به گزارش خبرنگار مهر، نفیسه برهانی، در یک برنامه تلویزیونی، گفت: یک موضوعی به صورت مشترک بین تمامی رشته‌های پزشکی است که اقبال در همه رشته‌ها کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: اگر بخواهیم ریشه یابی کنیم غیر از مباحث رفاهی و پرداختی‌ها، مسائلی است که ما به عنوان قانونگذار و قوه مجریه جلوی پای پزشکان قرار می‌دهیم تا متخصص نشوند.

برهانی ادامه داد: یکی از مواردی که این روزها بحث آن داغ است، تعهدنامه‌ای است که از رزیدنت‌ها در بدو ورود گرفته می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که شرایط بسیار سختی را در این تعهدنامه می‌نویسند، افزود: اگر این تعهدنامه را به هر حقوقدان و اهل فقه نشان دهیم، متوجه می‌شوند که تعهدنامه‌ای نیست که در یک کشور اسلامی نوشته و امضا شده باشد.

برهانی گفت: این تعهدنامه بندهای متفاوتی دارد، یک بند به این اشاره می‌کند اگر رزیدنت که وارد تخصص شده فوت کند و نتواند تخصصش را به پایان برساند دو برابر هزینه‌ای که برای او شده (مشخص نمی‌شود کجا و چه مقدار این هزینه برای رزیدنت شده است) از خودش یا ضامنین او خواهند گرفت و وزارت بهداشت، وصی این فرد است؛ حتی در صورت فوت ضامنین، اجازه دارد از اموال آنها برداشت کند.

وی افزود: مشکل اصلی این است که سه سال است دیوان عدالت اداری رأی داده که در این تعهدنامه برای ضامن شرایط نگذارند اما متأسفانه هنوز این رأی اجرا نشده و دانشگاه‌های مختلف همچنان شرایط تعیین می‌کنند و می‌گویند باید دو ضامن کارمند رسمی زیر ۲۰ سال و بالای ۵ سال خدمت بیاورند.

این متخصص اطفال گفت: دکتر ظفرقندی قول همکاری داده اند اما بیانیه‌ای که از وزارت به دانشگاه‌ها ابلاغ شده نشان دهنده همکاری جدی نیست. امیدواریم اتفاق مثبتی رقم خورد.

وی افزود: بنده از سال گذشته در شهر مشهد مشغول فعالیت هستم، گفته می‌شود شهر مشهد از نظر تعداد متخصص اطفال بیشترین تراکم را دارد اما در بیمارستان‌های مختلف این شهر می‌بینید به متخصص اطفال نیازمندند و نیرو کم دارند. هر چقدر ظرفیت بالا برود عدد کامل پُر نمی‌شود. دلیل هم مبحث هزینه فایده است، وقتی کاری مسئولیتش زیاد می‌شود و هزینه بالا می‌رود اما فایده اش پایین می‌آید و درآمدش کم می‌شود بنابراین اقبال به آن رشته کم می‌شود.

source

توسط namov.ir