به گزارش مجله ماشین، مرسدس بنز اعلام کرد که پس از کاهش شدید سود در سه ماهه سوم که ناشی از تقاضای کم و رقابت شدید در چین است، هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

این خودروساز لوکس در طول سه ماهه سوم، دو بار هدف سود سالانه خود را کاهش داد و به جمع رقبای اروپایی پیوست که تقاضای ضعیف بازار خودرو چین را عامل کاهش سود و حاشیه سود خود می‌دانند.

اتحادیه سرمایه‌گذاری که به گفته‌ی LSEG، از جمله ۳۰ سرمایه‌گذار برتر مرسدس به شمار می‌رود، با اشاره به اینکه دیگر بازاری برای دو میلیون خودروی لوکس وجود ندارد، از مدیریت این شرکت خواسته است تا استراتژی خود را اصلاح کند.

موریتس کروننبرگر، مدیر سبد سهام این شرکت گفت: ما به طور واضح موافق تنظیم استراتژی و تطبیق آن با شرایط جدید بازار و رقابت جدید از چین هستیم.

مرسدس از شرکت در جنگ قیمتی در چین امتناع می‌کند و ترجیح می‌دهد به استراتژی «ارزش بر حجم» خود پایبند باشد، به این امید که عرضه گسترده مدل‌های جدید به احیای فروش در سال آینده کمک کند.

کروننبرگر اظهار داشت: رویکرد “ارزش بر حجم” می‌تواند در صورتی موفق باشد که تقاضا و ظرفیت تقریباً برابر باشند، که در حال حاضر برای این خودروساز چنین نیست.

وی گفت: در حال حاضر تقاضای چین بر روی خودروهای برقی مقرون به صرفه متمرکز است. و مرسدس در این زمینه چیزی برای ارائه ندارد.

قیمت سهام مرسدس با ۱.۶ درصد کاهش به ۱۲۴۶ GMT رسید و همتایان خود یعنی ب‌ام‌و و فولکس واگن را نیز با خود پایین کشید.

سهام این شرکت در سال جاری حدود ۸ درصد کاهش یافته است که عملکردی ضعیف‌تر از شاخص دکس آلمان دارد، اما همچنان عملکردی بهتر از فولکس واگن، ب‌ام‌و و پورشه نشان می‌دهد.

بخش خودروسازی اروپا در سال جاری با ۱۰ درصد کاهش مواجه شده است که بدترین عملکرد این بخش در اروپا در سال جاری محسوب می‌شود.

کاهش سودآوری

بازده تعدیل‌شده فروش واحد خودروسازی مرسدس در سه ماهه سوم از ۱۲.۴ درصد سال گذشته به ۴.۷ درصد کاهش یافت که بدترین عملکرد این بخش از زمان همه‌گیری به شمار می‌رود. همچنین درآمد این واحد بیش از نصف کاهش یافته است که پایین‌تر از انتظارات تحلیلگران بوده است.

هارالد ویلهلم، مدیر مالی این شرکت در بیانیه‌ای گفت: نتایج سه ماهه سوم مطابق با جاه‌طلبی‌های ما نیست» و افزود که این گروه هزینه‌ها را افزایش خواهد داد.

ویلهلم از ارائه جزئیات بیشتر در مورد کاهش هزینه‌ها خودداری کرد، اما هشدار داد که قطعا سخت‌تر و طاقت‌فرساتر خواهد شد.

بزرگترین خودروساز اروپا، فولکس واگن، برای اولین بار در حال بررسی تعطیلی کارخانه‌ها در آلمان است.

دنیل شوارتز، تحلیلگر، به پیشرفت قابل توجه مرسدس در کاهش هزینه‌های ثابت از سال ۲۰۱۹ اشاره کرد، اما اذعان داشت که در مقایسه با فولکس واگن، «میوه‌های کم‌آویزان کمتری» وجود دارد.

مدیر مالی این شرکت اعلام کرد که مرسدس در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ای برای کاهش هزینه‌ها به میزان ۲۰ درصد بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ را راه‌اندازی کرد که ۱۵ تا ۱۶ درصد از آن قبلاً محقق شده است.

درآمد ماه‌های جولای تا سپتامبر تحت تاثیر کاهش خرید کالاهای لوکس توسط مصرف‌کنندگان چینی در شرایط تضعیف اقتصادی قرار گرفت که به طور خاص بر فروش مدل لوکس پرفروش کلاس S مرسدس در این کشور تأثیر گذاشته است.

این شرکت همچنین اعلام کرد که هزینه‌های بازسازی مدل‌ها، به ویژه برای نسخه‌های جدید شاسی‌بلند کلاس G که در سه ماهه آینده وارد بازار می‌شود، به فشارهای مالی آن‌ها افزوده است.

source

توسط namov.ir