جوان آنلاین: یک نماینده مجلس معتقد است: باید زمین به متقاضیان ارائه دهیم تا خودشان به ساخت‌وساز بپردازند. به این ترتیب، سرمایه و توان افراد در ساخت‌وساز‌ها به کار می‌افتد و زمینه‌ای برای رونق مسکن در کشور به وجود می‌آید. عمل به قانون جهش تولید مسکن، در کنار حکم مصوب قانون برنامه هفتم توسعه جهت افزایش ۲۵ درصدی سالانه مساحت مسکونی کشور باید در دولت چهاردهم اجرایی شود و نیاز است زمان را غنیمت بدانیم و با استفاده از فرصت‌ها به افزایش تولید مسکن بپردازیم. 
 
دولت در راستای تأمین مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط طرح‌هایی را به اجرا گذاشت. طرح نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم آغاز و با هدف افزایش تولید مسکن در کشور به اجرا گذاشته شد. 
به زعم کارشناسان، تأمین زمین و اعطای تسهیلات از ملزومات موفقیت طرح‌های افزایش تولید مسکن در کشور است. متأسفانه در هر دوی این موارد تاکنون توفیق زیادی نداشته‌ایم. اگرچه دولت سیزدهم توانست تا حد زیادی به شناسایی زمین‌های مناسب برای ساخت‌وساز بپردازد و میزانی از آن‌ها را تغییر کاربری دهد، اما هنوز برای افزایش تولید مسکن در کشور به اندازه‌ای که بازار را به تعادل برساند، فاصله داریم. بانک‌ها نیز همکاری لازم را برای تولید مسکن در کشور ندارند. 
سیدسلمان ذاکر، نماینده مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که وظیفه دولت حل مشکلات اقشار مختلف در حوزه مسکن است، تصریح کرد: نیاز است دولت شرایطی فراهم کند که اقشار ضعیف و متوسط بتوانند از طرح‌های تولید مسکن در کشور بهره ببرند. به طور مثال، برخی اقشار کم‌درآمد هستند که نمی‌توانند آورده اولیه ۴۰ میلیون تومان را برای ثبت‌نام در پروژه‌های مسکن ملی فراهم کنند. این اقشار باید تحت حمایت ویژه دولت قرار بگیرند. 
وی ادامه داد: کسانی که هیچ آورده‌ای ندارند و به لحاظ مالی در مضیقه هستند، نباید از طرح‌های ملی مسکن کنار گذاشته شوند. باید پایش دقیقی در خصوص وضعیت معیشتی افراد داشته باشیم و برای کسانی که با مشکلات جدی مواجه هستند و نمی‌توانند آورده اولیه را تأمین کنند، برنامه ویژه حمایتی در حوزه مسکن به اجرا بگذاریم. 
نماینده مجلس خاطرنشان کرد: نیاز است دولت از طریق مولدسازی به تأمین زمین مناسب بپردازد و از آن‌ها در راستای افزایش عرضه مسکن در کشور بهره ببرد. واقعیت این است که برخی خانوار‌ها به لحاظ معیشتی به حدی در مضیقه هستند که نمی‌توانند آورده اولیه درخواست‌شده را برای ثبت‌نام در مسکن ملی تأمین کنند. این افراد در نظام جمهوری اسلامی که نظام حمایت از اقشار ضعیف است، باید مدنظر باشد. 
ذاکر گفت: نگاه تک‌بعدی در حوزه مسکن جواب نخواهد داد. اینکه فقط بخواهیم به افزایش طولی ساخت مسکن در شهر‌ها اقدام کنیم و امکان ساخت‌وساز عرضی را ببندیم، درست نیست. ما به لحاظ وسعت و زمین در کشور مشکلی نداریم و می‌توانیم به تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت‌وساز‌ها بپردازیم. این امر نیازمند پیگیری‌های جدی وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول حوزه مسکن است. 
وی ادامه داد: ساخت مسکن باید به صورت ویلایی و معیشت‌محور مدنظر باشد. در این راستا، گسترش عرضی شهر‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد. در طرح‌های ساخت مسکن باید نیم‌نگاهی به تغییرات جمعیتی در ۵۰ سال آینده داشته باشیم. طوری نشود که مسکن بیش از حد در مساحت‌های بالا بسازیم و در آینده که با کاهش جمعیت روبه‌رو می‌شویم، این خانه‌ها بلااستفاده باقی بمانند. 
نماینده مجلس خاطرنشان کرد: انبوه‌سازی به صورت طولی مشکلاتی دارد. به طور مثال، اگر مشکلی برای ساختمان پیش بیاید تمام ساکنان درگیر موضوع می‌شود، اما در واحد‌های تکی و ویلایی که به صورت عرضی گسترش می‌دهیم، هر خانوار مسئول خانه خودش است و در صورت بروز مشکل، آن را تعمیر می‌کند. 
ذاکر گفت: در انجام طرح‌های ساخت مسکن و نوسازی باید به صورت همه‌جانبه عمل کنیم و نگاه گسترش‌یافته‌ای داشته باشیم. در حال حاضر، حاشیه شهر‌ها بر داخل آن‌ها غلبه پیدا کرده است. باید به بافت‌های فرسوده داخل شهر‌ها نیز توجه کنیم و به نوسازی آن‌ها بپردازیم. 
این نماینده مجلس گفت: در مورد مسکن افرادی که متأهل نیستند و به تنهایی زندگی می‌کنند نیز باید چاره‌اندیشی داشته باشیم. به طور مثال، خانمی که پدر و مادرش را از دست داده و ازدواج هم نکرده است، باید برای مسکنش چاره‌ای بیندیشیم. برای مسکن‌دارکردن خانمی که همسرش را از دست داده و فرزندانش ازدواج کرده‌اند و تنها زندگی می‌کند، باید فکری بکنیم. 
وی ادامه داد: تأمین زمین مناسب برای ساخت‌وساز‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. باید زمین به متقاضیان ارائه دهیم تا خودشان به ساخت‌وساز بپردازند. به این ترتیب، سرمایه و توان افراد در ساخت‌وساز‌ها به کار می‌افتد و زمینه‌ای برای رونق مسکن در کشور به وجود می‌آید. عمل به قانون جهش تولید مسکن، در کنار حکم مصوب قانون برنامه هفتم توسعه جهت و افزایش ۲۵ درصدی سالانه مساحت مسکونی کشور باید در دولت چهاردهم اجرایی شود و نیاز است زمان را غنیمت بدانیم و با استفاده از فرصت‌ها به افزایش تولید مسکن بپردازیم.

source

توسط namov.ir