جوان آنلاین: ایجاد تأسیسات ذخیره‌سازی گاز یک استراتژی حیاتی برای رسیدگی به بی‌تعادلی و ناترازی فصلی در مصرف گاز در ایران به ویژه برای بخش صنعتی است. با مزایای قابل توجهی از مقرون به صرفه بودن تا افزایش قابلیت‌های تولید و سودآوری، سرمایه گذاری در ذخیره‌سازی گاز یک راه‌حل اقتصادی مناسب برای صنایعی است که به دلیل نوسانات در دسترس بودن گاز با اختلالات زنجیره تأمین روبه‌رو هستند. 
 
یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها برای رفع مسئله ناترازی گاز، ایجاد تأسیسات ذخیره‌سازی گاز قوی است. این یادداشت پیامد‌های اقتصادی ذخیره‌سازی گاز را به‌عنوان راه‌حلی برای بی‌تعادلی فصلی، به‌ویژه برای بخش صنعتی بررسی می‌کند و ابتکارات ایران برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی گاز خود را تشریح می‌کند. 
فصول سرد در ایران شاهد افزایش قابل توجهی در مصرف گاز خانگی، عمدتاً برای اهداف گرمایشی و در بخش خانگی است. این تقاضای فصلی منجر به کاهش عرضه گاز موجود برای مصارف صنعتی می‌شود و بسیاری از عملیات صنعتی را مجبور به کاهش یا تعطیلی کامل می‌کند. چنین وضعیتی منجر به از دست دادن درآمد، کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های عملیاتی برای صنایعی می‌شود که به شدت به گاز به عنوان منبع سوخت‌و‌خوراک وابسته هستند. 
توانایی ذخیره گاز به طور مؤثر نحوه مدیریت صنایع را در طول سال تغییر می‌دهد. با سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز، بخش‌های صنعتی می‌توانند از گاز مازاد موجود در ماه‌های گرم‌تر سرمایه‌گذاری کنند و از عرضه مداوم در دوره‌های تقاضای بالا اطمینان حاصل کنند. این حرکت استراتژیک به ویژه مقرون به صرفه است و به صنایع اجازه می‌دهد تا فرایند‌های تولید خود را تثبیت کنند و استرس اقتصادی ناشی از کمبود ناگهانی گاز در فصول اوج مصرف را کاهش دهند. در بسیاری از کشور‌های اروپایی، تأسیسات ذخیره‌سازی گاز نقش مهمی در مدیریت تقاضای زمستانی دارند. این کشور‌ها سرمایه‌گذاری هنگفتی در زیرساخت‌های مورد نیاز برای ذخیره‌سازی گاز طبیعی کرده‌اند تا در ماه‌های سرد از دسترس بودن برای مصارف خانگی و صنعتی اطمینان حاصل کنند. این مثال نشان می‌دهد، ذخیره‌سازی گاز صرفاً یک راحتی عملیاتی نیست، بلکه یک استراتژی اقتصادی حیاتی است که صنایع را قادر می‌سازد در شرایط مختلف بازار رشد کنند. 
سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز، نشان‌دهنده یک استراتژی مهم مالی برای بخش صنعت در ایران است. شرکت‌های صنعتی با ذخیره‌سازی گاز، امکان تضمین عرضه مطمئن گاز را خواهند داشت و زمانی که صنایع می‌توانند گاز طبیعی را در دوره‌های مازاد با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که هزینه‌های عملیاتی آن‌ها قابل مدیریت و پیش‌بینی باقی می‌ماند و سود بالایی از تداوم تولیدات در زمستان خواهند داشت. 
برنامه هفتم توسعه، علاوه بر سرمایه‌گذاری دولتی، دولت را موظف کرده است که با ارائه مشوق‌های مختلفی برای تشویق صنایع به سرمایه‌گذاری در ایجاد مخازن ذخیره گاز به سمت رشد اقتصادی بالا و پایدار حرکت کند. قابل‌توجه است که دولت تخفیف‌های قابل‌توجهی بر قیمت گاز عرضه‌شده برای ذخیره‌سازی ارائه می‌کند و به صنایع اجازه می‌دهد تا مخازن ذخیره‌سازی خود را با نرخ‌هایی معادل تعرفه‌های مصرف عادی خود پر کنند. این ابتکار، ذخیره‌سازی گاز را به‌عنوان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای صنایع، به‌ویژه با افزایش قیمت سنتی گاز در ماه‌های زمستان، قرار می‌دهد. 
نوسانات قیمت گاز طبیعی خطرات قابل توجهی را برای صنایع وابسته به عرضه پایدار به همراه دارد. با سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز، صنایع می‌توانند در برابر افزایش قیمت‌ها محافظت کنند و گاز را با نرخ‌های پایین‌تر در زمان مازاد تأمین کنند. توانایی ذخیره گاز خطر نوسانات بازار را کاهش می‌دهد و به صنایع مزیت رقابتی در حفظ سطح تولید و در عین حال کنترل هزینه‌ها می‌دهد. 
یکی از پاسخ‌های حیاتی دولت ایران برای رسیدگی به بی‌تعادلی فصلی گاز، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ذخیره‌سازی گاز است. رویکرد پیشگیرانه دولت جدید نیز باید به این سمت معطوف باشد و به منظور تسهیل ایجاد تأسیسات ذخیره‌سازی گاز از سوی صنعت، به سمت ارائه مشوق‌های ویژه به صنایع برود. دولت متعهد شده است که چارچوب‌های نظارتی و حمایت مالی لازم را برای ترویج ایجاد تأسیسات ذخیره‌سازی گاز فراهم کند. دولت با ارائه مشوق‌هایی که مانند نرخ‌های تخفیف برای گاز عرضه شده برای ذخیره‌سازی، مانع مشارکت صنعتی در برنامه ذخیره‌سازی گاز را کاهش می‌دهد. 
در پایان ایجاد تأسیسات ذخیره‌سازی گاز یک استراتژی حیاتی برای رسیدگی به بی‌تعادلی و ناترازی فصلی در مصرف گاز در ایران به ویژه برای بخش صنعتی است. با مزایای قابل توجهی از مقرون به صرفه‌بودن تا افزایش قابلیت‌های تولید و سودآوری، سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز یک راه‌حل اقتصادی مناسب برای صنایعی است که به دلیل نوسانات در دسترس بودن گاز با اختلالات زنجیره تأمین روبه‌رو هستند.

source

توسط namov.ir