به گزارش مجله ماشین، شرکت نیسان روز سهشنبه اعلام کرد که ایوان اسپینوسا، مدیر ارشد برنامهریزی این شرکت، از تاریخ ۱ آوریل (۱۲ فروردین ۱۴۰۴) سکان هدایت این خودروساز ژاپنی بحرانزده را بر عهده خواهد گرفت. این تصمیم به هفتهها گمانهزنی درباره جانشین ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل فعلی، پایان داد.
نیسان قرار است کنفرانس خبری آنلاین خود را در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت توکیو (۰۹:۳۰ GMT) برگزار کند. اوچیدا به دلیل افت شدید عملکرد مالی نیسان، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، و شکست مذاکرات ادغام با هوندا (۷۲۶۷.T) تحت فشار برای کنارهگیری قرار داشت.
هنوز مشخص نیست که آیا انتصاب اسپینوسا، ۴۶ ساله، مذاکرات ادغام با هوندا را احیا خواهد کرد یا زمینه را برای سرمایهگذاری شریکی جدید فراهم میکند.
اسپینوسا که از سال ۲۰۰۳ به نیسان پیوسته، بخش عمده فعالیت حرفهای خود را در مکزیک گذرانده و در جنوب شرق آسیا و اروپا نیز نقشهایی بر عهده داشته است. او مسئول برنامهریزی و توسعه محصولات و مدیریت استراتژی جهانی و سبد محصولات نیسان بوده و از آوریل ۲۰۲۴ (فروردین ۱۴۰۳) در سمت فعلی خود مشغول به کار شده است؛ نقشی که در راستای بازسازی ساختاری برای شتاب بخشیدن به تمرکز نیسان بر خودروهای برقی به او سپرده شد.
نیسان سالهاست با کاهش فروش و آشوب مدیریتی دستوپنجه نرم میکند و پس از برکناری کارلوس گوسن، رئیس سابق این شرکت در سال ۲۰۱۸ به اتهام تخلف مالی از سوی دادستانهای توکیو، هرگز نتوانسته اعتبار ازدسترفته خود را به طور کامل بازسازی کند. در سال مالی جاری که تا پایان مارس (فروردین ۱۴۰۴) ادامه دارد، نیسان پیشبینی سود خود را دستکم سه بار کاهش داده است.
تقریباً تمام برندهای خودروسازی قدیمی با رقابت شدید خودروسازان برقی چینی مواجهاند که با خودروهای نرمافزارمحور و جذاب، صنعت را متحول کردهاند. اما نیسان علاوه بر این، با مشکلات عمیقتری مانند ناکامی در عرضه خودروهای هیبریدی در آمریکا و تبعات خروج گوسن دست به گریبان است. همچنین، این شرکت با تهدید تعرفههای احتمالی بر خودروهایی که از مکزیک، یکی از مراکز اصلی تولیدش، به آمریکا صادر میکند، روبهروست.
منابع خبری از جرمی پاپن، مدیر ارشد مالی، و گیوم کارتیه، مدیر ارشد عملکرد، بهعنوان دیگر گزینههای احتمالی جانشینی نام برده بودند.