جوان آنلاین: فرشاد جامع، کارشناس انرژی معتقد است، مسیر مهم و راهبردی برای تبدیل شدن بخش انرژی به محرک اصلی رشد اقتصادی، تمرکز ویژه بر بهینه‌سازی مصرف و کاهش هدررفت انرژی است. برآورد‌ها حاکی از آن است که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به دلیل ناکارآمدی در تولید، انتقال و مصرف هدر می‌رود. هدف اصلی دولت چهاردهم از تشکیل معاونت بهینه‌سازی انرژی ذیل رئیس‌جمهور طبق برنامه هفتم توسعه باید تمرکز بر افزایش راندمان مصرف گاز در بخش‌های مختلف، جمع‌آوری گاز‌های فلر و افزایش بهره‌وری در صنایع پتروشیمی و انرژی‌بر و ازدیاد برداشت از میادین انرژی کشور باشد. 
 
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در رابطه با اهمیت بازطراحی تجارت انرژی ایران به خصوص مبتنی بر تغییر نقش ایران در بازار‌های بین‌المللی انرژی و تمرکز بر رشد اقتصادی بیشینه و ۸ درصدی ایران با محوریت بخش نفت و گاز به «جوان» گفت: ایران از دیرباز نقشی کلیدی در بازار جهانی انرژی، به ویژه در بخش نفت‌و‌گاز داشته است. به رغم مواجهه با چالش‌های مهمی مانند تحریم‌های بین‌المللی و تنش‌های سیاسی، توانسته جایگاه خود را به عنوان بازیگر اصلی در تجارت انرژی حفظ کند. در سال‌های اخیر، ایران گام‌های مهمی برای بازطراحی تجارت انرژی خود و تمرکز بر تحولات کلیدی در زمینه تجارت خارجی در بخش انرژی برداشته است. این امر تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور داشته و منجر به رکوردشکنی رشد اقتصادی شده است. 
وی ادامه داد: یکی از استراتژی‌های کلیدی که ایران برای عبور از چالش‌های تحریم‌ها و تنش‌های سیاسی به کار گرفته است، تجدید ساختار تجارت انرژی خود است. به‌رغم تشدید تحریم‌ها، ایران توانسته است صادرات نفت‌خام و گاز‌طبیعی خود را تغییر دهد که منجر به رشد قابل توجهی در بخش انرژی شده است. این امر نه تنها به افزایش جمع‌آوری ارز خارجی کشور بلکه به رشد کلی اقتصادی نیز کمک کرده است. آمار سال‌های اخیر نقش محوری صنعت نفت و گاز را در اقتصاد ایران نشان می‌دهد. رشد بخش انرژی به‌رغم نگرانی‌ها در مورد پایداری آن، نقش مهمی در محرک رشد اقتصادی ایفا کرده است. فروش موفقیت‌آمیز نفت‌خام، حتی در شرایط تحریم به عنوان یک دستاورد بزرگ برای ایران ثابت شده است که نشان دهنده مقاومت و توانایی این کشور برای پیشرفت بدون وابستگی به مذاکره با غرب است. 
این کارشناس انرژی، در ادامه با اشاره به رویکرد اتخاذ شده در بخش توسعه تجارت نفت‌و‌گاز با افزایش مشارکت بخش غیردولتی در توسعه میادین نفت‌و‌گاز کشور با رابطه مالی جذاب گفت: در حرکت رو به جلو، ایران دو مسیر کلیدی را برای افزایش بیشتر رشد اقتصادی خود از طریق بخش انرژی، شناسایی کرده است. مسیر اول شامل توسعه تجارت نفت‌و‌گاز با تمرکز بر افزایش مشارکت بخش غیردولتی است. هدف ایران با ارائه انگیزه‌های جذاب برای توسعه میادین مشترک نفت‌و‌گاز، جذب سرمایه‌گذاری و تخصص خصوصی برای افزایش بیشتر رشد این بخش است. این راهبرد در ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه، ترسیم شده و بر تعهد دولت به استفاده از توان بخش غیردولتی برای توسعه میادین مشترک  تأکید دارد. 
وی با اشاره به مسیر راهبردی بهینه‌سازی مصرف و کاهش هدررفت انرژی به میزان سالانه معادل ۱۰۰ میلیارد دلار گفت: مسیر مهم و راهبردی برای تبدیل شدن بخش انرژی به محرک اصلی رشد اقتصادی، تمرکز ویژه بر بهینه‌سازی مصرف و کاهش هدررفت انرژی است. کشور ما به دلیل قیمت‌های سرکوب شده انرژی، در کنار استفاده از تجهیزات غیراستاندارد با زیان‌های قابل توجهی در هدررفت منابع نفت‌وگاز طبیعی مواجه است و برآورد‌ها حاکی از آن است که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به دلیل ناکارآمدی در تولید، انتقال و مصرف هدر می‌رود. هدف اصلی دولت چهاردهم، از تشکیل معاونت بهینه‌سازی انرژی ذیل رئیس‌جمهور طبق برنامه هفتم توسعه باید تمرکز بر افزایش راندمان مصرف گاز در بخش‌های مختلف مصرفی، جمع‌آوری گاز‌های فلر و افزایش فناوری و بهره‌وری در صنایع پتروشیمی و انرژی‌بر و ازدیاد برداشت از میادین انرژی کشور باشد. 
جامع ادامه داد: به طور کلی، بخش نفت‌و‌گاز پتانسیل بسیار زیادی برای رشد اقتصادی در ایران دارد. ایران با تمرکز بر تجدید ساختار تجارت انرژی، جذب سرمایه‌گذاری خصوصی و افزایش کارایی در تولید و مصرف، می‌تواند موقعیت خود را در بازار جهانی انرژی تقویت کرده و رشد اقتصادی پایدار را پیش ببرد. تعهد دولت به استفاده از قدرت بخش غیردولتی و اجرای راهبرد‌های کلیدی مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه در بازگشایی تمام پتانسیل بخش انرژی و رونق اقتصادی در ایران بسیار مهم خواهد بود.

source

توسط namov.ir