جوان آنلاین: شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست رئیس‌جمهور ۱۸ مهر تصمیم گرفت ۵۰‌هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت برای پرداخت مطالبات گندمکاران منتشر شود که طبق شنیده‌ها تنها ۱۵‌هزارمیلیارد تومان در فرابورس به فروش رسیده است. اکنون با فرارسیدن دومین ماه پاییز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌رسد تا هنگامی که اوراق مشارکت مصوب‌شده به فروش نرسد و پول آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشود، امکان پرداخت مطالبات به گندمکاران از سوی این سازمان وجود ندارد. 
 
از ابتدای امسال دولت ۱۲‌میلیون تن به ارزش ۲۱۰‌هزارمیلیارد تومان گندم خریداری و ۱۶۷‌هزارمیلیارد تومان به حساب گندمکاران واریز کرده و ۴۳‌هزارمیلیارد تومان هنوز باقی مانده است. قرار بود پول گندمکاران از صندوق توسعه ملی پرداخت شود، اما دولت اعتبارات صندوق را برای پروژه‌های عمرانی کنار گذاشت و گندمکاران را در فصل کشت در بلاتکلیفی نگه داشت. با دیرکرد دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران، مجلس شورای اسلامی بار دیگر پای کار آمد. احمد بیگدلی، نماینده مجلس در جلسه علنی روز یک‌شنبه در تذکری با انتقاد از عدم‌پرداخت مطالبات گندمکاران از سوی دولت اظهار کرد: متأسفانه همچنان پول گندمکاران داده نشده است و سوخت به آن‌ها به اندازه کافی داده نمی‌شود. ما که نماینده مجلس هستیم، اگر یک ماه حقوق دیر بگیریم، حتماً زندگی شخصی‌مان با مشکل مواجه می‌شود و حتی آقای وزیر اگر خودش حقوقش را یک ماه نگیرد، درآمدی از جای دیگری ندارد. 
نماینده خدابنده با تأکید بر اینکه گندمکار اشتباه نکرده که گندم کاشته و آن را به دولت تحویل داده است، گفت: چهار ماه است گندمکاران پول‌شان را نگرفته‌اند، در همین زمینه خواهش می‌کنم مشکل آن‌ها حل شود چراکه در آستانه فرارسیدن زمان کشت هستیم. 
وی با بیان اینکه «به نوعی کارد به استخوان گندمکاران رسیده است»، ادامه داد: گندمکاران می‌خواهند زندگی خود و کشاورزی خود را اداره کنند و متأسفانه وضع مناسبی نیست. 

 سازمان هدفمندی: باید اوراق مشارکت فروخته شود 
شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست رئیس‌جمهور ۱۸ مهر تصمیم گرفت ۵۰‌هزارمیلیارد تومان اوراق مشارکت برای پرداخت مطالبات گندمکاران منتشر شود که طبق شنیده‌ها تنها ۱۵‌هزارمیلیارد تومان در فرابورس به فروش رسیده است. در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی تسویه بدهی گندمکاران را به روز‌های آتی موکول می‌کند، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها آب پاکی را روی دست گندمکاران ریخت و در گفتگو با مهر اعلام کرد: شورای عالی هماهنگی اقتصادی با ریاست مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشور ۱۸مهر ماه مصوب کرد ۵۰‌همت اوراق مشارکت منتشر و منابع آن برای پرداخت مطالبات گندمکاران هزینه شود. پس از آن وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ملزم به انجام این مصوبه شدند. 
طیبه حسینی درباره زمان پرداخت مطالبات باقی‌مانده گندمکاران گفت: هفته گذشته اوراق مشارکت برای عرضه ارائه شد، اما تا هنگامی که این اوراق به فروش نرسد و پول آن به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت نشود، امکان پرداخت مطالبات به گندمکاران از سوی این سازمان وجود ندارد. امسال سازمان فراتر از سقف بودجه اختصاص داده شده، پرداخت پولی به گندمکاران داشته است. 

 شرط گندمکاران برای تحویل گندم به دولت 
همچنین عطاءالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور درباره مطالبات معوق گندمکاران در گفتگو با مهر گفت: هنوز مبلغ ۲۰‌درصد مطالبات باقی‌مانده گندمکاران پرداخت نشده است. این مبلغ ۴۴‌هزارمیلیارد تومان (همت) است که امیدواریم هر چه زودتر پرداخت شود. وی تصریح کرد: پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران کشور به مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت این بود که برای خرید تضمینی گندم یک ردیف اعتباری جداگانه تعریف شود. این گونه نباشد که پول گندمکار از محل یارانه سوخت دیده شود که طی ۱۲ماه تأمین می‌شود، در حالی که زمان تحویل گندم پنجم و ششم فروردین هر سال آغاز و تا پایان شهریور انجام می‌شود. همچنین این پول نباید از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت شود. وی تأکید کرد: دولت سال آینده باید ردیف مستقل برای خرید تضمینی گندم در بودجه تعریف کند، در غیر این صورت گندمکاران محصول خود را تحویل دولت نمی‌دهند. پیش‌بینی می‌شود سال آینده میزان خرید تضمینی گندم ۱۲‌میلیون تن باشد که با احتساب هر کیلوگرم ۲۰ هزارو ۵۰۰ تومان مبلغ مورد نیاز ۲۵۰‌همت است. 
هاشمی با بیان اینکه نمایندگان خانه ملت با این طرح موافق هستند، ادامه داد: رأی دولت مانده که وزیر امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه ظاهراً موافق طرح هستند. اگر این طرح اجرایی نشود، کشاورزان گندم خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که این خرید یا از طریق دلال‌ها انجام خواهد شد یا محصولات برای علوفه دام مصرف می‌شود، ضمن اینکه منع قانونی در خصوص صادرات وجود ندارد.

source

توسط namov.ir