شیائومی از جمله برندهایی است که در زمینه ساخت تراشه تلاش‌های جسته‌گریخته‌ای داشته و همواره در شایعات اخباری درباره تلاش‌های آتی این برند می‌شنویم. این‌بار اما شایعه نیست و به صورت رسمی در شبکه تلویزیونی چین اعلام شده که تراشه ۳ نانومتری شیائومی به مرحله پیش از تولید رسیده است.

تراشه ۳ نانومتری شیائومی

مدتی است که شایعه شده شیائومی در حال کار بر روی تراشه اختصاصی خود برای گوشی‌های هوشمندش است. به نظر می رسد این شرکت اکنون به یک نقطه عطف مهم رسیده باشد.

گزارش رسانه چینی MyDrivers حاکی از آن است که شیامی با موفقیت اولین تراشه ۳ نانومتری چین را به مرحله آماده تولید رسانده است.

این اعلامیه از سوی اقتصاددان ارشد اداره اقتصاد و فناوری اطلاعات شهرداری پکن در BRTV (یک شبکه تلویزیونی دولتی در چین) اعلام شد.

این گزارش جزئیاتی در مورد CPU یا GPU تراشه مذکور ارائه نمی‌دهد و فقط به این موضوع اشاره می‌کند که محصول مورد نظر یک تراشه 3 نانومتری است. همچنین مشخص نمی‌کند که آیا شیائومی از TSMC، سامسونگ یا شرکت دیگری برای تولید استفاده می‌کند.

به صورت دقیق باید گفت که شیائومی به مرحله “Tape-Out” این تراشه رسیده است. در صنعت این اصطلاح برای مرحله‌ای از ساخت تراشه استفاده می‌شود که تمام طراحی به اتمام رسیده و محصول آماده تولید است.

شایان ذکر است که این SoC (اصطلاحا تراشه) هنوز برای تولید انبوه یا استفاده در گوشی‌های هوشمند آماده نیست. شیائومی پس از ساخت تراشه توسط سازنده ثالث (مانند TSMC یا سامسونگ) همچنان باید آن را آزمایش کند. پس از بررسی‌های اولیه، اگر بازده اولیه کم باشد، ممکن است نیاز به تغییر فرآیند تولید یا بازطراحی تراشه برای بهبود آن داشته باشند.

برای یادآوری بد نیست بگویم شیائومی قبلاً یک گوشی هوشمند با تراشه خود عرضه کرده است. گوشی Mi 5C که در سال 2017 عرضه شد، دارای تراشه S1 شیائومی بود، یک پردازنده 28 نانومتری 8 هسته‌ای با معماری big-LITTLE و حداکثر کلاک 2.2 گیگاهرتز بود.

در حالی که شیائومی از آن زمان تاکنون تراشه‌ای برای گوشی هوشمند عرضه نکرده، اما در حال توسعه تراشه‌هایی برای شارژ، مدیریت باتری و پردازش سیگنال تصویر در سری Surge G، P و C بوده است. به عنوان مثال، Xiaomi 14 Ultra از تراشه های Surge P2 و G1 برای بهبود کارایی شارژ و افزایش عمر باتری استفاده می کند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید شیائومی باید به عرصه ساخت تراشه ورود کند؟ اگر ورود کند موفق خواهد بود؟

source

توسط namov.ir