جوان آنلاین: وزیر «راه و شهرسازی» روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از پروژه کنارگذر شمالی کرج و پل B۱ به عنوان بلندترین و بزرگ‌ترین پل اکسترادوز غرب آسیا، در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد این پل در بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. خانم وزیر روی پلی مصاحبه می‌کرد که «طولانی‌ترین عرشه» پروژه هشت‌کیلومتری با ۲۰ پل را دارد و از نظر فناوری کابلی در غرب‌آسیا منحصربه‌فرد است. قطعه نخست این پروژه که به «آزادراه شهید سلیمانی» نامگذاری شده است، ۱۷آذر۱۴۰۲ در جریان یکی از سفر‌های «صبح جمعه‌ای» رئیس‌جمهور فقید دولت سیزدهم، شهید ابراهیم رئیسی افتتاح شده بود. این آزادراه از سال۱۳۹۵ در دست ساخت قرار دارد و پیشرفت فیزیکی آن تا سال۱۴۰۱ فقط حدود ۲۳‌درصد بود، اما با پیگیری دولت مردمی برای تکمیل طرح‌های اولویت‌دار، به بیش از ۳/۶۲ درصد رسیده بود و قرار بود مرداد امسال به بهره‌برداری برسد که تقدیر اجازه نداد. 

فرزانه صادق، وزیر «راه‌وشهرسازی» در حاشیه بازدید از پروژه کنارگذر شمالی کرج و پل B۱ به عنوان بلندترین و بزرگ‌ترین پل اکسترادوز غرب آسیا در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پروژه، همکاری دولت و شهرداری کرج است که نوید می‌دهد بسیاری از پروژه‌های دولت می‌توانند با همکاری شهرداری‌ها و بخش خصوصی به پیش بروند. به طور قطع پس از بهره‌برداری، از این پروژه به عنوان الگویی برای سایر پروژه‌ها استفاده خواهد شد. 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از توان مهندسان داخلی برای ساخت پل B۱ کنارگذر شمالی کرج گفت: امروز با افتخار روی پلی قدم می‌گذارم که باوجود تحریم‌های ظالمانه به دست مهندسان توانمند کشورمان با به‌روز‌ترین فناوری‌های جهان، طراحی و در دست ساخت قرار گرفته که باعث افتخار و سربلندی است. 

صادق با اشاره به مشخصات کنارگذر شمالی کرج بیان کرد: این پروژه به طول حدود ۱۹‌کیلومتر دارای حدود ۲۰پل است. این پل که هم اکنون روی آن قرار داریم، طولانی‌ترین عرشه را دارد و از نظر فناوری کابلی در خاورمیانه منحصربه‌فرد است. وی از بهره‌برداری پل B۱ در بهار سال آینده خبر داد و گفت: حلاوت بهره‌برداری این پروژه را نه تنها مردم شهر‌های تهران و کرج، بلکه هموطنان در سایر نقاط کشور که از این مسیر عبور می‌کنند نیز خواهند چشید. 

تسهیل دسترسی به پایتخت 

پیش‌تر وزیر وقت «راه‌وشهرسازی» در جریان بهره‌برداری از قطعه نخست آزادراه سردار شهید قاسم سلیمانی گفته بود: این مسیر پرترافیک‌ترین راه کشور است که تکمیل و بهره‌برداری کامل از قطعات پروژه سردار شهید قاسم سلیمانی گره ترافیکی آزادراه 

تهران- کرج- قزوین را رفع می‌کند. برای تکمیل این پروژه به ۷ هزارمیلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم که قرار شد به صورت مشارکتی از سوی وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری کرج تأمین شود تا بتوانیم سال آینده به صورت کامل از این پروژه بهره‌برداری کنیم. 

آورده‌های پروژه

هدف از اجرای چنین پروژه‌ای، کاهش حجم ترافیک آزادراه تهران تا غرب کرج، کاهش حجم تردد در مسیر مخصوص کرج، کاهش تردد در مسیر اندیشه- شهریار، ساماندهی ترافیک وسایل نقلیه و هدایت آن‌ها به محور مورد اجرا و کاهش زمان سفر در آن محدوده، همچنین کاهش تعداد تصادفات در محدوده حوزه نفوذ طرح عنوان شده است. کمربند شمالی کرج از انتهای آزادراه شهید همت، تقاطع جاده چالوس آغاز و به آزادراه کرج- قزوین منتهی می‌شود. مرحله نخست این آزادراه به طول ۶/۷ کیلومتر از بخش میانی پروژه، در حد فاصل تقاطع طالقانی شمالی تا تقاطع بلوار انقلاب شمالی مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود و با تکمیل تمامی مراحل این پروژه که در واقع مکمل و ادامه آزادراه همت در استان البرز است، بیش از ۴۰‌درصد از ترافیک ورودی به البرز کاهش می‌یابد. پل بیلقان نیز بر پایه سامانه کابلی اکسترادوز با بیشینه دهانه ۱۷۶متر و بلندترین ارتفاع پایه ۱۳۶متر در حال احداث است. طول کل پل هزارو ۵۰ متر، ارتفاع سازه فولادی آن از رأس ۳۲متر و عرض آن ۳۸متر است. 

در میان پیچیده‌ترین پل‌های موجود جهان 

حسین مهاجری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر کرج، مرداد سال گذشته در حاشیه بازدید از روند اجرایی پل B۱ به ایسنا گفته بود: بر اساس ارزیابی وزارت راه‌شهرسازی این پل از نظر پیچیدگی و مهندسی جزو پیچیده‌ترین پل‌های موجود در خاورمیانه است که در حال حاضر در محدوده پل بیلقان در حال اجراست. این پل تا به امروز جزو پیچیده‌ترین پل‌های موجود در جهان است، البته به این نکته نیز اشاره کرده بود که پروژه‌هایی مانند پل B۱ را باید با سرعت بیشتری پیگیری کرد و علاوه بر پل B۱ باید پل B۰ را که در نزدیکی خط ۴ قرار دارد هم هرچه زودتر آماده بهره‌برداری کرد تا مردم بتوانند خیلی سریع‌تر از این پروژه بهره‌مند شوند. 

آزادراه شمالی کرج به مرحله تکمیل نزدیک شده است

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز نیز چند روز قبل در جریان بازدید از روند پیشرفت پروژه پل B۱ آزادراه شهید سلیمانی کرج گفته بود: قرار است آزادراه شهید سلیمانی کرج تا پایان سال۱۴۰۳ زیر بار ترافیک برود. تکمیل این آزادراه به عنوان مکمل آزادراه شهید همت در البرز بیش از ۴۰‌درصد بار ترافیک ورودی شهر کرج را کاهش می‌دهد که تسریع در روند تکمیل این پروژه از اهمیت بالایی برای آسایش و رفاه شهروندان و سهولت در تردد‌ها برخوردار است. به گفته عبداللهی، شاخص‌ترین قسمت این پروژه، پل B۱ به عنوان بزرگ‌ترین پل غرب آسیاست که با پیشرفت چشمگیری در حال اجراست و سازه‌ها و پیچیدگی مهندسی این پل در کشور بی‌نظیر است. 

به هر روی، ساخت آزادراه شهید سلیمانی کرج که از سال ۱۳۹۲ در دست مطالعات بوده و از سال ۱۳۹۵ عملیات اجرایی آن آغاز شده، این روز‌ها بیش از پیش مورد مطالبه مردم است تا گره ترافیکی آزادراه تهران- کرج- قزوین را در بهار ۱۴۰۴ باز کند.

source

توسط namov.ir