جوان آنلاین: «ارز نیما» «ارز آزاد»؛ موضوعی است که این روز‌ها نه کارشناسان و نه مسئولان بر روی قیمت آن‌ها اتفاق نظر ندارند. برخی اختلاف قیمت این دو نوع ارز را غیرقابل توجیه و برخی آن را در شرایط فعلی مناسب می‌دانند.

به گزارش فارس، در حال حاضر قیمت دلار در بخش حواله در مرکز مبادله در محدوده ۴۸ هزار و ۶۸۹ تومان قرار دارد و در بخش اسکناس نیز به قیمت ۵۰ هزار و ۲۹۶ تومان رسیده است. در حالی که در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد به کانال ۶۴ هزار تومان وارد شده است.

عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد معتقد است «اختلاف قیمت ارز نیمایی و ارز آزاد توجیه ندارد و باید به حداقل برسد.»، اما رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید که به دلیل ملاحظات تورمی نمی‌توان بیشتر از این نرخ ارز نیما را افزایش داد.

در مجموع می‌توان بحث‌های مربوط به افزایش نرخ ارز نیما و در نهایت تک نرخی شدن ارز را در دو دسته صحبت‌های موافقان و مخالفان افزایش نرخ ارز رسمی در کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم بندی کرد.

وزیر اقتصاد از جمله کسانی است که اعتقاد دارد می‌توان نرخ ارز نیما را همین الان افزایش داد و فاصله آن را با ارز آزاد کم کرد و اینکه گفته می‌شود این افزایش باعث تورم می‌شود، درست نیست.

او اخیراً گفته است «در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ دلار نیما و بازار آزاد را یکی کردم و با همه‌ی فشار‌ها این اتفاق افتاد. در اردیبهشت آن سال اختلاف بین نیما و بازار آزاد اختلاف بین دو تا پنج درصد بود و نرخ تورم تغییری نکرد.»

این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند در زمانی که منطقه در شرایط جنگی است و تنش‌ها بین ایران و رژیم صهیونیستی بالا گرفته است زمان مناسبی برای تغییر نرخ ارز نیست.

آلبرت بغزیان، اقتصاددان معتقد است «اگر نرخ ارز نیما تغییر کند مسلماً نرخ ارز آزاد افزایش پیدا می‌کند و قیمت اکثر کالا‌ها با این نرخ سریعاً تعدیل می‌شود.»

از طرفی برخی از مسئولان و کارشناسان معتقدند نه تنها در شرایط فعلی که تا زمان وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های اقتصادی چاره‌ای جز پذیرش ارز چند نرخی نیست. رئیس‌کل بانک مرکزی از جمله این افراد است.

او در خردادماه امسال در همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی گفت که «در شرایط فعلی و در شرایط تحریم به دلایل محدودیت‌ها، امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد.» با این حال تأکید کرد که «باید فاصله میان نرخ‌ها به حداقل برسد، چون ایجاد فاصله در نرخ‌ها بسترساز رانت است.»

موضوعی که حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی نیز در خصوص آن می‌گوید: «اینکه ما بیاییم ارز تک‌نرخی را به عنوان یک کلیدواژه مرتب و بدون ملاحظات تکرار کنیم، صحیح نیست. باید ملاحظه کرد که آیا اساساً به صورت دفعی می‌توان ارز را تک نرخی کرد یا خیر؟ من فکر می‌کنم در کوتاه‌مدت ما نمی‌توانیم به سیاست ارز تک نرخی دست پیدا کنیم.»

در حال حاضر اکثر کارشناسان با سیاست افزایش نرخ ارز نیما و تک نرخی شدن ارز در کشور موافق‌اند؛ اما موضوع مهم زمان اجرای این سیاست و البته نحوه‌ی اجرای تدریجی و آرام آن است که با ایجاد شوک باعث آسیب به مردم نشود.

source

توسط namov.ir