به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سید طه‌حسین مدنی در یادداشتی نوشت: همیشه با رسیدن سرما، آلودگی هوا به مسأله اول کلانشهرهای کشور و اخیراً حتی شهرهای کوچک‌تر و تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا برای تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس و ادارات به پای ثابت اخبار رسانه‌ها تبدیل می‌شود. در این میان چند سالی است که انگشت اتهام آلودگی هوا به سمت مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها می‌رود این در حالیست که متهم ردیف اول آلودگی هوا حمل و نقل است و کمتر در این محکمه به آن توجه می‌شود.

طبق آماری که سازمان حفاظت محیط زیست منتشر کرده است، سهم منابع متحرک یا همان حمل و نقل در انتشار ذرات معلق و آلاینده به ۸۰ درصد می‌رسد و این بخش بیشترین نقش را در آلودگی هوا دارد. این گزارش سهم نیروگاه‌ها در آلودگی هوا را فقط ۷ درصد اعلام کرده است. سهم گازوئیل در انتشار ذرات معلق ۷۶ درصد و مازوت کمتر از ۲ درصد است.

ترازنامه انرژی کشور هم سهم گازوئیل و مازوت را در آلودگی تفکیک کرده است. آمارهای این ترازنامه نشان می‌دهد فقط ۱.۹ درصد ذرات معلق ناشی از سوزاندن مازوت است. در مقابل سهم گازوئیل به عنوان اصلی‌ترین سوخت حمل و نقل عمومی در انتشار ذرات معلق به ۷۶ درصد می‌رسد.

با کنار هم قرار دادن این اعداد و ارقام می‌توان ادعا کرد که سهم حمل و نقل عمومی در آلودگی هوای شهرهای کشور و حتی فضای بیرون شهرها به حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد این در حالی است که سهم مازوت به ۲ درصد هم نمی‌رسد. پس بهتر است به جای گرفتن انگشت اتهام به سمت مازوت، حمل و نقل عمومی به‌خصوص ناوگان حمل بار را در جایگاه متهم ردیف اول آلودگی هوا نشاند و بعد برای آن چاره‌اندیشی کرد.

source

توسط namov.ir