جوان آنلاین: نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است تأخیر در ابلاغ تسهیلات جدید مسکن از سوی بانک مرکزی می‌تواند فرصت ساخت و ساز را از مردم بگیرد. 
 
عزت‌الله حبیب‌زاده نماینده مجلس در گفتگو با جوان با اشاره به اهمال کاری بانک مرکزی در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن و از دست رفتن فرصت ساخت و ساز مسکن در کشور گفت: بخش مسکن و توجه به زیرساخت‌های آن امری واجب و ضروری است و دولت‌ها باید اهتمام ویژه‌ای به این بخش داشته باشند. 
وی با اشاره به مشکلات مردم در زمینه خرید و اجاره بهای مسکن افزود: با توجه به شرایط معیشتی و اقتصادی موجود و همچنین درآمد ناکافی بسیاری از اقشار جامعه، خرید و حتی اجاره بهای مسکن مشکلات عمده‌ای را برای مردم ایجاد کرده است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خانه‌دار کردن مردم در شرایط فعلی نیازمند حمایت‌های دولتی است، تأکید کرد: دولت‌ها همواره باید برنامه منسجمی برای تولید مسکن در کشور داشته باشند و این زنجیره نباید با تغییر دولت‌ها قطع شود. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در راستای تحقق این اهداف، مجلس هم عهده‌دار وظایفی است، بیان کرد: از این رو نهاد مجلس قوانین مؤثری همچون قانون جهش تولید مسکن، قانون مالیات بر خانه‌های خالی و قانون ساماندهی اجاره بهای مسکن را به تصویب رسانده که این قوانین می‌تواند نقش مؤثری در تولید مسکن داشته باشد، بنابراین مجلس قوانین لازم را برای ریل گذاری در حوزه مسکن مد نظر قرار داده و حالا فرمان ساخت مسکن در دست دولتمردان است. 
این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی در رابطه با ساخت مسکن، ارائه تسهیلات مناسب به مردم است تأکید کرد: تسهیلات مسکن یکی از راه‌های تأثیرگذار در زمینه ساخت مسکن است و نباید بانک‌ها از ارائه تسهیلات مسکن، استنکاف کنند و به تکلیف قانونی خود در این بخش عمل نکنند. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق قوانین بانک‌ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را در قالب تسهیلات به بخش مسکن ارائه دهند، گفت: متأسفانه برخی بانک‌ها از ارائه تسهیلات مسکن استنکاف کرده و این تسهیلات را به درستی پرداخت نمی‌کنند، بنابراین، این شرایط باعث شده تا مشکلات در بخش مسکن دوچندان شود. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید تسهیلات جدید وام مسکن را به درستی به بانک‌ها ابلاغ کند، تأکید کرد: به واقع تأخیر در این مسئله می‌تواند مشکلات زیادی را در بخش مسکن ایجاد کند و موجب نارضایتی اقشار جامعه شود. همچنین با توجه به تورم در مصالح ساختمانی، ضرورت دارد وام تسهیلات مسکن به‌روز‌رسانی شود و این تسهیلات افزایش پیدا کند. 
حبیب‌زاده تأکید کرد: همچنین تأخیر در ابلاغ تسهیلات جدید مسکن از سوی بانک مرکزی می‌تواند فرصت ساخت و ساز را از مردم بگیرد و مشکلات در این بخش را دوچندان کند. 
وی گفت: همچنین هیچ بار مالی جدیدی با تغییر مبلغ وام ساخت مسکن به نظام بانکی ایجاد نخواهد شد و طبق قانون بانک‌ها باید ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی را به مسئله ساخت مسکن اختصاص دهند.

source

توسط namov.ir