امروز، ویوو درجریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در چین، از نسخه جدید رابط کاربری اختصاصی برپایه اندروید 15 با نام OriginOS 5 رونمایی کرد. این آپدیت از همان فرمول Funtouch OS 15 برای دستگاه‌های vivo و iQOO در بازار جهانی پیروی می‌کند که هفته گذشته معرفی شده بود.

ویوو OriginOS 5

OriginOS 5 با شعار «طبیعی، روان، هوش مصنوعی فوق‌العاده» معرفی شده است. رابط کاربری جدید جلوه‌های دینامیکی بهبودیافته، تسلط بیشتر، تصاویر پس‌زمینه با عمق میدان، ویجت‌های صفحه قفل قابل‌تنظیم و رابط کاربری Atomic Island مشابه Dynamic Island اپل را به‌همراه دارد. این نسخه همچنین بر یکپارچگی عمیق‌تر هوش مصنوعی در سراسر سیستم تأکید دارد.

ویژگی‌های کلیدی OriginOS 5

Blue Heart Little V Assistant: دستیار Little V ارتقایافته با استفاده از یک مدل زبانی بزرگ که توسط خود ویوو توسعه یافته است، تجربه‌ای در «سطح سیستم» و «مبتنی‌بر سناریو» را ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند Little V را ازطریق دستورات صوتی یا فشار طولانی در پایین گوشی فعال کنند تا به کادر جستجو دسترسی پیدا کنند. این دستیار امکان کشیدن و رها کردن تصاویر یا فایل‌ها را برای پردازش فراهم می‌کند و تعامل صوتی طبیعی را ازطریق Jovi Voice بهبود می‌بخشد.

Blue Heart Little V Assistant

Blue Heart Little V Assistant

عملکرد Atomic Island: این قابلیت بهبودیافته امکان دسترسی سریع به فعالیت‌های بلادرنگ و پیشنهادات محتوا را هنگام کپی کردن محتوای خاص فراهم می‌کند.

 عملکرد Atomic Island

عملکرد Atomic Island

Xiao V’s Suggestions and Memories: قابلیت Xiao V از تنظیمات نمایشگر پویا پشتیبانی کرده و می‌تواند به دسکتاپ پین شود. این ویژگی همچنین به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ درباره آب‌وهوا، یادآوری‌های سفر، توصیه‌های محلی و اعلان‌ها ارائه می‌کند.

ویژگی‌های خلاقانه

Time Silhouette: ویژگی‌های ترکیب موسیقی به کاربران اجازه می‌دهد تا مطالب را براساس عبارات مختلف فیلتر کنند و به‌آسانی امکان ایجاد ویدیو با کمک هوش مصنوعی را فراهم کنند. عملکرد جستجوی ویدیو به مکان‌یابی محتوا با عبارات ساده کمک می‌کند، درحالی‌که ویرایش ویدیو با هوش مصنوعی کلیپ‌ها را با انتقال و موسیقی مناسب بهبود می‌بخشد.

Little V Memory: کاربران می‌توانند مقالات، فیلم‌ها و لینک‌ها را برای دسترسی آسان ذخیره کنند. Xiao V قطعات حافظه را براساس عکس‌ها و فعالیت‌ها برای حفظ لحظات مهم تولید می‌کند.

Xiao V Phone Assistant: این دستیار می‌تواند به تماس‌ها پاسخ دهد، یادداشت‌برداری کند و برای چندین زبان ترجمه ارائه دهد. پس از تماس‌ها، محتوا را خلاصه می‌کند و لیست کارها را در Atom Notes ایجاد می‌کند.

 Xiao V Writing: این دستیار کمک به نوشتن برای ایجاد پاسخ‌های EQ بالا ارائه می‌کند و با Atom Notes، اسناد vivo و ایمیل‌ها ادغام می‌شود.

بهبود عملکرد

Atomic Animation 5.0: بهبود افکت‌های نور و سایه، تعامل و انتقال صحنه تجربه‌ای روان‌تر را با بیش از 1000 بهینه‌سازی ارائه می‌کند.

Virtual Graphics Card 2.0: این ویژگی سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها را تا 15 درصد افزایش می‌دهد و زمان پاسخ‌دهی تغییر صفحه را تا 30 درصد بهبود می‌بخشد. وضوح فوق‌العاده بازی V-SR نیز از بیش از 50 بازی پشتیبانی می‌کند.

Unfair Scheduling 3.0: زمان‌بندی پیشرفته با بهبود تخصیص منابع GPU، روان بودن سیستم را بهبود بخشیده و عملکرد را برای برنامه‌های پیش‌زمینه ارتقا می‌دهد.

بهبود عملکرد ویوو OriginOS 5

بهبود عملکرد ویوو OriginOS 5

Ledger Memory Mechanism: این ویژگی تخصیص حافظه را بهینه کرده و عملکرد روان را در هنگام بارهای سنگین تضمین می‌کند. تست‌های رسمی حاکی از افزایش 18 درصدی نرخ فریم در سناریوهای سخت است.

Blue Ocean Endurance System 2.0: این سیستم با بهینه‌سازی استفاده از منابع CPU، عمر باتری را در حین پخش ویدیو افزایش می‌دهد و به کاهش 26 درصدی در مصرف CPU دست می‌یابد.

ویژگی‌های سفارشی‌سازی

Mood Wallpaper 2.0: تصاویر پس‌زمینه شامل حالت‌های «Fireworks Moment» و «Scenery of Mountains and Sea» است. اولی از هوش مصنوعی برای تشخیص موضوع استفاده می‌کند، درحالی‌که دومی براساس زمان و آب‌وهوا تغییر می‌کند.

Personalized Lock Screen: کاربران می‌توانند به‌طور گسترده‌ای صفحه قفل خود را سفارشی کرده و کنترل‌ها و عناصر طراحی را برای بیان شخصی تنظیم کنند.

طراحی بصری و کاربردی

Atomic Design System: یک رابط بصری جذاب با مواد، رنگ‌ها و چیدمان‌های ثابت، ازجمله گزینه‌های رنگی شفاف و جلوه‌های شیشه مات ارائه می‌دهد.

vivo Sans Typeface: بهبودیافته برای خوانایی بهتر، پشتیبانی از 96 هزار کاراکتر چینی و اسکریپت‌های اضافی در 26 زبان.

ویژگی‌های نوآورانه

Panoramic Weather: اطلاعات آب‌وهوا را ازمنظر افق با تصاویری پویا ارائه می‌دهد.

vivo Listen and Speak: ترجمه گویش به متن را فراهم می‌کند و ارتباط بین گویش‌ها و ماندارین را تسهیل می‌کند.

افزایش دسترسی

vivo see: از هوش مصنوعی برای کمک به کاربران کم‌بینا در پرسش و پاسخ تصویر در زمان واقعی استفاده می‌کند. ویژگی مترجم زبان اشاره، چینی گفتاری را به زبان اشاره ترجمه می‌کند.

اتصال و ادغام خانه هوشمند

اتصال چند دستگاهی: Connection Center 2.0 چندین دستگاه هوشمند ازجمله اتومبیل‌ها و لوازم‌خانگی را مدیریت می‌کند.

یکپارچه‌سازی خودروی هوشمند: Xiao V اکنون می‌تواند در خودروهای هوشمند کار کند و ویژگی‌های صوتی را برای پیام‌رسانی و ضبط تماس ارائه می‌کند.

اکوسیستم خانه هوشمند: OriginOS 5 از پروتکل Matter برای ادغام یکپارچه دستگاه‌های خانه هوشمند پشتیبانی می‌کند.

افزایش بهره‌وری اداری

Vivo Office Suite: همکاری بین دستگاه‌ها را تسهیل کرده و امکان انتقال آسان فایل بین تلفن‌ها، تبلت ها و رایانه‌ها را فراهم می‌کند.

ویژگی‌های امنیتی

حفاظت از حریم خصوصی مبتنی بر هوش مصنوعی: امنیت را ازطریق هوش مصنوعی با موتور ارتقایافته Qianjing Trust برای تشخیص بهتر تقلب افزایش می‌دهد و ویوو در این راستا گواهینامه‌های چندین سازمان معتبر را برای استانداردهای امنیتی خود دریافت کرده است.

 امنیت و ارتباطات: شامل قابلیت‌های ارتباطی خارج از شبکه و بهبود گم کردن گوشی هوشمند است.

امنیت دستگاه: ویژگی‌هایی مانند ردیابی آفلاین و حذف ایمن از راه دور داده‌های حساس را ارائه می‌دهد.

این شرکت همچنین برنامه بتا عمومی این نسخه را اعلام کرد که ارتقاء آن از نوامبر آغاز می‌شود. علاوه‌بر این، آزمایش داخلی OriginOS 5 اکنون باز است و به کاربران علاقه‌مند اجازه می‌دهد تا قبل از انتشار کامل، این نسخه را تجربه کنند.

نقشه‌راه انتشار OriginOS 5

  • November 2024: Vivo X Fold 3 Series, Vivo X100 and X100s Series, iQOO 12 series, and iQOO Neo9 series
  • +December 2024: Vivo X Fold2, X Flip, X90 Pro+, X90 Pro, X90s, X90, iQOO 11 Pro, iQOO 11S, iQOO 11, iQOO Z9 Turbo
  • January 2025: Vivo X Fold, X Fold+, X Note, iQOO Neo8/8 Pro, iQOO Z9/Z9 Turbo
  • February 2025: Vivo X80 Pro/ Dimensity 9000 version, Vivo S19 and S19 Pro, iQOO 10 series, iQOO Neo7 Series
  • March 2025: Vivo S18, S18 Pro, S18e, Y300 Pro, iQOO 9 series, iQOO Neo6 series, iQOO Z8
  • April 2025: Vivo S18 series, Vivo Pad 3 series, iQOO Z7, iQOO Pad 2 series
  • May 2025: Vivo S16, S16 Pro, Y200, Y200 GT, Vivo Pad 2, Vivo Pad Air, iQOO Pad, iQOO Pad Air

نظر شما درباره ویوو OriginOS 5 چیست؟

source

توسط namov.ir