موتور | مدل خودرو | نوع موتور | حجم موتور (لیتر) | حداکثر قدرت (اسب بخار) | سایر مشخصات برجسته |
---|---|---|---|---|---|
G16E | GR Yaris, GR Corolla, Lexus LBX Morizo RR | خطی ۳ سیلندر | ۱.۶ | ۳۰۰ | توربوشارژ، DOHC |
۲JZ-GTE | Toyota Supra (A80) | خطی ۶ سیلندر | ۳.۰ | ۳۲۰ | توربوشارژ دوگانه |
V35A-FTS | Lexus LS 500 | V6 | ۳.۴ | ۴۱۶ | توربوشارژ دوگانه |
۲UR-GSE | Lexus IS F | V8 | ۵.۰ | ۴۷۲ | DOHC، طراحی مشترک با یاماها |
۱LR-GUE | Lexus LFA | V10 | ۴.۸ | ۵۶۳ | DOHC، سیستم روغنکاری خشک، سوپاپهای تیتانیومی |
در زمینه عملکرد، تویوتا در طول سه دهه گذشته برخی از موتورهای شگفتانگیز را ساخته است و در این مقاله، ما به پنج مورد از قدرتمندترین موتورهای تولیدی این خودروساز ژاپنی خواهیم پرداخت.
G16E: قدرتمندترین سه سیلندر تویوتا
تویوتا یکی از خودروسازانی است که نشان داده است یک موتور پرقدرت میتواند در یک بسته بسیار جمعوجور قرار بگیرد.
G16E که به طور خاص برای GR Yaris رالیمحور توسط بخش عملکرد و موتور اسپورت این شرکت ساخته شده است، از بسیاری جهات، یک معجزه مهندسی است.
این موتور پیشرفته توربوشارژ DOHC با تنها سه سیلندر و جابجایی ۱.۶ لیتر، تا ۳۰۰ اسب بخار تولید میکند که این امر آن را به یکی از قدرتمندترین موتورهای خطی سه سیلندر در جهان و همچنین قدرتمندترین موتور تولیدی تویوتا از نظر اسب بخار در هر لیتر تبدیل میکند.
به غیر از GR Yaris، G16E همچنین در GR Corolla و Lexus LBX Morizo RR استفاده میشود.
۲JZ-GTE: قدرتمندترین خطی شش سیلندر تویوتا
۲JZ، بیتردید مشهورترین موتور تویوتا، در سال ۱۹۹۱ در زیر کاپوت تویوتا آریستو با حالت تنفس طبیعی (GE) معرفی شد.
در حالی که این موتور چندین مدل تویوتا را تأمین میکرد، ۲JZ در تویوتا سوپرا A80، جایی که در فرم دو توربوشارژ (GTE) عرضه میشد، نمادین شد.
این موتور ۳.۰ لیتری که قادر به تولید تا ۳۲۰ اسب بخار بود، از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲ به طور مداوم بهبود یافت و در این دوره، موتور پرچمدار عملکرد تویوتا باقی ماند.
اگرچه بیش از دو دهه از زمان قطع تولید آن میگذرد، اما ۲JZ-GTE همچنان قدرتمندترین خطی شش سیلندر تولید انبوه تویوتا است.
علاوه بر این، به لطف بلوک چدنی ضد بمب و معماری مهندسی دقیق آن، ۲JZ همچنان ثابت میکند که پتانسیل قدرت بسیار بالاتری دارد، چیزی که سالهاست توسط جامعه تنظیم مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
امروزه، ۲JZهای اصلاحشدهای وجود دارند که با قطعات داخلی استاندارد، بیش از ۶۰۰ اسب بخار تولید میکنند.
V35A-FTS: قدرتمندترین V6 تویوتا
یکی از دلایل اصلی اینکه ۲JZ-GTE همچنان قدرتمندترین خطی شش سیلندر تویوتا است، تغییر این خودروساز به سمت طرح V6، به ویژه از نظر عملکرد است.
V35A که بخشی از خانواده موتور Dynamic Force است، در سال ۲۰۱۷ بین برجهای شوک سری XF50 لکسوس LS 500، که هنوز هم در حال تولید است، معرفی شد.
علیرغم ۳۵ در کد نام آن و این واقعیت که به عنوان ۳.۵ لیتر بازاریابی میشود، جابجایی واقعی موتور ۳.۴ لیتر است.
V35A-FTS یک V6 توربوشارژ دوگانه ۶۰ درجه پیشرفته است، اولین شش سیلندر که یک LS را تأمین میکند، زیرا نسخههای قبلی فقط با V8 در دسترس بودند.
این موتور در بسیاری از مدلهای تویوتا و لکسوس با تنظیمات خروجی مختلف، برخی از آنها که اولویت را به بازدهی سوخت و گشتاور نسبت به قدرت خام میدهند، موجود است.
با این حال، قدرتمندترین V35A-FTS و قدرتمندترین V6 تولید تویوتا همچنان نسخه ۴۱۶ اسب بخاری در قلب LS 500 است.
۲UR-GSE: قدرتمندترین V8 تویوتا
اولین موتور V8 تولید تویوتا در سال ۱۹۶۳ معرفی شد. این موتور که با همکاری یاماها توسعه یافته بود، یک Hemi V8 بود، اما برخلاف همتای خود، تنها ۱۸۸ اسب بخار در قدرتمندترین حالت خود تولید میکرد.
به سرعت به زمان حال میرسیم و تویوتا یک V8 برجسته دارد که از نظر عملکرد با چشمگیرترین هشت سیلندرهای تنفس طبیعی آمریکا قابل مقایسه است.
۲UR-GSE که بخشی از خانواده موتور UR محترم است، در سال ۲۰۰۷ در لکسوس IS F با ۴۱۷ اسب بخار معرفی شد.
مانند تویوتا هِمی، این V8 مدرن ۵.۰ لیتری آلومینیومی DOHC با جهتگیری عملکرد نیز دارای سرسیلندرهای ویژهای است که توسط یاماها توسعه یافتهاند.
۲UR-GSE که هنوز هم در حال تولید است، قدرتمندترین V8 تولید تویوتا است. در قدرتمندترین حالت خود، که از سال ۲۰۱۹ لکسوس IS F را تأمین میکند، این موتور در حال حاضر ۴۷۲ اسب بخار تولید میکند.
۱LR-GUE: قدرتمندترین موتور تولیدی تویوتا
در اوایل دهه ۲۰۰۰، تویوتا تصمیم گرفت نحوه درک برند لکسوس توسط مردم را با افزودن عملکرد نفسگیر به دوز معمول سنگین لوکس تغییر دهد.
این امر به لکسوس LFA تبدیل شد که یکی از چشمگیرترین سوپرکارهای عصر خود بود.
برای این پروژه بسیار ویژه، تویوتا یک موتور کاملاً جدید را از ابتدا توسعه داد.
این موتور با کد نام ۱LR-GUE، که با همکاری یاماها توسعه یافته بود، اولین و تاکنون تنها V10 تولید این خودروساز بود.
این شاهکار تمام آلومینیومی DOHC با جابجایی ۴.۸ لیتر، به سیستم روغنکاری خشک، سوپاپهای تیتانیومی، میلههای اتصال تیتانیومی، پیستونهای سبک فورج شده، بدنههای دریچه گاز جداگانه و یک سیستم اگزوز توسعهیافته با بخش ساز موسیقی یاماها برای تولید صدایی بینظیر مجهز بود.
۱LR-GUE با قدرت ۵۶۳ اسب بخار، قدرتمندترین موتور جهان نبود، اما یکی از پیشرفتهترین و تقریباً بدون نقص ساخته شده بود.
source