جوان آنلاین: پس از دوماه چانه‌زنی بر سر افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، خودروسازان برنده میدان شدند و توانستند موافقت وزارت صمت و شورای رقابت را برای افزایش ۳۵‌درصدی قیمت جلب کنند. در مصوبه افزایش قیمتی که شورای رقابت رسانه‌ای کرده بر افزایش هزینه‌های تولید خودرو تأکید شده است. افکار عمومی خواستار شفاف‌سازی افزایش هزینه‌های تولید خودروسازان هستند تا مشخص شود بر اساس کدام سند، مدرک و بهره‌وری در صنعت خودروی کشور، رشد قیمت خودرو‌های داخلی به تصویب شورای رقابت (رفاقت) و وزارت صمت رسیده است. خبر‌های رسیده حاکی است در میان خودرو‌های داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال رکورد افزایش قیمت را شکسته و یک‌شبه ۲۰۰‌میلیون تومان گران شده است. 

افزایش قیمت خودرو‌های داخلی به بهانه‌های مختلف آن هم با این کیفیت پایین، برای مردم امری عادی است. 

دارندگان خودرو‌های ایرانی اعم از محصولات سایپا یا ایران‌خودرو، همگی دل پری از کیفیت خودرو‌ها و خدمات پس از فروش آن دارند. 

نکته قابل تأمل این است که مسئولان خودروسازان وقتی با مراجعات پی‌درپی مشتری به خدمات پس از فروش مواجه می‌شوند، مدعی می‌شوند این یک مورد نادر از میان‌هزاران تولید خودرو است و مشتری به اصطلاح بدشانسی آورده! به عنوان مثال در یکی از مواردی که برای یکی از مخاطبان «جوان» اتفاق افتاده بود، دارنده خودروی داخلی (راناپلاس) که بعد از سه سال دوندگی نتوانسته بود ایرادات خودروی خود را رفع کند، با پایان یافتن زمان گارانتی خودرو، با پیگیری‌های «جوان» شرکت خودروساز به ناچار سه ماه دیگر زمان گارانتی را اضافه کرد تا شاید مشکلات خودرو برطرف شود. واقعاً خودرویی که در سه سال دوران گارانتی ایراداتش برطرف نشده در سه ماه وقت اضافه قابل تعمیر است؟ از این دست مثال‌ها صد‌ها و‌هزاران مورد وجود دارد که متأسفانه صدای‌شان به هیچ کجا نمی‌رسد. 

متأسفانه خودروسازان در این پنج دهه مدام از افزایش هزینه‌های تولید و عدم‌صرفه اقتصادی تولید سخن می‌گویند، اما در این سال‌ها به افزایش بهره‌وری بی‌توجهی شده است. 

برکسی پوشیده نیست که بنگاهداری این مجموعه‌های خودروسازی بسیار بالاست، نیروی کار فراوان و بهره‌وری پایین است، اعضای هیئت مدیره‌شان حقوق‌های نجومی می‌گیرند و زدوبند‌های فراوانی در بخش تأمین قطعه و واردات آن وجود دارد که هیچ نهاد نظارتی در این سال‌ها به این موضوعات ورود نکرده است. 

مدیران این صنعت به خوبی می‌دانند که با هیاهو و راه انداختن شایعات رسانه‌ای می‌توانند وزارت صمت و شورای رقابت (رفاقت) را با خودشان همراه کنند و افزایش هزینه‌های تولید را بهانه‌ای برای گرانی قیمت‌ها به خورد مردم دهند. 

زمینه‌چینی برای افزایش ۳۵‌درصدی قیمت خودرو 

پس از دوماه زمینه‌سازی خودروسازان و انجمن خودروسازان و آماده‌سازی افکار عمومی برای افزایش قیمت خودرو‌های داخلی، روز گذشته با انتشار مصوبه شورای رقابت (رفاقت) موضوع علنی شد. چهارشنبه هفته گذشته در جلسه وزارت صمت با حضور مسئولان این وزارتخانه، مدیران شرکت‌های خودروساز و مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در مورد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های داخلی تصمیم‌گیری شد و وزارت صمت با متوسط افزایش ۳۵‌درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا موافقت کرد. 

نامه یک ماه پیش دبیر انجمن خودروسازان به معاون اول رئیس‌جمهور برای درخواست افزایش ۷۰ تا ۸۰درصدی قیمت خودرو دو روز پیش رسانه‌ای شد. از انتشار نامه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور برای افزایش ۸۰‌درصدی قیمت خودرو تا خبر رسمی صدور مجوز افزایش قیمت خودرو دو روز بیشتر نگذشت و به عبارتی با میان کشیدن احتمال افزایش ۷۰ تا ۸۰‌درصدی قیمت خودرو، افکار عمومی را برای گرانی قیمت خودرو آماده کردند و به اصطلاح، «به مرگ گرفتند تا به تب راضی شوند.»

در این نامه نعمت‌بخش مدعی شده بود به دلیل افزایش ندادن طولانی‌مدت قیمت‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه، اگر به قیمت برخی از خودرو‌های ایران‌خودرو و سایپا ۷۰ تا ۸۰‌درصد اضافه کنیم، تازه به قیمت تمام‌شده می‌رسیم. 

هر چند دبیر انجمن خودروسازان برای این ادعای خود هیچ سندی ارائه نداده و اعلام هم نکرده است کدام خودرو‌ها با این میزان زیان انباشته تولید می‌شوند که باید ۷۰ تا ۸۰‌درصد گران شوند، اما به نظر می‌رسد انتشار این نامه و درخواست از معاون اول رئیس‌جمهور در راستای آماده‌کردن مردم و جامعه برای صدور مجوز رسمی گرانی خودرو تا ۳۵‌درصد در آینده نزدیک بوده است. 

بررسی‌ها نشان می‌دهد مجوز افزایش قیمت خودرو‌ها هفته گذشته صادر شده بود، اما اعلام این خبر نیازمند مقدماتی بود که نامه نعمت‌بخش یکی از این مقدمات بوده است. 

خبر افزایش قیمت یک‌شنبه شب در قالب نامه خودروسازان به سلطانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی سازمان بورس اوراق بهادار منتشر شد. 

دنا پلاس ایران‌خودرو یک‌شبه بیش از ۲۰۰‌میلیون گران شد!

با افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا برخی خودرو‌ها افزایش نجومی داشتند، به طوری که دناپلاس توربو اتوماتیک آپشنال رکورد افزایش قیمت را شکست. این خودرو ۲۰۸‌میلیون تومان افزایش قیمت را در کارخانه تجربه کرده است. قیمت این خودرو از ۵۸۹‌میلیون به ۷۹۷‌میلیون تومان رسید. کمترین افزایش قیمت هم مربوط به ساینا GX- L دوگانه سوز با ۵۲‌میلیون تومان رشد نرخ است. به عبارت دیگر دنا پلاس رینگ فولادی، دنا پلاس توربو اتوماتیک، سورن پلاس دوگانه‌سوز و دنا پلاس دستی شاهد افزایش قیمت ۳۵‌درصدی بوده است. 

با مجوزی که دولت برای افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو داده است، قیمت مصرف‌کننده دناپلاس اتومات ۹۵۷‌میلیون تومان، تارا اتومات ۹۱۴‌میلیون تومان و شاهین پلاس اتومات ۸۷۴‌میلیون تومان خواهد شد. 

به گزارش تسنیم، با مجوزی که اخیراً از سوی دستگاه‌های مسئول در دولت صادر شد، قیمت انواع محصولات شرکت سایپا و ایران‌خودرو به طور متوسط ۳۰‌درصد زیاد شده است. 

بررسی جزئی‌تر افزایش قیمت‌ها حاکی است، کوییک گیربکس اتوماتیک (CVT) با رشد ۳۵/۲ درصدی بالاترین افزایش قیمت را در محصولات سایپا دریافت کرده است، به نحوی که قیمت این خودرو در کارخانه از ۲۹۳‌میلیون‌و ۷۵۷‌هزار تومان به ۳۹۷‌میلیون‌و ۱۷۰‌هزار تومان رسیده است. 

در بازار آزاد «تارا» میلیاردی شد

به دنبال انتشار فهرست جدید قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا که با رشد ۳۵‌درصدی روبه‌رو شده بودند، در بازار خرید و فروش خودرو معاملات متوقف شد. 

فعالان بازار دلیل توقف معاملات را بلاتکلیفی قیمت‌ها عنوان می‌کنند و می‌گویند: با اعلام خبر افزایش قیمت‌ها بازار هم هیجانی عمل کرده و هر کس به سلیقه خود قیمتی را برای خودرو‌ها اعلام می‌کند، به نحوی که از صبح امروز قیمت انواع خودرو‌های داخلی شاهد رشد نجومی است. فروشندگان خودرو می‌گویند خودروسازان به جای اینکه افزایش تولید بدهند تا قیمت بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود، با افزایش قیمت‌ها خود را به نرخ بازار می‌رسانند که این موضوع اصلاً برای مصرف‌کنندگان به صرفه نیست چراکه بازار هم به طور حتم نسبت به افزایش قیمت‌ها واکنش نشان خواهد داد، البته تصمیم‌گیری قطعی در مورد قیمت انواع خودرو‌های داخلی طی دو روز آینده مشخص می‌شود، اما در ابتدای امر بازار با خبر افزایش قیمت‌ها با توقف معاملات، رشد قیمت‌های نجومی را اعلام می‌کند. 

در بازار دیروز تارا اتوماتیک v۴ قیمت یک‌میلیاردو ۴۰‌میلیون تومانی را ثبت کرد، این در حالی است که روز قبل از آن قیمت این خودرو ۹۸۳‌میلیون تومان بود. 

به نظر می‌رسد برخی مسئولان با تحمیل گرانی به بازار خودرو گویا درصدد سقوط این بازار هستند چراکه بازار خودرو‌های ایرانی با کیفیت فعلی، کشش گرانی بیش از حد را ندارد. دولت با افزایش ۳۵‌درصدی قیمت خودرو باعث شد برخی از مردم که پس‌انداز اندکی داشتند تا خودرویی خریداری کنند، قدرت خریدشان کاهش یابد و باز هم به دنبال پس‌انداز بیشتری باشند. آیا دولت و خودروسازان برای عواقب و تبعات افزایش قیمت‌ها فکری کرده‌اند؟

source

توسط namov.ir