محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران  از آغاز فعالیت نخستین خط اتوبوسرانی تمام برقی در پایتخت از فردا -یکشنبه ۵ اسفند- خبر داد. 

وی با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی پاک، اعلام کرد که خط جمهوری – بهارستان با حذف اتوبوس‌های دیزل، به‌طور کامل برقی خواهد شد.

هرمزی در تشریح این طرح گفت: این خط به طول ۴.۵ کیلومتر راه‌اندازی شده و دارای ۱۰ ایستگاه در مسیر رفت و ۱۴ ایستگاه در مسیر برگشت است. راه‌اندازی این ناوگان گام مهمی در جهت کاهش آلودگی هوا، بهبود کیفیت خدمات‌رسانی و توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی پایدار در تهران خواهد بود.

معاون شهردار تهران با اشاره به ویژگی‌های فنی اتوبوس‌های برقی هایگر در این خط، اظهار داشت: اتوبوس‌های به‌کار گرفته‌شده در این مسیر مجهز به باتری CATL LFP با ظرفیت ۴۲۲.۸۷ کیلووات‌ساعت هستند که امکان پیمایش بیش از ۲۵۵ کیلومتر را فراهم می‌کنند. سیستم مدیریت حرارتی این باتری با خنک‌کننده مایع کار می‌کند و در برابر شرایط سخت محیطی مقاوم است.

وی افزود: این اتوبوس‌ها دارای موتوری با توان ۱۹۵.۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۱۴۰۰.۳۵۰۰ نیوتن‌متر هستند که با سیستم خنک‌کننده مایع کار می‌کنند. حداکثر سرعت آن‌ها ۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر را در ۱۰ ثانیه ثبت می‌کنند.

هرمزی همچنین به امکانات رفاهی این ناوگان اشاره کرد و گفت: اتوبوس‌های جدید دارای ۳۴ صندلی ثابت و ۲ صندلی تاشو، سیستم تهویه هوای VALEO، نمایشگرهای LCD برای مسافران، آینه‌های جانبی گرم‌شونده و سیستم نظارت ۳۶۰ درجه هستند. علاوه بر این، مدیریت برق و عملکردها از طریق سیستم CAN-BUS و مدیریت باتری (BMS) انجام می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در حمل‌ونقل عمومی، خاطرنشان کرد: بی‌تردید با توسعه این ناوگان، شاهد تحولی مثبت در سیستم حمل‌ونقل عمومی پایتخت خواهیم بود که به کاهش آلودگی هوا و افزایش رفاه شهروندان منجر خواهد شد.

source

توسط namov.ir