XCast تکرار شد.
بخش خانواده و دوستان سرویس گیم پس، پس از شایعاتی که توسط جز کوردن منتشر شده بود، به طور رسمی توسط ایکس باکس معرفی شد و به گروهی از خانواده یا دوستان تا ۵ نفر اجازه میدهد تحت یک طرح ارزانتر مشترک شوند. اگر قیمتگذاری در محدوده آزمایش باقی بماند، این طرح باید به ۲۵ دلار آمریکا برسد. پیشنمایش آن نیز در ژوئیه ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) بسته شد.
اکتیویژن انتظار ندارد هیچ یک از بازیهای جدیدش تا زمانی در سال ۲۰۲۴ وارد گیم پس شوند. طبق گفته جز کوردن، مجموعهای از محتوای اکتیویژن که اندکی پس از نهایی شدن خرید وارد گیم پس میشوند، احتمالاً عناوین قدیمیتر این شرکت خواهند بود.
Backwards Compatibility
تیم سازگاری با گذشته (Backwards Compatibility) توسط بخش مدیریت پروژههای ایکس باکس و به رهبری جیسون رونالد (Jason Ronald) چندین سرویسِ در حال انجام دارد:
۱. سازگاری با عناوین Xbox Original و Xbox 360: به گفته جیسون رونالد، این پروژه همچنان ادامه دارد، اما به دلیل مشکلات صدور مجوز و وصله محتوای قدیمیتر، در لیست اولویتها نیست. از نوامبر سال ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، به خاطر محدودیتهای فوقالذکر، هیچ برنامهای برای اضافه کردن بازیهای جدید وجود ندارد.
۲. تقویت فریم بر ثانیه (FPS Boost): در حال حاضر ۱۳۴ بازی قابلیت FPS Boost را دریافت کردهاند. تمام کارها توسط تیم سازگاری با گذشته انجام میشود و فقط به تایید سازندگان اصلی نیاز دارد. هیچ تغییری در کد بازی لازم نیست و جدیدترین انتشار در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) انجام گرفت.
۳. HDR خودکار (Auto HDR)، فیلتر ناهمسانگرد ۱۶ برابری (۱۶x Anisotropic Filtering) و متود هویچی (Heutchy Method): تمامی این ویژگیها به صورت خودکار در بازیها اعمال میشوند و تقریباً تمامی عناوین با تلاش توسعهدهندگان اصلی، کیفیت بصری خود را بهبود میبخشند.
۴. تقویت رزولوشن (Resolution Boost): در مقالهای که اخبار مربوط به FPS Boost را بر سر زبانها انداخت، برای اولین بار به این ویژگی نیز اشاره شد و در همان مقاله اعلام شد که تقویت وضوح و کیفیت بافت بازیها اهداف مستمر تیم ایکس باکس هستند.
۵. در طول مصاحبه با Transformers World، کمپانی هاسبرو (Hasbro) گفت:
متأسفانه، ظاهراً اکتیویژن مطمئن نیست از چه هارد دیسکهایی در ساختمان خود استفاده میکند. گاهی به علت زنجیرهای از تصاحبها، همه چیز گم میشود و این بسیار ناامیدکننده است.
امیدواریم حالا که قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن در حال پیشرفت است، آنها تمام آرشیوها و هر هارد درایوی را برای پیدا کردن تمام آثار بررسی کنند. Transformers یک عنوان بسیار خوب برای گیم پس است. ما میخواهیم این بازیها احیا شوند تا مردم فرصت تجربهی دوبارهی آنها را داشته باشند.
اکتیویژن در ابتدا از اظهار نظر در مورد این خبر خودداری کرد و سپس آن را تکذیب نمود.
سختافزار (Hardware)
بر اساس مدارک لو رفته در دادگاه:
۱. پروژه بروکلین (Project Brooklin) – طرح تازهسازی Xbox Series X:
- یک فرمت تمام دیجیتالی و بدون درایو دیسک فیزیکی
- طراحی استوانهای
- کنترلر ارتقا یافته
- پشتیبانی از Wi-Fi 6E
- بلوتوث ۵.۲ برای بهبود تجربه استفاده از لوازم جانبی
- کاهش ۱۵ درصدی خروجی منبع تغذیه (PSU) و یک حالت کممصرف جدید
- پورت USB-C در جلو با قابلیت انتقال برق
- پشتیبانی از Power Delivery (پشتیبانی بیشتر از لوازم جانبی و شارژ سریعتر کنترلر)
- حافظه داخلی ۲ ترابایتی
- انتظار میرود قیمت آن حدود ۴۹۹ دلار باشد
۲. پروژه الوود (Project Ellewood) – طرح تازهسازی Xbox Series S:
- حفظ طراحی فعلی
- کنترلر ارتقا یافته
- پشتیبانی از Wi-Fi 6E
- بلوتوث ۵.۲ برای بهبود تجربه استفاده از لوازم جانبی
- انتظار میرود قیمت آن حدود ۲۹۹ دلار باشد
۳. پروژه Sebile – کنترلر جدید ایکس باکس:
- بلوتوث ۵.۲
- قابلیت اتصال به فضای ابری (Direct-to-Cloud)
- بازخورد لمسی (Haptic Feedback) دقیق، به همراه VCA haptics که به عنوان بلندگو نیز عمل میکند
- ارگونومی مشابه Merlin (اسم رمز کنترلر نسل نهم ایکس باکس)
- باتریهای قابل شارژ و قابل تعویض
- قابلیت Lift-to-Wake (هنگام بلند کردن آن، کنترلر روشن میشود)
- انتظار میرود قیمت آن حدود ۶۹.۹۹ دلار باشد
۴. پروژه اکتیوم (Project Actium) – کنترلر جدید Elite:
- ویژگیهای پروژه Sebile به آن اضافه شده است
۵. پروژه زاراسای (Project Zarasai) – یک کنترلر لوکس و گرانقیمت
۶. پروژه Parkview – هدست بیسیم و کاملاً جدید ایکس باکس
همچنین گزاراشات زیادی از نسل بعدی کنسولهای ایکس باکس وجود دارد، از جمله اینکه کنسولهای نسل بعدی بر اساس SKUهای متعدد، پشتیبانی قوی از فضای ابری، تمام دیجیتال بودن و پردازنده Zen 6 ARM با پردازنده گرافیکی Navi 5 توسعه خواهند یافت.
از همراهی و توجه شما دوستان گیمفایی صمیمانه سپاسگزارم.
source