شرکت Yandex، که به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری در روسیه شناخته میشود، با بیش از 25000 کارمند، اکنون نگاه خود را به سمت بازار رو به رشد هوش مصنوعی در اندونزی دوخته است.
به گزارش سرویس اخبار فناوری رسانه تکنولوژی تکنا، Yandex که در سال 1997 تأسیس شد، در حال حاضر بیش از 70 درصد از سهم بازار موتور جستجوی روسیه را در اختیار دارد. علاوه بر موتور جستجو، این شرکت خدمات متنوعی از جمله خرید آنلاین، اشتراکگذاری سفر، استریم رسانه، محاسبات ابری و نقشههای آنلاین را ارائه میدهد.
در دیدار اخیر وزیر ارتباطات اندونزی با رئیس بخش جستجوی بینالمللی Yandex، برنامههای این شرکت برای گسترش پلتفرم موتور جستجوی خود در اندونزی مورد بحث قرار گرفت. اگرچه جزئیات مالی و زمانبندی دقیق این سرمایهگذاری هنوز اعلام نشده است، اما به نظر میرسد Yandex قصد دارد به طور جدی در بازار فناوری اندونزی فعالیت کند.
این حرکت Yandex در حالی صورت میگیرد که سایر شرکتهای بزرگ فناوری نیز به دنبال سرمایهگذاری در بازار هوش مصنوعی اندونزی هستند. به عنوان مثال، انویدیا و PT Indosat Ooredoo Hutchinson اخیراً اعلام کردند که قصد دارند با سرمایهگذاری 200 میلیون دلاری، یک مرکز هوش مصنوعی در جاوا مرکزی ایجاد کنند. Yandex از سال 2009 از الگوریتم یادگیری ماشین قدرتمندی به نام MatrixNet استفاده میکند که در محصولات مختلف این شرکت به کار رفته است.
source