جوان آنلاین: اعتماد به بورس برنمی‌گردد که نمی‌گردد، ریشه‌اش هم مشخص است؛ بازی دولت روحانی با این بازار است که باعث سلب اعتماد مردم از بازار سرمایه شد، البته نباید از نقش مدیرانی که آورده‌های مردم را به باد دادند، غافل شد. طبعاً این کار، بدون رانت اطلاعاتی میسور نیست و کمتر کسی به چنین دستبردی توجه می‌کند. معلوم نیست رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت به این موضوع اشاره کرده است یا خیر، اما آنچه مشخص است اینکه چنین ستاد‌های رنگارنگی از حیز انتفاع ساقط شده و کارایی خود را از دست داده‌اند، اگر چنین نبود، وضعیت بازار سرمایه و کلاً اقتصادی هم نباید اینگونه می‌شد که شد! اساساً کسانی که رانت اطلاعات دارند به نحوی از انحا به مستأجران چنین ستاد‌هایی وصل هستند و به واسطه همین روابط نسبی و سببی، بار خودشان را می‌بندند و پس از اتمام دوره، فعال اقتصادی می‌شوند و با چماق همین پول‌های بادآورده بر سر دولت می‌کوبند که باید طبق گفته ما عمل شود. این تسلسل‌گویی پایان ندارد. بزرگ‌ترین نگرانی سرمایه‌گذاران و متولیان اقتصادی ریزش قیمت سهام در بازار است چراکه سقوط بورس در فاصله کوتاهی رخ می‌دهد و معمولاً با کاهش قیمت بیش از ۲۰‌درصد همراه است و مهم‌تر آنکه رکود پس از ریزش بورس معمولاً طولانی‌مدت است. حال این روز‌ها دولت به دنبال بررسی و آسیب‌شناسی بازار سرمایه است تا این بازار را از وضعیت فعلی نجات دهد. اخیراً رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت پس از شنیدن گزارش و راهکار‌های ارائه‌شده سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مختلف برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صادر و دستگاه‌های دولتی را موظف کرد به کمک بازار سرمایه بیایند. همچنین رئیس سازمان بورس پیشنهادات هفت‌گانه‌ای برای خروج بورس از بحران برشمرد و توقف اختلال در بازار‌ها و قیمت‌گذاری دستوری را در اولویت دستگاه‌های دولتی دانست. 

شرایط نامساعد بازار سرمایه این روز‌ها به وضوح قابل مشاهده است. این کاهش در بازار ممکن است ناشی از نگرانی‌ها و فروش گسترده سهام از سوی سرمایه‌گذاران به دلیل اخبار و وضعیت اقتصادی باشد، همچنین افت قیمت‌ها در بورس می‌تواند تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی که بر بازار سرمایه تأثیر می‌گذارند، قرار گیرد. اگرچه منفی‌شدن بورس به عوامل متعددی بستگی دارد، اما به صورت کلی می‌توان اقتصاد جهانی، متغیر‌های اقتصاد کلان و شرایط اقتصادی داخل کشور، تحولات درونی صنایع و شرکت‌ها، وقایع سیاسی و رشد بیش از حد قیمت در بلند‌مدت را از مهم‌ترین عوامل ریزش بورس نام برد، از این رو دولت چهاردهم تلاش می‌کند با بسیج کردن تمامی دستگاه‌های دولتی این بازار را از وضعیت فعلی خارج کند و پول‌هایی که در این سال‌ها از این بازار روانه واسطه‌گری و دلالی شده است، باید دوباره به بازار سرمایه بازگردد. به گزارش تسنیم، جلسه ستاد اقتصادی دولت با حضور رئیس‌جمهور روز یک‌شنبه برگزار شد. در این جلسه، حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گزارش کاملی از چالش‌ها، انتظارات، پیشنهاد‌ها و برنامه‌های سازمان در حوزه اصلاح روند‌های بازار سرمایه ارائه و بر لزوم ارائه جدول زمانبندی عرضه اوراق دولتی در بازار سرمایه تأکید کرد. مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور نیز پس از شنیدن گزارش و راهکار‌های ارائه‌شده سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مختلف برای بهبود وضعیت بازار سرمایه صادر کرد. 

پیشنهاد هفت‌گانه صیدی برای بهبود شرایط بورس

رئیس سازمان بورس‌اوراق بهادار در این جلسه با برشمردن برخی مشکلات موجود در بازار سرمایه، پیشنهاد‌های هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازار‌ها و قیمت‌گذاری دستوری را برای بهبود وضعیت بورس ارائه کرد. 

حجت‌الله صیدی با اشاره به مأموریت‌های بنیادین بازار سرمایه در تسهیل تشکیل سرمایه، صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، افزایش کارایی بازار و ارتقای شفافیت، آماری از عملکرد بورس در حوزه تأمین مالی ارائه داد. 

کارشناس بورس: بازار سرمایه جذابیتی ندارد 

احسان رضاپورنیک‌رو، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با «جوان» در خصوص وضعیت آشفته‌بازار سرمایه گفت: ارزندگی شرکت‌ها از نظر دارایی با ارزش سهام که در بورس معامله می‌شود، در این سال‌ها دچار به‌هم‌ریختگی شده است، به طوری که دارایی‌های مختلف شرکت‌ها اعم از ماشین‌آلات و زمین بالا رفته و در مقابل ارزش سهام شرکت‌ها روند کاهشی گرفته است. این عوامل در کنار هم شرایط نامتناسبی را ایجاد کرده که به خروج پول کلان از بازار سرمایه در سال‌های گذشته منجر شده است. وی معتقد است: کاهش حاشیه سود شرکت‌ها و مجموعه عوامل سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این سال‌ها بر فضای بازار سرمایه حاکم بوده است. 

رضاپور به پیشنهادات هفت‌گانه رئیس سازمان بورس اشاره کرد و گفت: اگر این فاکتور‌ها اصلاح شود، قطعاً محرک اصلی برای جذاب شدن فعالیت‌های تولیدی فعال می‌شود و سرمایه‌داران به جای اینکه در بازار‌های واسطه‌ای مسکن، خودرو، طلا و ارز سرمایه‌گذاری کنند، کسب‌وکار راه‌اندازی و در تولید سرمایه‌گذاری خواهند کرد. وی افزود: برخلاف سایر کشور‌ها مدیران ما نمی‌توانند روز‌های هیجانی بازار را مانند آنچه در ماه‌های اخیر اتفاق افتاده است، مدیریت کنند. همین موضوع موجب بی‌اعتمادی بیشتر مردم و سرمایه‌گذاران می‌شود. رضاپور تأکید می‌کند: متولیان اقتصادی کشور متأسفانه فاکتور‌های فعال در بازار سرمایه و متغیر‌های تأثیرگذار بر آن را در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی کشور دخیل نمی‌کنند و به همین دلیل بازار سرمایه دچار بی‌ثباتی می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه به آزاد‌سازی قیمت‌ها به عنوان یکی از فاکتور‌های جذاب شدن بازار اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی که با سرمایه خود کسب‌وکاری راه‌اندازی کرده است، اگر در یک بازار رقابتی کالای تولیدی خودرا بفروشد، قطعاًً به توسعه بنگاه اقتصادی خود فکر می‌کند و سرمایه خود را از تولید خارج نمی‌کند. متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری دولت این بازار به شدت آسیب دیده و پول‌های کلانی از آن خارج شده است. 

رضاپور با بیان اینکه برای افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری در کشور نیازمند صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران هستیم، گفت: کارایی بازار سرمایه، شفافیت و رعایت قوانین برای تحقق این امر از ضروریات است. تصمیمات خلق‌الساعه و عدم‌وفای عهد بموقع به اعتماد سرمایه‌گذاران آسیب زده است، به عنوان مثال، زمانی که اوراق بدهی یا مرابحه منتشر می‌شود، برای سرمایه‌گذاران اطمینان از اینکه این اوراق در سررسید تبدیل به پول نقد شود و در یک بازار بزرگ و کارا معامله صورت گیرد، از اهمیت زیادی برخوردار است. به بیانی دیگر، این موارد جزو مسائلی است که یک ستون آن به سازمان برنامه و بودجه مرتبط است. اوراقی که به صورت سهام و بدهی منتشر می‌شود، باید منافع را به صورت درست، بموقع و منصفانه تقسیم کند. 

وی تنظیم این موارد برای جذب سرمایه‌گذار را یکی از وظایف بازار سرمایه برشمرد و گفت: زمانی که پیش‌فروش خودرو اعلام می‌شود، پول‌های قابل توجهی در حساب‌ها مسدود می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد، نقدینگی وجود دارد، اما به دنبال محلی پربازده و آرام می‌گردد.

source

توسط namov.ir