گزارش‌ها حاکی از آن است که این دو برند آلمانی قصد دارند چرخه عمر خودروهای مجهز به پیشرانه‌های درون‌سوز را در اروپا افزایش دهند.

به گزارش مجله ماشین، بر اساس آمار، فروش خودروهای برقی فولکس‌واگن در سال ۲۰۲۴ با کاهش ۲.۷ درصدی مواجه شد، در حالی که آئودی افت شدیدتری را تجربه کرد و میزان تحویل خودروهای الکتریکی آن ۷.۸ درصد کاهش یافت. در مجموع، میزان تقاضا برای مدل‌های بدون آلایندگی گروه خودروسازی VW نیز ۳.۴ درصد افت داشت که نشان می‌دهد گذار به محصولات تمام برقی با چالش‌هایی روبه‌رو است.

به گزارش روزنامه اقتصادی آلمانی Handelsblatt، فولکس‌واگن و آئودی در حال تجدیدنظر در اهداف الکتریکی‌سازی خود در اروپا هستند. فولکس‌واگن که پیش‌تر اعلام کرده بود تا سال ۲۰۳۳ به‌طور کامل در اروپا به سمت خودروهای برقی حرکت خواهد کرد، اکنون در این برنامه تجدیدنظر کرده است. همچنین آئودی که قصد داشت در همین سال به‌طور جهانی از موتورهای درون‌سوز خداحافظی کند، حالا موضع منعطف‌تری اتخاذ کرده است.

گرنوت دولنر، مدیرعامل آئودی، تأکید کرده که این شرکت همچنان “انعطاف‌پذیر” باقی خواهد ماند. همچنین، کای گرونیتز، مدیر توسعه فنی فولکس‌واگن، احتمال ادامه تولید نسل هشتم گلف را تا اواسط دهه ۲۰۳۰ رد نکرده است. فولکس‌واگن همچنان قصد دارد نسل نهم گلف را به‌صورت تمام برقی عرضه کند، اما ممکن است برای چندین سال، دو نسل بنزینی و الکتریکی این مدل را به‌طور همزمان در بازار نگه دارد.

تصمیم نهایی درباره ادامه سرمایه‌گذاری در مدل‌های درون‌سوز قرار است در اوایل ماه مارس گرفته شود. در صورت ادامه تولید خودروهای بنزینی در فولکس‌واگن و آئودی، این موضوع بر برندهای خواهرخوانده مانند اشکودا، سئات و کوپرا نیز تأثیر خواهد گذاشت. بااین‌حال، اگر اتحادیه اروپا به هدف خود مبنی بر توقف فروش خودروهای درون‌سوز تا سال ۲۰۳۵ پایبند بماند، این گروه خودروسازی چاره‌ای جز پیروی نخواهد داشت.

پورشه نیز به دلیل کاهش تقاضای خودروهای برقی، استراتژی خود را تغییر داده است. در سال ۲۰۲۴، تحویل مدل برقی تایکان ۴۹ درصد کاهش یافت، اما مدل نسل جدید ماکان بیش از ۱۸ هزار دستگاه فروش داشت. حالا پورشه تصمیم دارد در مدل‌های آینده خود از پیشرانه‌های درون‌سوز استفاده کند.

بنتلی نیز عرضه اولین خودروی برقی خود را از سال ۲۰۲۵ به ۲۰۲۶ موکول کرده و هدف خود برای کنار گذاشتن موتورهای درون‌سوز را از ۲۰۳۰ به ۲۰۳۵ تغییر داده است. از سوی دیگر، لامبورگینی که در سال ۲۰۲۴ برای اولین بار بنتلی را از نظر فروش پشت سر گذاشت، عرضه اولین خودروی برقی خود را از ۲۰۲۸ به ۲۰۲۹ عقب انداخته است.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای درون‌سوز را به‌طور کامل ممنوع نخواهد کرد، بلکه تنها خودروهایی را مجاز خواهد دانست که هیچ‌گونه آلایندگی مضری نداشته باشند. این موضوع می‌تواند راه را برای توسعه خودروهای درون‌سوز با سوخت مصنوعی یا هیدروژنی باز بگذارد، اما کارشناسان بعید می‌دانند که این فناوری‌ها به‌طور کامل جایگزین بنزین شوند.

در صورتی که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در اروپا افزایش نیابد، احتمال دارد خودروسازان فشار بیشتری برای به تعویق انداختن این ممنوعیت به اتحادیه اروپا وارد کنند. طبق آمار انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا (ACEA)، در سال ۲۰۲۴، سهم بازار خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا ۱ درصد کاهش یافت و به ۱۳.۶ درصد رسید.

آنچه در اروپا رخ دهد، تأثیر مستقیمی بر صنعت خودروسازی جهانی خواهد داشت، زیرا برخی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان در این قاره مستقر هستند.

source

توسط namov.ir