هایما 7X، مینی ون لوکس ایران خودرو بهزودی روانه بازار ایران میشود. در ادامه به طراحی، مشخصات فنی و امکانات خودرو ام پی وی 7 ایکس میپردازیم.
اواسط سال 1400 زمزمههای عرضه مینی ون هایما 7X در بازار ایران به گوش رسید و ایران خودرو در نمایشگاه خودرو تهران سال 1401 برای اولین بار اقدام به نمایش عمومی آن کرد. مدت زیادی هم نگذشت تا اینکه با رونمایی از خط مونتاژ این خودرو، عرضه آن در کشور را قطعی کند. حالا که با اعلام قیمت هایما 7X چیزی تا ارائه آن بهعنوان نماینده ایران خودرو در سامانه یکپارچه فروش باقی نمانده است، به معرفی کامل این مینی ون خانوادگی لوکس میپردازیم و نگاهی به مشخصات فنی، امکانات و طراحی نمای بیرونی آن خواهیم داشت.
معرفی مینی ون هایما 7X ایران خودرو
هایما 7X با وارداتیها یا مونتاژیهای دیگر بازار ایران تفاوت دارد. در حالی که عمده محصولات بازار را کراس اوورهای جمع و جور شهری و سدانهای خانوادگی تشکیل میدهند، این محصول هایما که ایران خودرو وظیفه عرضه آن در کشور را بر عهده دارد، یک مینی ون یا خودرو چند منظوره (MPV) است. مینی ونها میتوانند گزینههایی حتی کاربردیتر از کراس اوورها برای خانوادههای پرجمعیت باشند، ولی به دلایل مختلف آنچنان اقبالی در ایران پیدا نکردهاند؛ البته بهصورت کلی امروزه اس یو ویها، از نمونههای کراس اوور کامپکت گرفته تا شاسی بلندهای فول سایز، بازار خودرو در خیلی از مناطق را در دست گرفتهاند.
هایما 7 ایکس جزو محصولات چینی لوکس بازار خودرو ایران خواهد بود که یک پله بالاتر از نمونههای مقرون به صرفهتر قرار میگیرد؛ این را از قیمت 1 میلیارد و 450 میلیون تومانی آن که مدتی پیش اعلام شد میتوان حدس زد. البته این مینی ون با یک رقیب مستقیم دست و پنجه نرم میکند: سوبا M4 فردا موتورز، نسخه ریبجشده ام پی وی یات از برند فورتینگ که زیرمجموعه خودروساز چینی دانگ فنگ است.
در ادامه میخوانید:
طراحی نمای بیرونی 7 ایکس
شاید عده بسیاری از یک مینی ون خانوادگی انتظار نوعی طراحی ساده بدون هیچ المان هیجانانگیزی را داشته باشند. با وجود این، خوشبختانه در طراحی ام پی وی هایما المانهای بهروز جذاب متعددی دیده میشوند؛ به هر حال، 7X محصول تازهای از هایما است که فقط سه سال از ورود آن به بازار چین میگذرد. همین طراحی میتواند یکی از عواملی باشد که حداقل خیلی از مشتریان، خصوصاً خانوادهها برای خرید یک مینی ون بهجای شاسی بلندهای همیشگی به خود فرصت بدهند.
در نمای جلو هایما 7X ایران خودرو جلوپنجره بزرگ با خطوط عمودی کرومی به چشم میخورند که بهواسطه المانهایی مشکیرنگ و همچنین یک خط کرومی افقی با چراغها ادغام شده است. خود این چراغها هم باریک و کشیده طراحی شدهاند و ترکیب همه اینها با یکدیگر چهرهای دیدنی را برای این مینی ون بهوجود آورده است.
در نمای کناری هم آینههای بغل دو رنگ، سقف شناور با ستونهای مشکی، فلاپهای دور گلگیر و پنل خاکستری با تریم کرومی قسمت رکاب قابل مشاهدهاند. پس از آن، نمای عقب هم کماکان چیزی برای غافلگیری دارد. طراحی این بخش بهصورت دو رنگ صورت گرفته و بخشی از درب صندوق عقب به رنگ مشکی درآمده که باعث ادغام آن با شیشه عقب میشود. همان پنل خاکستری در نمای کناری هم تا ناحیه عقب امتداد پیدا کرده و بخشی از سپر را تشکیل داده است.
هایما 7 ایکس 4815 میلیمتر طول، 1874 میلیمتر عرض و 1720 میلیمتر ارتفاع دارد؛ در حالی که فاصله بین دو محور آن به 2860 میلیمتر میرسد. وزن این خودرو هم بنا به گفته منابع، دست کم 1670 کیلوگرم است.
طراحی و چینش کابین
خودرو مونتاژی جدید ایران خودرو در پیروی از نمای بیرونی، کابین بهروزی هم دارد. اول از همه لازم به ذکر است که در دو ردیف اول این مینی ون دو صندلی جداگانه موجودند و در ردیف سوم هم یک صندلی یکپارچه سهتایی پیدا میشود. به رسم همیشگی مینی ونها، صندلیهای کاپیتانی ردیف دوم، فضایی جادار برای سرنشینان فراهم میکنند. با این چینش، 7 نفر باید بتوانند بهراحتی در فضای داخلی این خودرو جا بگیرند.
در فضای داخلی روی داشبورد چندلایه با رنگهای مختلف آن، دو نمایشگر به هم پیوسته قرار گرفتهاند؛ یکی برای سیستم مولتیمدیا یا اطلاعات و سرگرمی و دیگری بهعنوان صفحه آمپر دیجیتال. دریچههای هوا هم با تریم کرومی داخل نوار مشکی پیانویی داشبورد تعبیه شدهاند و زیر دریچههای مرکزی برخی از کنترلهای فیزیکی از جمله کنترلهای سیستم تهویه در دسترس هستند. حضور دکمههای فیزیکی متعدد و عدم انتقال آنها به نمایشگر، احتمالاً مورد پسند خیلی از خریداران باشد.
استفاده از تریم چرم، کروم و مشکی پیانویی در قسمتهای مختلف کابین باعث شدهاند که جلوهای مجلل به خود بگیرد. این دقیقاً همان چیزی است که خیلی از مشتریان آینده این مینی ون احتمالاً به دنبال آن باشند.
مشخصات فنی ام پی وی هایما 7X ایران خودرو
خودرو هایما 7X زیر کاپوت خود از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ با فناوری «پاشش مستقیم سوخت» (GDI) بهره میبرد که میتواند 192 اسب بخار قدرت و 293 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. انتقال نیروی محرکه این موتور بر عهده یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته قرار دارد و این گیربکس نیرو را به محور جلو ارسال میکند.
سقف سرعت 7 ایکس به 165 کیلومتر بر ساعت میرسد و هرچند برای خودرویی در این سگمنت سرعت و شتاب در اولویتها نیست، اما باید ذکر کرد که با اتکا بر موتور مذکور، ظرف مدت کمتر از 10 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرد. باک این محصول ایران خودرو ظرفیت 55 لیتری دارد و مصرف سوخت آن طی یک سیکل ترکیبی بین 7.6 لیتر تا 8.3 بهازای هر 100 کیلومتر اعلام شده که در هر صورت، رقمی رضایتبخش برای چنین خودرویی است.
امکانات رفاهی و ایمنی مینی ون هایما
محصول جدید ایران خودرو چه از لحاظ سیستمهای ایمنی و کمکراننده و چه در زمینه امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار میگیرد و همین میتواند به شانس آن برای دستیابی به فروش بالا اضافه کند. در ادامه، لیست امکانات و آپشن های رفاهی و ایمنی این خودرو را مشاهده میکنید:
- ترمز ضد قفل (ABS)
- سیستم کمکی ترمز (BAS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- ترمز اضطراری هوشمند (AEB)
- ترمز کمکی اضطراری (EBA)
- ترمز هوشمند (BOS)
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سیستم کمکی حرکت در سربالایی (HHC)
- سیستم کمکی حرکت در سراشیبی (HDC)
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)
- کنترل کشش (TCS)
- سیستم رصد باد تایرها (TPMS)
- سیستم کمکی جابهجایی بین خطوط (LCA)
- هشدار عبور از خطوط (LDW)
- هشدار برخورد از جلو (FCW)
- تشخیص نقاط کور (BSD)
- ایزوفیکس
- قفل کودک درهای عقب
- هشدار باز بودن کمربندهای جلو
- قطع خودکار سوخت در تصادفات
- 6 ایربگ (راننده، شاگرد، جانبی و پردهای)
- دوربین 360 درجه
- دوربین دید عقب
- سنسورهای جلو و عقب
- کروز کنترل تطبیقی
- ورود و استارت بدون کلید
- سنسور نور و باران
- نمایشگر مرکزی 12.3 اینچی
- سیستم تهویه خودکار
- سیستم صوتی با 6 اسپیکر
- شارژر بیسیم گوشی هوشمند
- 4 پورت یو اس بی در 3 ردیف
- روکش چرمی صندلیها و فرمان
- تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی شاگرد
- گرمکن و تهویه صندلی راننده و شاگرد
- صندلیهای تاشو ردیف دوم و سوم
- آینههای بغل برقی با راهنما
- کیک سنسور صندوق عقب
- برفپاککن شیشه عقب
- سقف پانوراما برقی
نظر شما کاربران گجت نیوز درباره هایما 7X، محصول جدید ایران خودرو چیست؟
source