جوان آنلاین: دولت اول آبان لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد و مجلس در مسیری پرفراز و نشیب ابتدا در کمیسیون‌های تخصصی، کمیسیون تلفیق و در پایان در صحن علنی لایحه بودجه۱۴۰۴ را مورد بررسی قرار داد و ۲۷ آذر به شورای نگهبان ارسال کرد. ایرادات هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص و شورای نگهبان به لایحه بودجه مورد بررسی قرار گرفت؛ ایراداتی که پروسه بررسی سه ماهه لایحه بودجه را طولانی‌تر کرد. در جریان بررسی ایرادات مجمع انتقادات تندی به این ایرادات مطرح شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این انتقادات صریحاً موضع گرفت و هیئت عالی نظارت مجمع را «تازه‌کار و بی‌تجربه» خواند. رئیس مجلس گفت: «ما به هیئت عالی نظارت حق می‌دهیم، چون در آغاز کار است و همچون شورای نگهبان تجربه ندارد.» وی در خصوص انتقادات نمایندگان نیز تأکید کرد: «عدم‌انطباق و مغایرت‌ها با سیاست‌های کلی بر اساس یک شاخصه انجام شود تا برداشت دیگری به وجود نیاید.»

 

موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با «جوان» با تأکید بر استقلال مجلس گفت: شورای نگهبان تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع را بررسی می‌کند و نظرات شورا برای مجلس مطاع است. 

وی ادامه داد: اینکه نظرات شورای عالی نظارت جنبه قانونگذاری پیدا کند و پیشنهاد متن و مصوبه به مجلس بدهد و بگوید این متن تصویب شود، به نظر من استقلال و جایگاه تقنینی مجلس زیر سؤال می‌رود و در آینده مقامات قانونگذاری را به مجلس دیکته می‌کنند. 

 

 سوءتفاهم مجلس و مجمع. 

اما علی‌اصغر نخعی‌راد، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ نظر متفاوتی داشت و در عین قبول ایرادات مجمع و قبول پیشنهادات، توضیح داد: هیئت عالی نظارت اعلام کرده است لایحه بودجه ۱۴۰۴ احکام مورد نیاز برای تحقق رشد ۸‌درصدی را ندارد، نمایندگان اعتراض دارند دیکته نانوشته که غلط ندارد، ما این مصوبات را نداریم. 

این نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: هیئت نظارت اعلام کرده است بر اساس برنامه هفتم برای تحقق رشد ۸‌درصدی باید این احکام لحاظ شود، حرف مجمع تشخیص بیراه نیست. وی گفت: ابتدا که دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه داده بود، به دلیل تورم‌زا بودن و عدم‌تحقق رشد ۸‌درصدی، نمایندگان معتقد بودند باید کلیات لایحه بودجه رد شود. الان دقیقاً مجمع هم همین ایراد را به بودجه گرفته است، به نظر می‌رسد در این خصوص بین مجمع و مجلس سوءتفاهم ایجاد شده، در حالی که حرف هر دو یکی است. 

 

 شورای عالی نظارت مجمع «قانونگذاری» می‌کند

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در گفت‌و‌گو با «جوان» در این خصوص گفت: شورای نگهبان برای بررسی قوانین از نظر تطابق با شرع و قانون اساسی ایجاد شده است و به استحکام قوانین کمک می‌کند و استقلال مجلس را زیر سؤال نمی‌برد. نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: رهبر انقلاب برای انسجام قوانین سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ کردند. عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: برخی اوقات مجمع اعلام می‌کند این مطلب قید شود تا تأیید کنیم این قانونگذاری است. وی تأکید کرد که شورای نگهبان فقط تعارض را اعلام می‌کند و اصلاح را به مجلس می‌سپارد، اما در جریان بررسی برنامه هفتم و بودجه سنواتی قید می‌شود فلان بند را صلاح نمی‌دانیم و پنج خط می‌نویسند که این مصوبه شود، قانونگذاری جدید در قالب رفع ایراد، این بنیه قانونگذاری مجلس، مرکز پژوهش‌ها و دیوان را زیر سؤال می‌برد، این زیر سؤال بردن استقلال قواست. 

 

 هیئت عالی نظارت به ریاست علی لاریجانی چه کرد؟

اما هیئت عالی نظارت در این دوره برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴ کشور به ریاست علی لاریجانی برگزار شد. علی لاریجانی سه دوره ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت و قبلاً هم به این اختلافات برخورد کرده بود. 

 

 تغییر موضع ۱۸۰درجه‌ای لاریجانی 

علی لاریجانی زمانی که ریاست مجلس دهم شورای اسلامی را بر عهده داشت در جریان اختلافات مجمع و مجلس در مورد لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی در شرایطی که هنوز آیین‌نامه هیئت نظارت به تصویب مجلس نرسیده بود در اظهار نظر صریحی گفت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی‌تواند قانونگذاری را بر مجلس تحمیل کند.» 

وی در آن زمان معتقد بود مجمع صرفاً زمانی می‌تواند به موضوعات ورود کند که «شورای نگهبان با اصرار مجلس بر مصوبه خود مواجه شد و مصوبه مجلس به مجمع رفت، آنگاه می‌تواند به موضوع ورود کند.» 

همان زمان بود که علی مطهری در انتقاداتی تند گفت: «مجمع تشخیص تبدیل به شورای نگهبان دوم شده و خواب مجلس سنا را برای مجمع تشخیص دیده‌اند.»

 

 آیت‌الله آملی‌لاریجانی: قانونگذاری نمی‌کنیم

انتقاداتی که واکنش آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع را در پی داشت، وی تأکید کرد: «اینکه به خاطر مخالفت با یک نظر، اصل جایگاه قانونی هیئت عالی نظارت و ساختار آن را زیر سؤال ببرند و تعابیر نادرستی مانند شورای نگهبان دوم و مجلس سنا را به کار ببرند، جای تعجب دارد.» در پی همین انتقادات بود که در سال۱۴۰۲ این نامه جدید هیئت عالی نظارت به تأیید رهبر انقلاب رسید و رؤسای قوا نیز به هیئت عالی نظارت پیوستند. سال گذشته نیز آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جریان اختلاف نظر مجمع و مجلس در مورد طرح ساماندهی کارکنان دولت و اعتراضات نمایندگان به ایرادات مجمع گفت: «ما قانونگذار نیستیم، این را بار‌ها تکرار کرده‌ایم ولی متأسفانه باز شنیده می‌شود که مجمع تشخیص و شورای نگهبان نباید قانونگذاری کنند»! قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی این موضوع را درست آسیب‌شناسی کرده است، باید عدم‌انطباق و مغایرت‌ها با سیاست‌های کلی بر اساس «یک شاخصه» انجام و از بروز این سوءتفاهمات بین مجلس و مجمع در جریان بررسی طرح‌ها و لوایح جلوگیری شود.

source

توسط namov.ir