فیات 500 جدید که در سال 2007 با طراحی رترو (با الهام از گذشته) راهی بازار شد و موفقیت قابلتوجهی در آمار فروش در سراسر اروپا دست پیدا کرد، سرانجام پس از 17 سال از روی خط تولید کنار خواهد رفت. البته فیات نسل جدید این خودرو را در سال 2020 بهصورت الکتریکی با نام 500e معرفی کرد اما تولید نسخه درونسوز قدیمی همچنان در کنار مدل جدید ادامه داشت.
فیات ابتدا در نظر داشت 500e الکتریکی را جایگزین مدل قدیمی درونسوز کند ولی بعداً برنامهها تغییر کرد و قرار است یک نسخه هیبریدی جدید بر اساس 500e به بازار عرضه شود ولی 500 قدیمی که میشناختیم و دوستش داشتیم پس از نزدیک به دو دهه به آخر خط رسیده است.
500 یکی از خودروهای نمادین فیات محسوب میشود که پیشینه آن به سال 1936 و مدلی بنام 500 توپولینو بازمیگردد. بااینحال، خودرویی که 500 را به شهرت جهانی رساند، مدل کوچک و موتور عقبی بود که در سال 1957 معرفی شد و تا پایان تولید در سال 1975 نزدیک به 3.9 میلیون دستگاه از آن به فروش رسید.
پس از چند دهه، فیات تصمیم به احیای 500 گرفت و بدین ترتیب نمونه کاملاً جدیدی از این ماشین با طراحیای که کاملاً مشابه نمونه سال 1957 شکل گرفته بود معرفی شد. فیات یک سال بعد نسخه اسپرت آبارث این خودرو را هم ارائه کرد و سپس در سال 2009 نوبت به معرفی نسخه کانورتیبل رسید. برخلاف اکثر محصولات فیات، این هاچبک کوچک بین سالهای 2012 تا 2019 حتی در آمریکا هم عرضه شد.
از این 500 جدید در طول عمر طولانیاش بیش از 3 میلیون دستگاه در سراسر جهان به فروش رسید. مدتی است فیات 500 توسط شرکت پارسان موتور مانلی به کشورمان هم وارد شده و با قیمتهای گزاف بیش از 3.5 میلیارد تومان در بازار برای فروش دیده میشود.
البته فیات 500 قبلاً در مدلهای 2014 و 2015 هم در تعداد محدودی به ایران آمده بود. با وجود خاتمه تولید این خودرو، انتظار میرود فیات همچنان تا اواسط سال 2025 موجودی داشته باشد تا اینکه نسخه هیبریدی بر اساس 500e جدید بهعنوان جایگزین آن راهی بازار شود.