بیوک جدیری؛ قهرمان خوش‌اخلاق اتومبیلرانی ایران، مردی که با عشق به اتومبیل و روحیه جوانی، سال‌هاست بر تارک این ورزش می‌درخشد. او که از کودکی با اتومبیل عجین شده بود، حالا در سنین کهنسالی نیز همچنان با همان شور و هیجان جوانی، پشت فرمان می‌نشیند و رکوردهای بسیاری را به نام خود ثبت کرده است. بیوک جدیری نه تنها یک قهرمان اتومبیلرانی، بلکه یک الگوی زندگی برای همه است؛ مردی با قلبی جوان و روحی آهنین که با لبخند به زندگی نگاه می‌کند و به دیگران یاد می‌دهد که باید از هر لحظه زندگی، لذت برد. وی که بیش از نیم قرن از عمر خود را وقف اتومبیلرانی کرده، رکوردهای بسیاری را به نامش ثبت کرده و به نمادی ماندگار در تاریخ اتومبیلرانی ایران تبدیل شده است.

به گزارش مجله ماشین، بیوک جدیری، قهرمان خوش اخلاق اتومبیل‏رانی، هنوز هیجانات دوران جوانی‏‌اش را دارد و تشنه سرعت است. وی متولد اول اردیبهشت ۱۳۱۶ در شهر تبریز بوده و برای اولین بار در۶ سالگی پشت فرمان اتومبیل برادرش که قهرمان اتومبیل‏رانی کشور بود ‏نشست و با اینکه به زحمت پایش به ترمز و کلاچ می‌‏رسید اشتیاق زیادی برای یادگیری داشت. از اولین خودروی ایشان می‏‌پرسیم: بنز ۱۷۰ دیزل تاکسی. می‏گوید برای کسب درآمد این خودرو را خریدم، از اول روی پای خودم بودم و کار می‏‌کردم و تعمیرات ماشین‌‏هایم را خود انجام می‏‌دادم.

وی تجربیات فراوانی در مسابقات اتومبیلرانی و رانندگی دارد و به گواه دوستان، به راحتی یافته های خود را با همه به اشتراک می‏‌گذارد. حتی کلاس‏‌های آموزش رانندگی حرفه‏‌ای را برای جوانان برگزار می‏‌کند و عقیده دارد اگر جوانان علاقه‏مند به سمت ورزش اتومبیلرانی اصولی روی بیاورند و زمینه مناسبی برای رشد و پیشرفت آنها در رشته‌‏های مختلف این رشته فراهم شود، در پیست، تخلیه هیجان شده و در محیط شهری و جاده، خود و دیگران را به خطر نمی‏‌اندازند. ایشان شعاری دارد: سریع رفتن یا اجرای حرکات نمایشی درخیابان، هنر نیست، قهرمان کسی است که بتواند اتومبیل را به درستی کنترل و متوقف کند.

راز موفقیت بیوک جدیری در 87 سالگی
کاپ‌های بیوک جدیری

این پیشکسوت مسابقات اتومبیلرانی کشور، در اغلب موارد لباس قرمز رنگ مسابقات را بر تن کرده وهمیشه شاد و سرحال است و می‏‌گوید: زندگی بالا و پایین زیادی دارد که ضمن درگیری با آن برای کسب موفقیت‏‌ها، نباید اهمیت زیادی به مسائل داد، باید شاد زندگی کرد و به هر اتفاقی لبخند زد. هیچ چیز مهم‏تر از شادی نیست و تا ۸۷ سالگی را با همین فرمان آمده‏ام و از نحوه زندگی خود ناراضی نیستم. اطرافیانم از صحبت کردن با من انرژی می‏گیرند، می‏خندند و همین موضوع خوشحالم می‏‌کند.

ایشان در دهه هفتاد شمسی، مسابقه دادن را با خودروی پراید آغاز کرد و اظهار می‏دارد: به یاد دارم در یک روز سه کاپ گرفتم؛ با پراید، پیکان و ب‏‌ام‏‌و. واقعاً عشقم رانندگی و مسابقه دادن بود. اما در مسابقات مختلف اتومبیل‏رانی، از سرعت و اسلالوم گرفته تا رالی و کلاسیک همیشه پای یک ب‏ام‏و ۲۰۰۲ سفید‏رنگ در میان بود و همه به حضورش در پیست عادت کرده‏ بودند؛ یک ب‏‌ام‌‏و خاص که تاکنون حضور در بیش از ۳۰۰ مسابقه را تجربه کرده، اما همچون الماسی در میان همه ماشین‏‌های جدید می‏درخشد و برای صاحبش خوش‏رکاب‏ترین ماشین دنیاست.

راز موفقیت بیوک جدیری در 87 سالگی
راز موفقیت بیوک جدیری در ۸۷ سالگی

ب‌‏ام‏‌و ۲۰۰۲ مدل ۱۹۷۲ که مورد علاقه ایشان است و می‏‌گوید: این ب‏‌ام‏‌و دیگر به نماد من تبدیل شده، وجب به وجبش را می‏‌شناسم. احتمالاً باید این ب‏‌ام‌‏و کلاسیک را هم، همانند مالکش مقام‏‌آورترین خودروی ایران بنامیم، زیرا نمونه دیگری سراغ نداریم که این همه موفق باشد! موضوع زمانی عجیب می‏شود که متوجه می‏‌شویم خودرو با وجود بارها شرکت در مسابقات، تصادف نداشته است!

وی مدتی قبل در یک برنامه تلویزیونی، همین ب‏‌ام‏‌و ۲۰۰۲ که با آن به اوج شهرت رسیده بود را به نفع سیل‏زدگان به حراج گذاشت؛ اما عده زیادی از دوستان وی که با این ماشین خاطره دارند مانع این کار شدند و همگی تصمیم گرفتند به جای فروش ماشین، کمک های نقدی خود را جمع کرده و تقدیم سیل زدگان کنند که خدا را شکر موفق هم شدند.

راز موفقیت بیوک جدیری در 87 سالگی
ب‌ام‌و ۲۰۰۲ بیوک جدیری

چرا این ب‏‌ام‌‏و ۲۰۰۲ تا این اندازه خاص است؟

این خودرو از همان ابتدای مسیر حرفه‌ای بیوک جدیری همراه او بوده و در تمام فراز و نشیب‌های زندگی، همواره به وی پایبند و وفادار مانده است.اسطوره اتومبیلرانی کشور به این خودرو عشق می‌ورزد و آن را عضوی از خانواده خود می‌داند و با آن ارتباط عمیقی دارد.این خودرو به نمادی از موفقیت و پیروزی در مسابقات اتومبیلرانی تبدیل شده و هر بار که در جایی ظاهر می‌شود، همه نگاه‌ها به سمت آن جلب می‌گردد. با توجه به تعداد بالای مسابقاتی که در آن شرکت کرده، سالم ماندن آن بسیار حیرت‌انگیز است. این موضوع نشان‌دهنده نگهداری از این خودرو و همچنین کیفیت بالای ساخت ۲۰۰۲است اما برای آنکه این اتومبیل خاص در تاریخ اتومبیلرانی کشورمان ماندگار شود نیاز به یک بازسازی حرفه ای توسط شخصی کار بلد بود.

راز موفقیت بیوک جدیری در 87 سالگی
صفا احمدی، بیوک جدیری و امین آقا فرزانه

اخیراً این ب ام و۲۰۰۲ توسط مردی که ماشین‌های کلاسیک را احیا می‌کند یعنی آقای صفا احمدی که نامی آشنا در دنیای خودروهای کلاسیک ایران بوده، بازسازی شده است. وی با عشق و علاقه‌ای وصف‌ناپذیر به خودروهای قدیمی، به نوعی به آنها جان دوباره می‌دهد و عقیده دارد هر کدام از این ماشین‌ها، داستانی برای گفتن داشته، داستانی از یک دوره زندگی، از یک سبک طراحی و از یک تکنولوژی خاص که باید ماندگار شوند و حالا بیوک جدیری قصد دارد این خودرو و تمام کاپ‌هایش را به موزه اهدا کند تا نسل‌های آینده نیز بتوانند از این گنجینه ارزشمند اتومبیلرانی ایران دیدن کنند.

بیوک جدیری، نمادی از تلاش، پشتکار و عشق به ورزش است. او با وجود سن بالا، همچنان با همان شور و هیجان جوانی، به فعالیت در زمینه اتومبیلرانی ادامه می‌دهد و به ما یاد می‌دهد که هیچ‌گاه برای رسیدن به رویاهایمان دیر نیست و با تلاش و پشتکار می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنیم.

گالری تصاویر

نویسنده: محمدجواد شبیری

source

توسط namov.ir