با رونمایی رسمی از تراشه پرچمدار مدیاتک Dimensity 9400، اکنون همه نگاه‌ها به چیپست آینده کوالکام یعنی Snapdragon 8 Elite است. شایعات تاکنون حاکی از عملکرد چشمگیر این تراشه، به‌لطف هسته‌های Oryon آن با فرکانس بیش از 4 گیگاهرتز بوده است. بااین‌حال، این فشار انرژی خام از سوی کوالکام ممکن است هزینه‌بر باشد و به‌معنای واقعی کلمه، این تراشه ممکن است ازنظر تولید حرارت و مصرف باتری با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کند؛ به‌طوری‌که گزارش شده است دمای اسنپدراگون 8 الیت در استفاده عادی به 98.5 سانتی‌گراد می‌رسد.

دمای اسنپدراگون 8 الیت

طی چند هفته گذشته، ما شاهد بنچمارک‌هایی برای سه نسخه از تراشه‌های Snapdragon 8 Elite بوده‌ایم.

به نظر می‌رسد نسخه استاندارد دارای فرکانس پایه 2.78 گیگاهرتز و حداکثر فرکانس 4.09 گیگاهرتز باشد. در همین حال، طبق گزارش‌ها، سامسونگ در حال آزمایش دو نسخه اورکلاک شده برای سری گلکسی S25 خود با فرکانس‌های 2.90 گیگاهرتز / 4.19 گیگاهرتز و 3.53 گیگاهرتز / 4.47 گیگاهرتز است؛ این میزان مشابه درجه پردازنده‌های دسکتاپ برای یک گوشی هوشمند است!

دمای اسنپدراگون 8 الیت

دمای اسنپدراگون 8 الیت

بااین‌حال، اگر گزارش امروز صحت داشته باشد، ممکن است این اعداد بیشتر مضر باشند تا مفید. طبق اطلاعات فاش‌شده، حتی نسخه استاندارد تراشه اسنپدراگون 8 الیت نیز ممکن است با مدیریت حرارتی و کارایی باتری مشکل داشته باشد.

بر اساس گزارش‌ها، این تراشه بیش از 20 وات انرژی مصرف می‌کند و حتی در استفاده معمولی به دمای 98.5 درجه سانتی‌گراد (209.5 درجه فارنهایت) می‌رسد. بر اساس این گزارش، در این دما هیچ خنک‌کننده‌ای نمی‌تواند حرارت تولیدشده را مدیریت کند.

چیزی که به‌خصوص نگران‌کننده است این است که این افشاگری ظاهراً از یک نسخه رسمی از این تراشه منتشر شده است که البته مربوط به سه ماه پیش می‌شود. این مصرف انرژی بالا می‌تواند توضیح دهد که چرا انتظار می‌رود برندها باتری‌های بیش از 6000 میلی‌آمپرساعت را در گوشی‌های پرچمدار آینده خود با این تراشه قرار دهند.

هرچند بارقه‌ای از امید وجود دارد. سه ماه زمان توسعه قابل‌توجهی است و کوالکام احتمالاً پیشرفت قابل‌توجهی در بهینه‌سازی تراشه داشته است. امیدواریم که آن‌ها قبل از معرفی رسمی این چیپست در اواخر این ماه به مسائل حرارتی و مدیریت انرژی رسیدگی کرده باشند.

نظر شما درباره داغ شدن بیش از حد اسنپدراگون 8 الیت چیست؟

source

توسط namov.ir