حالا که تابستان به پایان رسیده و فصل پاییز از راه رسیده است، احتمالا هوا در شهر شما نیز کم‌کم رو به سردی می‌رود! پس باید بدانید که در چنین مواقعی توجه به چند نکته مهم در زمینه نگهداری خودروها از اهمیت بالایی برخوردار است. نگهداری خودروها در پاییز و زمستان با سایر فصل‌های سال متفاوت خواهد بود و رانندگان باید به چند نکته اساسی در این زمینه توجه کنند.

ما در ادامه این مقاله به بررسی 8 نکته طلایی برای نگهداری خودرو در پاییز و زمستان پرداخته‌ایم. همیشه شرایط جاده و آب و هوای سرد کمی متفاوت‌تر است، پس باید بیشتر از همیشه حواستان به این موضوع باشد.

ما در ادامه چند نکته خوب را برای نگهداری از خودرو در زمستان و روزهای سرد آماده کرده‌ایم، پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکات مهم برای نگهداری از خودروها در پاییز و زمستان

بررسی روغن موتور

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در زمستان توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که روغن موتور را بررسی کنید. یک روغن موتور مرغوب ویژگی‌های خوبی باید داشته باشد؛ برای مثال، ویسکوزیته بودن (گرانروی) و کیفیت روغن موتور بسیار مهم است و باید هر از چند گاهی نیز پس از گذشت چند مدت و متناسب با آب و هوای جدید تعویض شود.

بررسی وضعیت تایرها

آیا می‌دانستید که آب و هوای سرد روی تایرها تاثیرگذار است؟ جالب است بدانید که هوای سرد و افت دما باعث می‌شود که فشار تایرها کاهش پیدا کند. پس بهتر است که در زمستان به عمق عاج و فشار تایرها توجه فراوانی داشته باشید. همچنین سطح صاف تایر و ساییده شدن آن می‌تواند خطر تصادف و سر خوردن را در هنگام رانندگی افزایش دهد.

حتی اگر ترک‌های ریزی را روی چرخ‌ها مشاهده کردید، هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. چون وجود ترک‌ها روی تایرها امکان پارگی و ترکیدگی لاستیک‌ها را افزایش می‌دهد.

بررسی سیستم ترمز

سیستم ترمز باید در آب و هوای سرد مورد بررسی قرار بگیرند. مشکلات مختلف به سیستم ترمز در آب و هوای آفتابی و متعادل خیلی خود را نشان نمی‌دهند، اما در زمستان ممکن است مشکل ترمز و اجزای مربوط به آن افزایش یابد. یکی از دلایل این امر این است که لغزنده بودن جاده روی ترمز تاثیر دارد و مشکلات مختلف آن را نشان می‌دهد.

قبل از شروع شدن فصل سرما ترمز را بررسی کنید تا در هنگام رانندگی در جاده‌های لغزنده اتفاق بدی برایتان رخ ندهد. همچنین به یاد داشته باشید که سطح مایع ترمز را بررسی کنید و سپس با خودرو رانندگی کنید.

بررسی وضعیت باتری

باتری یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو محسوب می‌شود و اگر وضعیت خوبی نداشته باشد، عملکرد خودرو به صورت کلی با مشکل روبرو می‌شود و امکان دارد در زمستان و هوای سرد کارکرد باتری ماشین مختل شود. کاهش دمای هوا نیز می‌تواند روی عملکرد خودرو تاثیرگذار باشد. خوب است بدانید که کارایی باتری در دمای صفر درجه تا 50 درصد کمتر می‌شود. برای اینکه متوجه شوید باتری به درستی کار می‌کند و شارژ است، نیاز است که قبل از هر کاری، به پیشرانه اجازه دهید تا 15 الی 20 دقیقه کار کند.

بررسی سیستم تهویه

یک سیستم تهویه عالی می‌تواند تغییر مثبتی در کارایی خودرو ایجاد کند. سیستم تهویه، یخ‌زدا و گرمایش مناسب از بخار گرفتن شیشه‌ها جلوگیری کرده و هوای درون کابین تازه‌تر خواهد شد. اما اگر به این نکته در زمستان توجه نکنید، احتمال اینکه شیشه‌ها دچار بخارگرفتگی شوند، وجود خواهد داشت.

بررسی مایع ضد یخ

مایع ضد یخ باعث می‌شود که رادیاتور محافظت شود و سیستم خنک‌کننده نیز در برابر یخ‌زدگی در امان بماند. پس باید به سطح مایع ضد یخ توجه ویژه داشته باشید و در صورت مشاهده مشکلی، اقدام به تعویض آن کنید. برای بالا بردن کارایی خودرو سعی کنید که هر دو سال یک بار مایع موجود در رادیاتور را به طور کامل تعویض کنید.

تنظیم چراغ‌ها

از آنجایی که روزها در زمستان و پاییز کوتاه‌تر می‌شوند، پس بهتر است به میزان نوردهی چراغ‌ها توجه کنید، چرا که نیاز به دید در شب بیشتر خواهد شد. بنابراین چراغ‌های خودرو از جمله مه‌شکن‌ها، چراغ‌های جلو و سایر موارد را بررسی کنید تا در هنگام رانندگی در روزهای سرد با مشکل بدی مواجه نشوید و تجربه خوبی را ثبت کنید.

کیت اضطراری

تمام رانندگان باید کیت اضطراری در خودروهای خود داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانند از آنها در جاده‌ها استفاده کنند. این کیت شامل مثلث احتیاط، چراغ قوه، جلیقه بازتابنده، جعبه کمک‌های اولیه، جامپ استارتر، زنجیر چرخ، یخ تراش، مایع شیشه‌شو است و بهتر است که در کنار این موارد پاوربانکی نیز در خودرو داشته باشید.

source

توسط namov.ir