به گزارش مجله ماشین، تسلا نسخه جدید مدل Y، پرفروش‌ترین خودروی خود، را روز جمعه در چین معرفی کرد. این خودروساز امیدوار است که طراحی بیرونی جدید و ویژگی‌های به‌روز شده داخلی به آن کمک کند تا سهم بازار خود را که توسط رقبای چینی همچون شیائومی  گرفته شده، دوباره به دست آورد.

مدل جدید مدل Y از ۲۶۳,۵۰۰ یوان (۳۵,۹۰۰ دلار) در چین قیمت‌گذاری شده است که ۵.۴ درصد گران‌تر از نسخه قبلی است. این خودرو قرار است از ماه مارس در چین تحویل داده شود، البته مشروط به تایید مقررات، و تسلا همچنین سفارش‌هایی را از سایر بازارهای آسیای اقیانوسیه دریافت کرده است. جزئیات برنامه‌های تسلا برای نسخه جدید مدل Y در آمریکای شمالی و اروپا هنوز در دسترس نیست.

مدل جدید مدل Y با نوار نوری جدیدی که از جلو تا انتهای خودرو کشیده شده و مشابه چراغ‌های مدل Cybertruck است، معرفی شده است. همچنین چراغ عقب این خودرو نیز به صورت یک نوار نوری کامل طراحی شده است. از دیگر ویژگی‌های به‌روز شده می‌توان به صندلی‌های قابل گرم و تهویه برای راحتی در تمام شرایط آب و هوایی و صفحه‌نمایش لمسی برای سرنشینان ردیف دوم اشاره کرد.

مدل بلندبرد این خودرو حالا با یک بار شارژ قادر به طی مسافت ۷۱۹ کیلومتر است که نسبت به ۶۸۸ کیلومتر نسخه قبلی افزایش یافته است.

تسلا اولین‌بار مدل Y را در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد و این مدل در سال ۲۰۲۳ به پرفروش‌ترین خودروی دنیا تبدیل شد. اما این مدل در سال گذشته از نظر فروش با کاهش مواجه شد، به‌ویژه در چین که با رقابت شدید از سوی رقبای محلی روبه‌رو است، در حالی که در دیگر بازارها نیز تقاضا برای خودروهای الکتریکی کاهش یافته است.

تسلا در سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی در چین بود، اما رقبای چینی به تدریج در حال تصاحب سهم بیشتری از بازار هستند. بی‌وای‌دی (BYD) در حال حاضر بزرگ‌ترین فروشنده خودروهای برقی در چین است و شیائومی نیز در سال گذشته وارد بازار خودروهای برقی شده است و بیش از ۱۳۰,۰۰۰ دستگاه از اولین مدل خود، SU7، را تحویل داده است.

با وجود مدل جدید مدل Y، تحلیل‌گران معتقدند که تسلا بعید است که دوباره همان میزان موفقیت گذشته خود را در چین بدست آورد. شیائومی نیز قصد دارد SUV جدید خود، YU7، را در ماه‌های ژوئن یا ژوئیه معرفی کند و ایکس‌پنگ (Xpeng) نیز قصد دارد مدل G7 را رونمایی کند. این دو مدل ویژگی‌های مشابه با مدل Y دارند، مانند طراحی جوان‌پسند و ویژگی‌های تکنولوژیک، که آن‌ها را به رقبای مستقیم تسلا تبدیل می‌کند.

همچنین، وانگ شائوچن، تحلیلگر صنعت خودرو در چین، اشاره کرد که تسلا هنوز موفق به نهایی کردن عرضه کامل نرم‌افزار “رانندگی خودکار کامل” (Full Self-Driving) در چین نشده است. این ممکن است موجب عقب‌ماندگی تسلا در برابر برندهای خودروهای برقی چینی شود که ویژگی‌های پیشرفته رانندگی هوشمند خود را توسعه داده‌اند.

تسلا همچنین قصد دارد نسخه شش‌نفره مدل Y را اواخر امسال در چین معرفی کند.

لینک کوتاه نوشته

تسلا نسخه جدید مدل Y را در آسیا رونمایی کرد