در بخش تسهیلات ساخت مسکن با توجه به احکام مصوب شده در بخش مسکن و بانک، قانون برنامه هفتم توسعه، بانک مرکزی باید نسبت به تحقق سهم ۲۰ درصدی تسهیلات ساخت مسکن در کل شبکه بانکی و برخورد جدی با بانک‌های متخلف را در پیش گیرد و در این زمینه مجلس از وزیر اقتصاد، معاونت پول و بانک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به طور ویژه سؤال خواهد کرد. 
 
از شواهد اینطور برمی‌آید که مردم و به ویژه اقشار ضعیف و متوسط به لحاظ دسترسی به مسکن مناسب با مشکلات جدی مواجه هستند. هزینه اجاره‌بها بخش زیادی از درآمد ماهانه افراد را می‌بلعد و خانه‌دار‌شدن تبدیل به یک رؤیا برای مردم شده است. در این شرایط، برخی به سودجویی و سوداگری در حوزه مسکن مشغولند و از طریق احتکار مسکن و واسطه‌گری سود‌های کلانی می‌برند. کارشناسان بر این عقیده‌اند عرضه زمین رایگان به متقاضیان به منظور افزایش ساخت‌وساز‌ها می‌تواند در تغییر این وضعیت مؤثر باشد. 
واقعیت این است، زمین بخش زیادی از هزینه مسکن را در برمی‌گیرد. اگر دولت بتواند به شناسایی زمین‌های مناسب برای ساخت‌و‌ساز بپردازد و آن‌ها را در اختیار متقاضیان قرار دهد، قسمت زیادی از مشکلات مردم برای ساخت مسکن حل می‌شود. در کنار عرضه زمین، اعطای تسهیلات ساخت مسکن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند به خانه‌دار‌شدن خانواده‌ها کمک زیادی کند. بر اساس قانون، بانک‌ها موظفند، به اعطای تسهیلات ساخت مسکن بپردازند. سقف این تسهیلات بر اساس مصوبه هیئت دولت اخیراً از ۵۵۰ به ۸۰۰ میلیون‌تومان افزایش یافت، اما این مصوبه بعد از گذشت حدود سه ماه هنوز به بانک‌های عامل ابلاغ نشده‌است. از شواهد اینطور برمی‌آید که شبکه بانکی همراهی لازم را با طرح‌های کلان کشور در حوزه مسکن مبنی بر افزایش عرضه و به تعادل رساندن قیمت‌ها ندارد. به زعم بسیاری از کارشناسان، تا وقتی دولت نتواند به عرضه زمین رایگان و اعطای تسهیلات ساخت مسکن مبادرت کند، اجرای طرح‌های ساخت مسکن ملی محکوم به شکست خواهد بود. 
 مصطفی پوردهقان‌اردکان، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که مسکن یکی از نیاز‌های اصلی و اساسی مردم است و باید جزء اولویت‌های دولت باشد، تصریح کرد: مسکن و زمین مثل تمامی کالا‌های اقتصادی دو طرف دارد، یک طرف آن عرضه و طرف دیگرش تقاضاست. طرف تقاضا را به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد. می‌توانیم برآورد کنیم که طی ۱۰ سال آینده چقدر نیاز به مسکن داریم. 
وی ادامه داد: طرف عرضه مسکن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این ارتباط، میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی اهمیت دارد. از شواهد اینطور برمی‌آید که ما در حوزه مدیریت عرضه و تقاضای مسکن در بخش حکمرانی و سیاست‌گذاری ضعیف عمل کرده‌ایم. به نحوی که در حال حاضر، با مشکلات جدی در حوزه مسکن روبرو هستیم. 
نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما نتوانسته‌ایم تقاضای نسل جوانی که به سن ازدواج می‌رسد و نیاز به مسکن و زمین دارد، به خوبی برآورد و مدیریت کنیم. میزان تقاضا مشخص بوده است، اما سیاستگذار به واسطه تفکری مبنی بر اینکه نباید در بازار مسکن دخالت کرد، به مدیریت عرضه و تقاضا در این حوزه نپرداخته است. 
پوردهقان گفت: در حوزه مسکن شاهد نوعی رهاشدگی هستیم. این بخش را به حال خود رها کرده‌ایم، به این امید که عرضه و تقاضا مسیر بازار را مشخص کند. این وضعیت باعث شده است، تقاضای قبلی و فعلی با یکدیگر جمع شوند و دچار نوعی انباشتگی وظایف در حوزه مسکن شویم. 
وی ادامه داد: به هر حال، الان وضعیت در حوزه مسکن اینطور است که قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته بالا رفته و مردم در این بخش با مشکل جدی مواجه شده‌اند. 
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: توقعی که از دولت می‌رود این است که در راستای تأمین زمین مناسب برای ساخت‌و‌ساز و افزایش عرضه مسکن، برنامه‌ریزی جدی داشته باشد. اراضی‌ای که در اختیار دولت است باید به نفع بخش مسکن به کار گرفته شود. 
پوردهقان گفت: مهم نیست طرحی که در حوزه مسکن به اجرا گذاشته می‌شود، چه نامی دارد. نهضت ملی مسکن، مسکن مهر و… فقط عناوینی هستند که برای طرح‌ها انتخاب می‌شوند و اهمیت زیادی ندارند. مسئله مهم این است که افزایش عرضه مسکن در دستور کار باشد. 
وی ادامه داد: همانطور که در گذشته به مردم زمین ارائه می‌شد و خانوار‌ها شروع به ساخت‌و‌ساز می‌کردند، الان هم باید همین رویه را در پیش بگیریم و با عرضه زمین مناسب برای ساخت‌و‌ساز به متقاضیان در قالب طرح‌های ۹۹ ساله به طرف حل مشکلات این حوزه برویم. 
نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم برای تمامی شهر‌ها و استان‌های کشور از یک طرح یکنواخت در حوزه مسکن بهره ببریم. در شهر‌هایی که امکان شناسایی زمین‌های مناسب وجود دارد، باید به عرضه زمین به مردم مبادرت کنیم. اما در کلان‌شهر‌ها که بلندمرتبه‌سازی وجود دارد، می‌توانیم از پیمانکاران کمک بگیریم و سمت عرضه را تا جایی که امکان دارد، تقویت کنیم. 
پوردهقان گفت: دولت باید در زمینه شناسایی خانه‌های خالی و اعمال مالیات بر آن‌ها بر اساس قانون با جدیت ورود کند. عملکرد ضعیفی را ازسوی دولت در این زمینه شاهد هستیم که باید تغییر کند. حتماً در مجلس در خصوص این موضوع تذکر لازم را خواهیم داد. 
وی ادامه داد: متأسفانه بانک‌ها نسبت به اجرای قانون کاملاً بی‌تفاوت هستند و به دلیل زیرساخت‌های نامناسب و روی آوردن به بنگاه‌داری و استفاده از منابع بانکی در بخش‌های غیرمولد نمی‌توانند به تکالیف قانونی‌شان در حوزه ساخت مسکن و پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به مردم عمل کنند که در این بخش با توجه به احکام مصوب شده در بخش مسکن و بانک قانون برنامه هفتم توسعه، بانک مرکزی باید نسبت به تحقق سهم ۲۰ درصدی تسهیلات ساخت مسکن در کل شبکه بانکی و برخورد جدی با بانک‌های متخلف را در پیش گیرد و در این زمینه، مجلس از وزیر اقتصاد، معاونت پول و بانک وزارت اقتصاد و بانک مرکزی به طور ویژه سؤال خواهد کرد. 
این نماینده مجلس گفت: از جایگاه نظارتی مجلس به مسئله انجام تکالیف قانونی بانک‌ها در حوزه مسکن نظارت خواهیم داشت. این موضوع را بررسی خواهیم کرد که اگر بانک‌ها به اعطای تسهیلات ساخت مسکن نمی‌پردازند، اعتبارات را در کجا هزینه می‌کنند. 
وی در پایان تأکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مسکن شاهد هستیم، دولت باید با جدیت به سمت افزایش عرضه مسکن و عمل به قوانین موجود در زمینه توسعه ۲۵ درصدی مساحت مسکونی کشور برود.

source

توسط namov.ir