سال معاملاتی ۱۴۰۳ به نیمه رسیده است و با وجودی که شهریور هنوز تمام نشده دیروز پنجشنبه ۲۹ شهریور آخرین روز معاملاتی در بازارهای کشور بود زیرا جمعه و شنبه بازارها تعطیل هستند.

در نیمه اول سال بازار‌ها چالش‌های عجیبی را پشت سر گذاشتند که چالش‌های سیاسی در این میان نقش پررنگ‌تری داشته است. در فصل بهار هلیکوپتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سیزدهم سقوط کرد و با شهادت وی، انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری برگزار شد تا بازارها در نیمه اول سال دو دولت را تجربه کنند، مسعود پزشکیان رییس دولت چهاردهم شد و در ادامه پس از مراسم تحلیف پزشکیان اسماعیل هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف به ایران سفر کرده بود در محل اقامت خود در تهران به وسیله رژیم صهیونسیتی به شهادت رسید.

بازارها در این شش ماهه شاهد تغییر اعضای دولت و رای اعتماد مجلس به کابینه پزشکیان بودند و گزار دولت سیزدهم به چهاردهم را تجربه کردند.

بررسی بازارها در سه ماهه اول

در سه ماهه اول سال۱۴۰۳، دارندگان ارز جاماندگان بازارها بودند در این میان دارندگان دلار دیجیتال هیچ بازدهی را در پایان تابستان نسبت به مدت مشابه فصل قبل کسب نکردند.

IMG_20240920_115832_205

بررسی اکوایران نشان می‌دهد که اونس طلا در این مدت بازوی جریان افزایشی بازارها بوده است به نحوی که افزایش ۹.۴ درصدی اونس طلا در بازه سه ماهه باعث شد تا طلای آب شده بیشترین بازدهی را در این مدت کسب کند.

دراین میان سکه گرمی هم با افزایش ۵.۷ درصدی و نیم سکه با رشد ۶.۲ درصدی افزایش کمتری را نسبت به طلای آب شده که حباب کمتری دارد، کسب کردند.

طلا و سکه از اونس جاماندند

 در بازه شش ماهه شرایط برای بازارها متفاوت شده است و معامله گران بعضی از بازارها در این بازه دچار زیان شده‌اند. بیشترین زیان در بازه شش ماهه نصیب معامله ‌گران بازار سهام شده است چرا که بررسی اکوایران نشان می‌دهد که شاخص کل بورس در این بازه زیان ۴.۴ درصدی را ثبت کرده است. البته با کاهش نگرانی از مصرف انرژی در فصل پاییز، بهبود ارزش معاملات خرد، وعده‌های مسؤلان اقتصادی و واکنش مطلوب بازار ارز در هفته گذشته، برخی تحلیلگران پیش‌می‌کنند که هوای بازار سهام در فصل پاییز بهاری شود.

IMG_20240920_115827_352

دارندگان تتر هم در بازه شش ماهه متحمل زیان ۳.۸ درصدی شده‌اند. کاهش قیمت دلار در بازه شش ماهه باعث شده است که دارندگان طلا و اقلام سکه نتوانند بازدهی به اندازه اونس جهانی طلا کسب کنند. در حالیکه بازدهی اونس جهانی طلا در بازه شش ماهه ۱۹.۵ درصد بوده است بیشترین بازدهی در بازار طلا را، طلای آب شده با رشد ۱۵.۳ درصدی کسب کرده است.

چرا سکه از طلای آب‌شده جا ماند؟

در گذشته غالبا اقلام کوچکتر طلا و سکه‌های کوچکتر رشد بیشتری را نسبت به اقلام طلا کسب می‌کند. بررسی اکوایران نشان می‌دهد که علیرغم پیشتازی طلای آب‌شده در کسب بازدهی در بازه شش ماهه و سه ماهه، اقلام کوچکتر سکه بازدهی کمتری را نسبت به طلای آب شده کسب کرده‌اند. سه دلیل می‌توان برای چنین رویدادی ذکر کرد. اول آنکه اهرم صعودی شدن طلا در این مدت اونس جهانی طلا بوده است، در گذشته با افزایش قیمت دلار حباب اقلام سکه جهش کرده و رشد بیشتری را نسبت به طلا کسب می‌کردند.

دلیل دوم این اتفاق، رواج معاملات صندوق های طلا در بورس و گسترش آن است که تقاضای سرمایه گذاری برای سکه در هر مقداری را جذب کرده است و جریان ورودی سرمایه‌های مشتاق طلا به سکه‌های کوچکتر را محدود کرده است.

دلیل سوم این اتفاق هم میزان بالای حباب در اقلام سکه است که به عنوان ضربه‌گیر در برابر نوسانات عمل کرده است و مانع از افزایش قیمت اقلام سکه به اندازه رشد اونس جهانی طلا و یا طلای آب شده، شده است.

حباب درهم صعودی شد.

بررسی اکوایران از حباب درهم در بازه شش ماهه نشان می‌دهد که میانگین حباب درهم در این بازه ۱۹ تومان بوده است. ولی میانگین حباب درهم در بازه ۳ ماهه به ۹۷ تومان رسیده است و در نهایت در بازه ماهانه حباب درهم ۱۷۴ تومان شده است.

IMG_20240920_115836_867

بررسی اکوایران نشان می‌دهد که هرچه بازه زمانی مورد بررسی حباب درهم از بلندمدت به کوتاه‌مدت بررسی می‌شود مشاهده می‌شود که حباب درهم افزایش پیدا می‌کند به طوری که میانگین حباب درهم در هفته پایان شهریور به ۳۸۳ تومان رسیده است. حباب درهم در روز پنجشنبه ‌ ۵۵۱ تومان بود که بیشترین سطح حباب از ۱۲ تیر است. معامله گران درهم معامله گران بنیادی بازار ارز هستند و از گذشته حباب درهم در پایان هرروز نقش تعیین کننده در تعیین قیمت فردایی دلار داشته است. این مسئله نشان دهنده کنترل قیمت دلار در بازه کوتاه مدت نسبت به درهم است که اگر حباب درهم به روند صعودی خود ادامه دهد علامت مناسبی برای بازار ارز نیست.

 

source

توسط namov.ir