جوان آنلاین: در هفتههای اخیر صحبتهای کارشناسان و همچنین رسانهها در خصوص تاثیر نتایج انتخابات آمریکا به اوج خود رسیده؛ به گونهای که از بازار ارز گرفته تا بازار مسکن و خودرو همگی در گرو برگزاری این انتخابات هستند.
در خصوص انتظارات تورمی ناشی از مسائل مختلف از جمله جنگ، انتخابات داخلی و موضوعات مشابه اگرچه هیچ تردیدی وجود ندارد، اما موضوع مهم این است در خصوص تاثیر انتخابات آمریکا بیش از مولفههای اقتصادی، نقش تبلیغات رسانهای پررنگتر به نظر میرسد.
«برادری سگ زرد و شغال» یک سیاست قدیمی و رویکردی است که نشان میدهد هردو در بد بودن و خبیث بودن مثل همدیگر هستند و نباید گول ظاهرشان را خورد. بر این اساس بسیاری از کارشناسان حوزههای مختلف بر این باورند و طبق این باور انتخابات پیش رو نباید تاثیری در بازارهای داخلی کشور داشته باشد.
فرشاد پرویزیان از اقتصاددانهایی است که معتقد است که به جای بزرگنمایی در تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران، باید تمرکز را بر روی اصلاحات ساختاری گذاشت.
او میگوید که اگرچه در ضد ایرانی بودن ترامپ شکی وجود ندارد، اما باید این مساله را نیز توجه داشت که بیشترین تحریمهای ایران در دوران دموکراتها بوده و بنابراین ضروری است تا بیش از آنکه اقتصاد را شرطی کنیم تمرکز را بر رفع مشکلات داخلی بگذاریم.
این اقتصاددان البته در خصوص انتظارات تورمی ناشی ازجنگ نظری دیگری دارد و معتقد است که در همه جای جهان انتظارات تورمی ناشی از تنشهای نظامی در رفتار اقتصادی شهروندان تاثیرگذار است.
او با ذکر مثالی در این زمینه میگوید: مثلا در خصوص نرخ ارز که شاهد رکوردشکنی قیمت آن هستیم باید توجه داشته باشیم که دلیل مهم آن بیش از اینکه اقتصادی باشد غیراقتصادی و ناشی از انتظارات تورمی ناشی از تنشهای بین المللی است.
پرویزیان با بیان اینکه قیمت فعلی ارز نیز به طور حتم ناشی از مداخلات بانک مرکزی بوده و در غیر این صورت رشد آن سریعتر باید میبود میافزاید: دلیل دیگر قیمت فعلی دلار عملیات وعده صادق ۲ بود که اقتدار نظامی ایران به نمایش گذاشته شد و این مساله بر کاهش انتظارات تورمی موثر بوده است.
source