بازار ارز و سکه بعد از اصلاح یا پولبک روز یکشنبه، دوباره به راه خودش ادامه داد و قیمت سکه اعداد جدیدی را به ثبت رساند. در «کف بازار» روز یکشنبه اشاره شد که تحلیلگران کاهش روز یکشنبه‌ را پولبک و اصلاح می‌دانند که تا مرز حمایت مهم از دست نرود معنای روند نزول جدید نیست. بازار تا مرز حمایت رفت اما فشار فروش به میزانی قدرت نداشت که این مرز از دست برود و در آن‌جا خریداران از قیمت حمایت کردند.

در روز دوشنبه قیمت دلار همچنان به رشد لاکپشتی خودش ادامه داد و در کانال ۶۴ هزار تومان تثبیت شد. قیمت درهم، لیدر نوسان بازار ارز بود و با گپ مثبت شروع به کار کرد. قیمت درهم روز دوشنبه‌ را در ۱۷ هزار و ۶۵۰ تومان بازگشایی کرد و در ادامه روز به نوسان خودش ادامه داد. قیمت درهم در نهایت در ۱۷ هزار و ۷۲۰ تومان به کار خودش پایان داد. در مجموع قیمت درهم نسبت به نرخ بسته شده روز یکشنبه نوسان ۱۲۰ تومانی را تجربه کرد. حباب دلاری درهم ۳۷۶ تومان برآورد می‌شود.

قیمت دلار هرات در پشت خط روز یکشنبه در کف ۶۴ هزار تومان حمایت شد و روز دوشنبه را در این کانال شروع کرد. قیمت دلار هرات با نوسان درهم در نیمه دوم معاملات تا میانه کانال ۶۴ هزار تومان بالا رفت.

بازار طلا و سکه در روز دوشنبه از دو جهت سوخت نوسان گرفت. در روز دوشنبه علاوه بر اثر نوسان دلار در بازار طلا و سکه، رشد قیمت انس طلای جهانی هم در بازار طلا ارزش‌گذاری شد. قیمت انس که هفته گذشته را در سقف جدید ۲۷۲۲ دلار به پایان رسانده بود با بازگشایی بازارهای جهانی در روز دوشنبه به افزایش خودش ادامه داد و رکورد تاریخی جدیدی در ۲۷۳۸ دلار به ثبت رساند.

قیمت سکه روز دوشنبه را در ۵۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آغاز کرد و با سوخت دو چندانی که از متغیرهای بنیادی خودش گرفت در نیمه اول با نوسان تا کانال ۵۶ میلیون بالا رفت. اما در نیمه دوم یک خبر از بانک مرکزی کافی بود تا قیمت سکه با حباب بالایی که به خودش گرفته یک کانال پایین بیاید. قیمت سکه در نهایت در ۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد. حباب سکه اما بر مدار کاهش بود و با افت یک درصدی به ۳۲ درصد رسید. البته که این میزان حباب همچنان ریسک خرید دارد و در بازار هم به همه توصیه می‌کنند که مراقب باشید زیر پایتان خالی نشود.

برخی از معامله‌گران این حباب سکه را با بورس سال ۹۹ مقایسه می‌کردند که به یک باره زیر پای بازار سرمایه خالی شد.

خبر بانک مرکزی درمورد عرضه سکه‌های جدید بود. بانک مرکزی اعلام کرده به زودی انواع سکه بهار آزادی به تاریخ هر سال تولید و توزیع می‌شود. فعالان بازار که دو روز پیش پیگیر این وعده فرزین که دی پارسال داده بود، بودند، بالاخره در روز دوشنبه خبرش به بازار رسید و موجب افت قیمت سکه شد. معامله‌گران می‌گفتند با این حال که این خبر قیمت را تعدیل کرد اما از لحاظ زمانی شاید بهتر بود این خبر زودتر منتشر می‌شد تا التهاب بازار هم زودتر فروکش کند و بازار این اعداد را نمی‌دید.

البته معامله‌گران به یک نکته توجه نداشتند، فرزین دی پارسال وعده داده بود سکه جدید بدون تاریخ ضرب و با طرح جدید در بازار عرضه خواهد شد، اما در روز دوشنبه گفته شده انواع سکه به تاریخ تولید هر سال عرضه می‌شود. یعنی تاریخ کماکان روی سکه‌ها حفظ می‌شود.

تحلیلگران علاوه بر بحث درمورد زمان عرضه سکه، درباره چگونگی عرضه این سکه‌ها هم بحث داشتند. از منظر آن‌ها اگر عرضه سکه‌ها حباب‌دار باشد اثر کاهش قیمتی کمتری خواهد داشت اما اگر بدون حباب باشد با استقبال خریدارن مواجه می‌شود و دوباره صف برای خرید قیمت پایین سکه تشکیل خواهد شد. معامله‌گران معتقدند با این حال که خبر عرضه سکه قیمت را تعدیل کرد اما عملیاتی شدن و میزان عرضه از خبرش مهمتر است.

قیمت طلای آبشده روز دوشنبه را در پله پنجم کانال ۱۸ میلیون بازگشایی کرد و با رشد دو پله‌ای به ۱۸ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان رسید. حباب طلای آبشده بالای یک درصد برآورد می‌شود که نشان می‌دهد قیمت بازاری طلا ۲۰۰ هزار تومان گرانتر از ارزش ذاتی طلای آبشده است.

تحلیلگران معتقدند در فضای هیجانی که ایجاد شده بازار طلا و سکه میزبان پول‌های جدید است. از منظر آن‌ها وقتی بازارهای موازی بازار ارز و سکه یعنی بازار خودرو،‌ املاک و بورس در رکود هستند سرمایه در شرایط هیجانی چاره‌ای جز ورود به بازار ارز و طلا ندارد. اگر به بازدهی بازارها در مهرماه توجه داشته باشیم این موضوع کاملا مشخص است. در بازدهی ماهانه بازارها، قطعات سکه دست بالا را داشتند و بیشتر از سایر بازارها رشد کردند. در صدر رشد هم قیمت سکه امامی قرار داشت که ۲۵ درصد افزایش را در مهر ماه به ثبت رساند. این رشد سکه درحالیست که دو متغیر بنیادی آن یعنی قیمت دلار، در مهر ماه ۹ درصد رشد داشته و قیمت انس طلا متغر دوم بازار، ۵ درصد بالا رفته است. اگر بخواهیم رشد قیمت سکه‌ را از فرومول قیمت سکه با دو متغیر آن برآورد کنیم قیمت سکه باید در مهر ماه حوالی ۱۵ درصد رشد می‌داشت. بعد بازار سکه، قیمت طلای آبشده در رتبه دوم بازدهی‌ها قرار داشت و ۱۵ درصد بالا رفت که با فرمولش هم همخوانی دارد.

source

توسط namov.ir