جوان آنلاین: در فضای مجازی انتقادات زیادی نسبت به وضعیت این روز‌های بازار سرمایه مطرح شده است. در شرایطی که عده‌ای تنش‌های فضای بین الملل را عامل ریزش شاخص می‌دانند، اما برخی فعالان بورس نتیجه ریزش بازار را مسائل روانی دانسته و معتقدند که سهامداران در حال تجربه یک خودکشی دسته جمعی هستند.

یکی از فعالان بازار سرمایه با اشاره به ثبات وضعیت بازار‌هایی نظیر مسکن گفت: اگر جنگ را توجیهی برای رویگردانی از بورس بدانیم پس باید به این سوال هم پاسخ دهیم که چرا بازار مسکن واکنشی مشابه بورس از خود نشان نمی‌دهد.

برخی دیگر از فعالان بازار سرمایه نیز معتقدند که تشدید سیاست‌های انقباضی دولت عامل وضعیت فعلی است. یکی از کاربران در پستی با انتقاد از اتخاذ سیاست‌های انقباضی پولی و مالی و رویکرد دولت در خصوص نرخ دلار نیمایی گفت: حداقل برای بورسی‌ها مشخص شد که فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد.

اغلب کارشناسان بازار سرمایه، سیاست‌های انقباضی را عاملی مشکل ساز برای تامین مالی خود دولت و بنگاه‌های تولیدی می‌دانند و بر ضرورت تغییر سود بانکی تاکید دارند. سود ۳۰ درصدی بدون ریسک بانکی طی چند ماه گذشته انتقادات زیادی را از سوی فعالان بازار به همراه داشته است.

به‌نظر می‌رسد دلیل مهم عدم جذابیت بازار سهام را می‌توان به پایین ماندن نسبت P/E و عدم‌تحرک این شاخص نسبت داد، به‌طوری‌که بدون انتظار واقعی از رشد این نسبت در کوتاه‌مدت، نمی‌توان شاهد چشم انداز مثبتی از بازار سهام بود و پول حقیقی، انگیزه کافی را برای حضور فعال در این بازار نخواهد داشت.

کارشناسان کاهش سود دلاری بازار در گزارش‌های ۶ ماهه را در این شرایط محتمل می‌دانند. با نزدیک شدن به فصل بودجه بندی بازار سهام می‌تواند دچار تلاطم‌هایی شود و هر خبر مثبت یا منفی می‌تواند نوساناتی را به بازار تحمیل کند، اما نکته قابل‌توجه این است که با شدت گیری تنش‌ها ریسک‌های منطقه نیز به ریسک‌های پولی و مالی دولت ایران، آغشته شده‌است. به‌نظر می‌رسد با توجه به کف نشینی بازار سهام بر اساس متغیر‌های موجود، ادامه روند نزولی محتمل نباشد.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد شب گذشته با طرح موضوع در رابطه با چالش‌های موجود اقتصاد به ویژه در حوزه تامین مالی و بازار سرمایه، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «ناترازی‌های جمع شده، کسری بالای بودجه و ریسک‌های سیاسی، قدرت عمل دولت را شدیدا محدود کرده و پیامد منفی برای بازار سرمایه و تامین مالی داشته است.»

وی در ادامه نوشت: «با وجود بی سابقه بودن مشکلات، مسائل اصلی و موانع حل آن‌ها در ستاد اقتصادی دولت بحث شده و با اشراف کامل و واقع بینانه در حال چاره اندیشی هستیم.»

وی با ارائه راهکار‌های خود برای رفع چالش‌های اقتصادی موجود به ویژه در حوزه بازار سرمایه و همچنین سیستم بانکی گفت: «باید بپذیریم، چاره اصلی در انجام اصلاحات جدی اقتصادی و تلاش برای کاهش تحریم‌ها است. با دستورات و توجه ویژه رییس جمهور، کاهش کسری بودجه و در نهایت تامین مالی صحیح کسری بودجه، کاهش ریسک‌های سیستماتیک در اقتصاد تا جایی که در توان دولت باشد، رفع تنگنای مالی بنگاه‌ها، کاهش نرخ سود موثر، کاهش قیمت گذاری‌های دستوری و شکاف نرخ ارز نیما و بازار برای حذف رانت و کاهش سوء تخصیص منابع در دستور کار دولت است.»

source

توسط namov.ir