به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین افتتاح فاز نخست بزرگ‌ترین پردیس نوآوری فرهنگ و هنر کشور با عنوان «کارستان بهارستان» با حضور حجت الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، دادمان رئیس حوزۀ هنری در محل کارستان بهارستان واقع در میدان بهارستان برگزار شد.

امیرحسین چاووشی مدیرعامل کارستان بهارستان گفت: «کارستان بهارستان» به‌عنوان بزرگ‌ترین پردیس نوآوری کشور فعالیت می‌کند. این مجموعه یک شرکت سهامی خاص است که از اقمار حوزۀ هنری محسوب می‌شود.

وی افزود: این مجموعه به‌گونه‌ای است که یک هنرمند وقتی می‌خواهد محصول هنری خود را تولید کند، دغدغه‌ای جز طراحی هنر خود نداشته باشد و بقیه زیرساخت‌هایش فراهم شده باشد.

چاووشی گفت: اما کارستان بهارستان چه‌چیزهایی نیست؟ کارخانه نوآوری نیست، فضای کار اشتراکی نیست، آکادمی و آموزشگاه نیست، استودیوی چندرسانه‌ای نیست، صندوق سرمایه‌گذاری نیست.

مدیرعامل کارستان بهارستان با اعلام اینکه “امکانات و زیرساخت‌ها را به‌صورت یکپارچه قرار دادیم”، گفت: زیرساخت‌هایی مثل استودیوی تصویربرداری، پخش زنده، بلک‌باکس، کروماکی، کارگاه‌های طراحی و ساخت دیجیتال از جمله این زیرساخت‌ها است.

وی دربارۀ تقسیم‌بندی فضایی مجموعۀ «کارستان بهارستان» گفت: افراد و گروه‌های مستقر در کارستان با توجه به قالب محصولاتی که تولید می‌کنند، یا خدماتی که ارائه می‌دهند، در سه بخش متفاوت جانمایی می‌شوند: بخش صنایع دیداری شنیداری، بخش صنایع تجسمی، بخش عمومی فرهنگ و هنر.

فرهنگ و هنر , سینما ,




مدیرعامل کارستان بهارستان تمرکز موضوعی را بر حوزه کودک نوجوان معرفی کرد و گفت: بر این اساس ارائه خدمات به فعالان حوزه کودک و نوجوان اولویت بالاتری دارد.

وی افزود: مهندسی جریان ورود را اگر بخواهم در یک خط بگویم، این‌طور است که در کارستان بهارستان یک میزبان هوشمند هستیم که کار فعالیت‌ها را مهندسی می‌کنیم. یکی از این مهندسی‌ها این است که تیم‌های کوچک را پذیرش می‌کنیم و کنارش بازیگران بزرگ و یا فعالان بزرگ مستقر می‌شود. تیم‌های خرد در ارتباط با اینها رشد و پیشرفت می‌کنند. ایجاد فرصت دیده‌شدن خدمت و محصول توسط نهادهای مالی و مشتریان کلان، مسئولان و… از دیگر فعالیت‌های ما در کارستان است.

دادمان رئیس حوزۀ هنری در ادامۀ این مراسم گفت: هسته هنری وابستۀ به سازمان‌ها و ادارات و مجموعه‌ها و ساختارها نیست، از طرف دیگر نظرمان این است که زیست‌بوم فرهنگ کشور به‌طور کامل شکل نگرفته است و مصرف فرهنگی اصلاحگر معایب جدید و تقویت‌کننده نقاط قوت مجموعۀ این جامعه است. کارستان بهارستان باید خودش را به‌عنوان یک ضلع متعهد به نقش‌آفرینی در ساخت و توسعۀ زیست‌بوم فرهنگی بداند.

فرهنگ و هنر , سینما ,




وی اضافه کرد: کارستان مرکز نوآوری با ویژگی‌های روتین و معمول نیست، اینجا باید بستری برای شبکه شدن تیم‌هایی شود که در چرخه تولید و مصرف فرهنگی حاضر شدند. کارستان می‌تواند تیم‌ها را پشتبیانی کند؛ یعنی در مسیر رسیدن به راهکارهای خلاقانه و برای پیدا کردن حلقه‌های مفقوده  و نیز جهت فراهم شدن بستر رشد، ارتباط و کنشگری این کارستان است که می‌تواند هوشمندانه اقدام کند.

حوزه کودک و نوجوان اصلی‌ترین نقطۀ فعالان فرهنگی ما باشد

دادمان گفت: یکی از نقاط غفلت ما در حوزۀ کودک و نوجوان بود؛ بنابراین باید اصلی‌ترین نقطۀ فعالان فرهنگی ما باید این حوزه باشد، نسلی که بی‌پناه مورد تهاجم گسترده در لایه‌های فرهنگی و رسانه‌ای و سبک زندگی و مجازی قرار گرفته‌اند و کمتر برایشان تدبیر می‌شود تا متناسب با سن‌شان محصولی تولید شود. تلاشمان این بوده است در زنجیره هنر و کتاب و انمیشین و سریال بر توسعۀ کمی و کیفی حوزه کودک و نوجوان تمرکز کنیم.

معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در ادامه این نشست گفت: بحث فرهنگ، اتمسفری است که روحمان در آن تنفس می‌کند؛ یعنی هیچ چیزی بدون فرهنگ معنا ندارد، شخصیت ما در این فضا رشد می‌کند، انسان به‌معنای روحانی‌اش، در بستر فرهنگ بزرگ می‌شود. هر چیزی را می ‌شود با فرهنگ معنای واقعی داد. ما در اتمسفر فرهنگ دو موجود داریم که ارزش‌آفرین هستند؛ یکی علم و دیگری هنر، این دو موهبت الهی هستند که خداوند به‌صورت خاص عطا کرده است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی افزود: از سوی دیگر هنر در تناظر با زیبایی‌شناسی یک ودیعه است. وقتی هم اقتصاد به علم اضافه می‌شود، شرکت ایجاد می‌کند، صنعت فناورانه ایجاد می‌کند و نتیجه‌اش می‌شود ارزشی که مردم عمومی از آن بهره‌مند می‌شوند، تمام صنایع هنری از این جنس هستند. زیست‌بوم علم و هنر هر دو به هم تشابه دارند. یک نقطه خاصی است که مخصوصاً در قرن ما پررنگ می‌شود؛ کارستان جایی است که علم و هنر در اتمسفر فرهنگ با هم ترکیب می‌شوند؛ یعنی ما در بستر فرهنگ زیست می‌کنیم، منتها با موجودی سر و کار داریم که در عین زیبایی‌شناسی هنری، با توجه دادن روح و قلب انسان به حقایق بهره بردارد و در این راستا از علم و فناوری بهره‌برداری می‌کند. انیمیشین نمونه‌ای از این صنعت است که آمیختگی علم و هنر است. ما به این شرکت‌هایی که از این جنس شکل می‌گیرند، مجموعه‌های خلاق می‌گوییم. خوشحالم که کارستان بهارستان به‌عنوان بزرگترین پردیس خلاقانۀ کشور فعالیت می‌کند.

فیروزآبادی ادامه داد: اگر قرار باشد مربی و رشددهنده هسته فرهنگی در مسیر تأثیرگذاری فرهنگ باشند، حتماً باید این مسیر را رفته باشند؛ بنابراین کارستان از تجربه اهالی فرهنگ و هنر و اقتصاد و علم و فناوری استفاده کند. جایی را فراهم کنیم که آدم‌ها به‌هوای دیدن انسان‌های بزرگ و اهداف بزرگ و کارهای بزرگ کارستان را انتخاب می‌کنند. هسته‌هایی که بر مبنای یک‌سری اهداف و باورهای مشترک خود و برای تأثیرگذاری در مخاطب دور هم جمع می‌شوند، چطور به رشد و بالندگی می‌رسند؟ چه برنامه‌ای داریم برای کسی که وارد اینجا می‌شود و خارج می‌شود؟ هرچند اقتصاد اولویت دوم است، اقتصادی که مبتنی بر هنر شکل بگیرد، اقتصاد بالنده‌ای خواهد بود.

حجت الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در بخش دیگری از برنامه گفت: برای این مردم و ملتی که مشخصه و ویژگی معتبربودنشان در طول تاریخ، غنای فرهنگی‌شان است، این فرهنگ غنی بازدارنده نیست بلکه سبب حرکت است، بر هر ظالمی می‌تازد و از هر مظلومی دفاع می‌کند.

وی با تأکید به این نکته که “امروز اگر خلاقیت هنری در راستای تاختن بر ظالم و دفاع از مظلوم قرار نگیرد، در مسیر واقعی قرار ندارد”، خاطرنشان کرد: این نوآوری‌ها با این مأموریت و هدف هیچ منافاتی ندارد بلکه روح اعضای کارستان آماده است برای اینکه در راستای تحقق همین هدف حرکت کند.

انتهای پیام/+

source

توسط namov.ir