سازمان محیطزیستی گرینپیس شرق آسیا در گزارشی اعلام کرد که کندی روند توسعه خودروهای الکتریکی (EV) توسط هیوندای و شرکت وابسته آن، کیا، در هند و افزایش فروش SUVهای بنزینی، تلاشهای این شرکتها برای کاهش انتشار کربن را تحت تأثیر قرار داده است.
افزایش انتشار کربن در هند
به گزارش مجله ماشین، بر اساس این گزارش، هیوندای و کیا در بازارهای اصلی خود مانند اروپا و کره جنوبی بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ موفق به کاهش انتشار کربن خودروهای خود شدند. با این حال، در حداقل هفت منطقه دیگر از جمله هند، که سومین بازار بزرگ خودرو در جهان است، انتشار کربن این شرکتها افزایش یافته است.
هیوندای و کیا که در مجموع دومین جایگاه را در بازار هند در اختیار دارند، در حال سرمایهگذاری سنگین در این کشور هستند. هیوندای که سال گذشته واحد محلی خود را در هند عرضه عمومی کرد، قصد دارد یک کارخانه جدید را از سپتامبر ۲۰۲۵ راهاندازی کند.
انتقاد به تلاشهای ناکافی برای الکتریکیسازی
گرینپیس در گزارش خود اعلام کرد که هیوندای و کیا تلاشهای “حداقلی” برای الکتریکیسازی خودروهای خود در هند انجام دادهاند و در عوض، فروش خودروهای بزرگتر مانند SUVها را افزایش دادهاند. هیوندای در حال حاضر شش مدل SUV در هند عرضه میکند که تنها یکی از آنها الکتریکی است. SUVها دو سوم از فروش هیوندای در هند را تشکیل میدهند، در حالی که این رقم برای ماروتی سوزوکی، رهبر بازار، دو پنجم است.
چالشهای توسعه خودروهای الکتریکی در هند
استقبال از خودروهای الکتریکی در هند برای اکثر خودروسازان با چالشهایی همراه است. هزینه اولیه بالا، زیرساختهای محدود شارژ و نگرانیهای مربوط به برد خودروها از جمله موانع اصلی در این مسیر هستند. هیوندای و کیا در حال حاضر دو مدل خودروی الکتریکی وارداتی در هند عرضه میکنند که عملکرد بهتری نسبت به رقبایی مانند فولکسواگن، رنو و تویوتا دارند که هنوز فروش خودروهای الکتریکی خود را در این بازار آغاز نکردهاند.
برنامههای آینده هیوندای و کیا
هیوندای قصد دارد اولین SUV الکتریکی تولید محلی خود با نام Creta را در روز جمعه رونمایی کند و تا سال ۲۰۳۰ چهار مدل دیگر خودروی الکتریکی به بازار هند عرضه کند. کیا نیز برنامهریزی کرده است اولین خودروی الکتریکی تولید محلی خود را امسال به بازار معرفی کند.
اهداف دولت هند
خودروهای الکتریکی در حال حاضر تنها حدود ۲ درصد از کل فروش ۴ میلیون دستگاه خودروهای جدید در هند را تشکیل میدهند. دولت هند قصد دارد این سهم را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ درصد افزایش دهد.
انتقاد از سایر خودروسازان
گرینپیس پیشتر نیز از دیگر خودروسازان مانند تویوتا و فولکسواگن به دلیل تلاشهای ناکافی برای کاهش کربن انتقاد کرده است.
source