سهم خودرو‌های داخلی در افزایش مصرف سوخت/چگونه مصرف بنزین را کاهش دهیم؟

میانگین مصرف بنزین در ایران در حالی این روزها تبدیل به یکی از چالش های اقتصادی دولت شده است که اصلاح مصرف سوخت خودروها می تواند تاثیر مستقیم و موثری بر کاهش مصرف بنزین داشته باشد.

به گزارش سرویس اقتصادی «تابناک»،حسن وفادار، کارشناس ارشد صنعت خودرو چندی پیش در فضای مجازی پیرامون آسیب شناسی نقش خودرو‌ها در زنجیره ناترازی بنزین، با بیان اینکه وقتی صحبت از بنزین می‌شود، چون مصرف‌کننده اصلی این سوخت خودرو‌ها هستند، بنابراین بیشتر باید سراغ خودرو و تولید خودرو‌های باکیفیت و های تک رفت، گفت: خودروساز‌های ما که در حال حاضر حدود یک میلیون دستگاه را تولید می‌کنند و علاوه بر واردات، نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: اکثر خودرو‌های داخلی با موتور‌های قدیمی تولید می‌شود و فقط ماشین‌های وارداتی از موتور‌های هایتک استفاده می‌کنند که این موضوع باعث شده مصرف بی‌رویه‌ای در خودرو‌های داخلی داشته باشیم. 

اصلاح گیربکس یا موتور؟

وفادار با اشاره به اینکه اگر به بحث ساختار خودرو ورود کرده و بررسی کنیم که علت اینکه خودرو‌های داخلی بیشتر از تعریف اصلی مصرف سوخت در خودرو‌های جهانی، سوخت استفاده می‌کنند، چه چیزی است، باید به بحث موتور و انتخاب نوع گیربکس برای ماشین‌ها بپردازیم، اظهار داشت: برای یک موتور خوب و عالی با مصرف قابل قبول اگر یک گیربکس نامناسب انتخاب کنیم تا باعث شود فاصله دنده‌ها زیاد شود، موتور هم مزایای خود را از دست می‌دهد و باعث مصرف بیش از حد خودرو می‌شود.

این کارشناس ارشد صنعت خودرو با تاکید بر اینکه به تنهایی موتور روی مصرف سوخت نقش ندارد، تصریح کرد: انتخاب مناسب گیربکس و اکسل و آیرودینامیک بودن خودرو بر کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است. 

به گفته وفادار، در ارتباط با طراحی خودرو ما یک تعریف‌هایی داریم و کسی که طراح خودرو است برای هر خودرو تعرفه‌ای دارد که چقدر مصرف سوخت و توان خروجی داشته باشد و حداکثر سرعت آن، چه قدر باشد، همینطور ضریب آیرودینامیک آن چقدر باشد و چقدر گشتاور داشته باشد و در نهایت وزن آن چقدر باشد. همه این‌ها توصیف‌هایی است که ما در ابتدا برای دیزاین خودرو داریم. 

خودروهای مناسب برای جاده های ایران

وی با بیان اینکه ما انتظار داریم موتور خودرو برای جاده‌های ایران حدود ۱۹۰ اسب بخار و بیش از ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور خروجی داشته باشد تا به راحتی خودرو‌ها در جاده‌های ایران حرکت کنند، افزود: در این شرایط اولین چیزی که نقش دارد تا به این هدف برسیم بحث راندمان خودرو است. در موتور‌های قدیمی حجم موتور بیشتر بود و مصرف هم بالاتر بود و گشتاور و توان خروجی موتور هم بیشتر بود. 

مشاور سابق مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت: در خودرو ترکیب بنزین و هوا تحت تراکم قرار می‌گیرد و شمع جرقه می‌زند، می‌دانیم که کل انرژی به کار تبدیل نمی‌شود. ما راندمان حرارتی داریم که بیشتر آن در سیستم‌های خنک‌کننده (۳۳ درصد)، خروج از اگزوز (۲۱ درصد) و اصطکاک (۱۰ درصد) از بین می‌رود. هرچقدر نسبت تراکم بیشتر باشد ما راندمان حرارتی‌مان بالاتر است. 

وفادار توضیح داد: نسبت تراکم از تقسیم حجم کل سیلندر نسبت به حجم محفظه احتراق به دست می‌آید. هرچقدر حجم محفظه احتراق ما کوچک‌تر باشد ما نسبت تراکم بالاتری داریم و باید سعی کنیم یا محفظه احتراق‌مان کوچک تر باشد یا حجم کل سیلندرمان بیشتر باشد که در این صورت مصرف خودرو هم بالاتر می‌رود.

نقش موتورهای جدید در کاهش مصرف سوخت

وی گفت: برای اینکه راندمان را افزایش دهیم باید نسبت تراکم را به یک طریقی افزایش دهیم. راهی که وجود دارد این است که محفظه احتراق را کوچک کنیم و در این زمینه می‌دانید که اگر نسبت تراکم را بیشتر از ۱۱ باشد بنزین به خودسوزی می‌افتد. در خودرو‌های دیزل ما از ۱۵ تا ۲۵ نسبت تراکم داریم که راندمان موتور هم بالاتر می‌رود. 

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در تکنولوژی جدید از سیستم GDI برای خودروی موتور‌ها استفاده کردند و به جای اینکه ابتدا مخلوط سوخت و هوا را تحت فشار قرار دهند تا به نسبت ۱۰ و ۱۱ به یک برسند، ابتدا هوا را وارد سیستم می‌کنند تا ۱۴ الی ۱۵ نسبت تراکم را می‌رسانند و بعد از آن پاشش مستقیم انجام می‌شود و بعد جرقه زده می‌شود؛ بنابراین درموتور‌های جدید نسبت تراکم را با کوچک کردن محفظه احتراق افزایش می‌دهند و روش تزریق سوخت را هم تغییر می‌دهند. به این ترتیب با افزایش نسبت تراکم ما، راندمان حرارتی‌مان بالا می‌رود و حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد با کوچک‌تر کردن موتور هم افزایش قدرت داشته باشیم و هم کاهش مصرف سوخت داشته باشیم.

 

ادامه دارد …

source

توسط namov.ir