جوان آنلاین: ۱۵بانکی که عملکردشان در تسهیلات پرداختی به نهضت ملی مسکن صفر و به کل بخش مسکن فقط ۱۳هزار میلیارد تومان بوده است، به کارمندان و شرکت‌های خودشان جمعاً ۱۸۸همت وام داده‌اند!
 
به گزارش «جوان» به نقل از تسنیم، در حالی بیش از سه سال از اجرای قانون جهش تولید مسکن می‌گذرد که به روایت آمار رسمی بانک مرکزی تا پایان شهریورماه امسال ۱۵ بانک حتی یک ریال هم در بخش نهضت ملی مسکن تسهیلات پرداخت نکرده‌اند، البته جای امیدواری است که تعداد بانک‌هایی که عملکرد صفرشان در این بخش بسیار قابل تأمل است در حال کاهش است. پیش از این ۱۸ بانک در گزارش‌های بانک مرکزی دارای عملکرد صفر بودند ولی به‌تازگی این آمار به ۱۵ بانک کاهش یافته است. عملکرد بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، آینده، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در مشارکت نهضت ملی مسکن که مربوط به زمین‌های دولتی است به روایت تازه‌ترین آمار بانک مرکزی صفر بوده است. 
طی سه سال گذشته از اجرای قانون جهش تولید مسکن تا پایان شهریورماه امسال، بانک‌ها جمعاً ۸۴۵/۸۱۳ میلیارد ریال تسهیلات در نهضت ملی مسکن پرداخت کرده‌اند. 
جمع تسهیلات مسکن پرداخت شده تا ۳۱ شهریورماه امسال از طرف ۲۵ بانک ۲۵۸/۵۴۲/۲ میلیارد ریال بوده است. این آمار مربوط به تسهیلات پرداختی در تسهیلات خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن شهری، مسکن روستایی، ودیعه مسکن و حوادث غیرمترقبه است. جمع تسهیلات مسکن شهری پرداخت‌شده از سوی بانک‌ها ۲۶/۳۳۱/۱ میلیارد ریال بوده است. مجموع تسهیلات پرداختی در مسکن روستایی از سوی بانک‌ها ۵۲۵/۵۹۴ میلیارد ریال بوده است. مجموع تسهیلات ودیعه مسکن پرداختی از سوی بانک‌ها تا پایان شهریورماه سال جاری نیز ۹۶۷/۵۳۵ میلیارد ریال بوده است. 
کوتاهی و کم‌کاری بانک‌ها در حالی همچنان ادامه دارد که طبق قانون بانک‌های متخلف مشمول پرداخت جریمه به دولت می‌شوند و باید مالیات این کم‌کاری را به دولت بپردازند. 
طبق قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها مکلف به پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی خود به ساخت مسکن هستند و اگر این بند از قانون اجرایی نشود، بانک‌ها مشمول پرداخت جریمه به دولت می‌شوند. بر اساس این قانون، اگر بانک‌ها به این وظیفه تمکین نکنند، باید معادل یک‌پنجم سهمیه تکلیفی انجام‌نشده، جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند. مبالغ این جرایم نیز به صندوق ملی مسکن واریز خواهد شد تا در عرصه‌های ساخت‌وساز مسکن به‌کار گرفته شود. 
هرچند طبق گفته اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن تاکنون هیچ مبلغی از کم‌کاری بانک‌ها به صندوق واریز نشده است، کسب اطلاع از بانک‌های متخلف در این حوزه بیانگر آن است که ظاهراً سازمان مالیاتی برای بانک‌های متخلف برگه مالیاتی صادر کرده است و برخی بانک‌ها نیز در حال پرداخت مالیات ابلاغی هستند، هر چند سازمان مالیاتی و وزارت اقتصاد اطلاع‌رسانی دقیقی در این باره نداشته‌اند. 
هرچند عملکرد بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، آینده، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه در بخش تسهیلات پرداختی به نهضت ملی مسکن صفر بوده است ولی این بانک‌ها در بخش‌هایی مانند تسهیلات ساخت خودمالکی، مسکن شهری، ودیعه مسکن و مسکن روستایی در مجموع ۱۳ هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند. عملکرد بانک‌های مذکور جمعاً در تسهیلات ساخت خودمالکی، مسکن شهری، ودیعه مسکن و مسکن روستایی عبارت است از:
بانک اقتصاد نوین ۱۱۴/۸ میلیارد ریال، ایران‌زمین ۱۶۱/۲ میلیارد ریال، گردشگری ۵۷۱/۱ میلیارد ریال، ملل ۵۶۵/۳ میلیارد ریال، کارآفرین ۸۱۰/۵ میلیارد ریال، شهر ۰۶۴/۱۵ میلیارد ریال، سامان ۲۹۶/۱۴ میلیارد ریال، پست ایران ۵۱۲/۱۶ میلیارد ریال، پاسارگاد ۰۱۰/۱۵ میلیارد ریال، آینده ۵۷۴/۱۰ میلیارد ریال، توسعه تعاون ۵۴۳/۱ میلیارد ریال، دی ۴۸۶ میلیارد ریال، کشاورزی ۱۱۲/۳۵ میلیارد ریال و خاورمیانه ۲۹۰ میلیارد ریال.
 گفتنی است عملکرد بانک سرمایه در تمام بخش‌های قانون جهش تولید مسکن صفر بوده، البته بانک سرمایه در توضیح به خبرگزاری تسنیم مدعی شده این بانک طی سال‌های اخیر به دلیل عدم‌تعادل منابع و مصارف از اعطای تمامی تسهیلات تکلیفی و بودجه‌ای از جمله قرض‌الحسنه ازدواج، فرزندآوری و جهش تولید مسکن دوره سوم مستثنی شده است. با توجه به تکرار عملکرد صفر بانک‌ها در نهضت ملی مسکن، تصمیم گرفتیم مروری بر عملکرد بانک‌ها در بخش تسهیلات پرداختی به کارمندان و مدیران خود و همچنین شرکت‌های زیرمجموعه خودشان داشته باشیم. 
همان‌طور که در خبر‌های قبلی آمده بود، بانک‌ها در سال قبل ۵/۹۱ همت به کارمندان خود وام پرداخت کرده‌اند. انتشار این آمار از همان ابتدا با واکنش‌های تندی همراه شد. مردم گله‌مند بودند که چرا بانک‌ها به مردم عادی وام نمی‌دهند، اما به خودشان میلیاردی وام می‌دهند آن هم با سود پایین!
هرچند توجیهات بانک‌ها در این زمینه مورد اقبال مردم و مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت ولی همچنان این گلایه بحق مردم بجاست که چرا بانک‌ها به مردم در خوش‌بینانه‌ترین حالت، تسهیلات بانکی را با کش‌وقوس‌های فراوان و سختگیری‌های بیش از حد و در نهایت با چندین ماه معطلی پرداخت می‌کنند، اما به خودشان بدون سختگیری‌های رایج وام میلیاردی می‌دهند. 
در ادامه مروری خواهیم داشت به وضعیت تسهیلات پرداختی ۱۵ بانکی که یک ریال هم به نهضت ملی مسکن وام نداده‌اند، اما به خودشان (کارمندان و شرکت‌های زیرمجموعه) با دست‌ودلبازی ۱۸۸ هزارمیلیارد تومان وام داده‌اند. مجموع تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارمندان و مدیران خود در سال قبل ۹۱ هزارو ۵۹۸ میلیارد تومان بوده است که از این رقم معادل ۵/۱۸ هزارمیلیارد تومان متعلق به ۱۵ بانک (بانک‌های اقتصاد نوین، ایران‌زمین، گردشگری، مؤسسه ملل، کارآفرین، شهر، سامان، پست ایران، پاسارگاد، آینده، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، خاورمیانه و سرمایه) است. 
در سال ۱۴۰۲ بانک اقتصاد نوین ۲۸۰/۵۴۰/۱۱ میلیون ریال، بانک ایران‌زمین ۵۵۰/۱۴۳ میلیون ریال، بانک گردشگری ۲۵۶/۲۱۰/۱ میلیون ریال، مؤسسه اعتباری ملل ۹۲۰/۸۱۶/۴ میلیون ریال، بانک کارآفرین ۵۷۲/۲۳۷/۹ میلیون ریال، بانک شهر ۹۸۵/۳۱۲/۱۰ میلیون ریال، بانک سامان ۰۰۳/۶۷۶/۶ میلیون ریال، پست ایران ۴۷۶/۷۸۸/۱۱ میلیون ریال، بانک پاسارگاد ۱۶/۸۱۸/۶۱۵ میلیون ریال، بانک آینده ۴۳۸/۰۴۱/۲۴ میلیون ریال، بانک توسعه تعاون ۰۰۰/۹۶۰/۱۹ میلیون ریال، بانک دی ۳۳۸/۴۳۰/۱۰ میلیون ریال، بانک کشاورزی ۵۰۰/۲۶۰/۵۲ میلیون ریال، بانک خاورمیانه ۸۸۳/۹۵۲/۲ میلیون ریال و بانک سرمایه ۹۷۳/۹۱۷/۲ میلیون ریال تسهیلات به کارمندان و مدیران خود پرداخت کرده‌اند، این درحالی است که سهم‌شان در نهضت ملی مسکن صفر بوده است.

source

توسط namov.ir