رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا، پدیده‌ای کیهانی خیره‌کننده را در خوشه کهکشانی Zwicky 8338 (Z8338) واقع در فاصله حدود 670 میلیون سال نوری از زمین آشکار کرده است. در این خوشه، دو جریان عظیم گاز داغ با یکدیگر برخورد کرده و منظره‌ای شگفت‌انگیز از آشفتگی و تحول را ایجاد کرده‌اند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم رسانه فناوری تکنا، این دو جریان گازی که در اثر برهم‌کنش گرانشی کهکشان‌ها و گازهای میان‌کهکشانی پدید آمده‌اند، با سرعت بسیار زیاد در فضا حرکت کرده و در نهایت با یکدیگر برخورد می‌کنند. این برخورد نه تنها منجر به ایجاد امواج شوک قدرتمند می‌شود، بلکه می‌تواند بر فرآیند شکل‌گیری ستاره‌ها و تکامل خوشه کهکشانی نیز تأثیرگذار باشد.

تصاویر دقیق رصدخانه چاندرا نشان می‌دهد که این دو جریان گازی، دنباله‌های طولانی و باریکی را در اطراف کهکشان‌های میزبان خود ایجاد کرده‌اند. طول این دنباله‌ها به ترتیب 1.6 میلیون و 800 هزار سال نوری تخمین زده می‌شود. برخورد این دو جریان گازی، منجر به ایجاد یک محیط بسیار آشفته و پر انرژی در منطقه برخورد شده است.

این کشف جدید، درک ما از فرآیندهای فیزیکی حاکم بر خوشه‌های کهکشانی را عمیق‌تر می‌کند. با مطالعه این پدیده، می‌توانیم به سوالاتی اساسی درباره شکل‌گیری و تکامل ساختارهای کیهانی پاسخ دهیم. همچنین، این مشاهدات به ما کمک می‌کند تا مدل‌های نظری خود را درباره دینامیک گازهای داغ در خوشه‌های کهکشانی بهبود بخشیم.

برای به دست آوردن این تصاویر خیره‌کننده، از تلسکوپ فضایی چاندرا استفاده شده است. چاندرا با قابلیت رصد پرتوهای ایکس، ابزاری قدرتمند برای مطالعه اجرام کیهانی با دمای بسیار بالا است. داده‌های به دست آمده از چاندرا، همراه با داده‌های نوری حاصل از رصدخانه بین‌آمریکایی سرو تولولو در شیلی، تصویری جامع از این خوشه کهکشانی ارائه می‌دهد.

کشف برخورد جریان‌های گازی در خوشه Z8338، گامی مهم در جهت درک بهتر فرآیندهای پیچیده حاکم بر جهان هستی است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که کیهان همچنان مملو از پدیده‌های شگفت‌انگیز و ناشناخته است که با پیشرفت فناوری‌های رصدی، می‌توانیم به کشف آن‌ها امیدوار باشیم. برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

source

توسط namov.ir