جوان آنلاین: یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: در روش سهام عام پروژه دولت به عنوان یک ناظر و تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری با اعطای مشوق عمل خواهد کرد. همچنین پیمانکار پروژه نیز برای اخذ این مشوق‌های مهم و راهبردی حاکمیتی سهام ممتاز سودی با تضمین در پرداخت سود و اصل سهام در دوره ساخت را تضمین می‌کند و سرمایه‌گذاران خرد مردمی در هر شرایطی با توجه به مدل شرکت سهام عام پروژه با تضمین اصل و کف سود، منفعت اقتصادی کسب خواهند کرد و توسعه اقتصادی نیز با هدایت نقدینگی و اعطای هدفمند مشوق‌های حاکمیتی رقم خواهد خورد. 
 
انجام پروژه‌های کلان نیازمند سرمایه‌گذاری‌های عظیم است. دولت به تنهایی نمی‌تواند چنین بودجه‌ای را تأمین کند. از سوی دیگر، استفاده از سرمایه‌های مردمی مزیت‌هایی برای کشور دارد و به همین دلیل نیاز است در راستای جذب این سرمایه‌ها گام برداریم. اگر بتوانیم سرمایه‌های مردمی را به پروژه‌های کلان کشور جذب کنیم، علاوه بر اینکه زمینه را برای بهره‌برداری از این پروژه‌ها فراهم می‌کنیم، بستر سوداگری را از بین می‌بریم. به این ترتیب، سرمایه‌هایی که در بخش‌های سوداگری مسکن، خودرو و ملک به کار افتاده‌اند، به حوزه‌های مولد مانند انرژی سوق داده می‌شوند. 
با روی کار آمدن دولت چهاردهم، باید ببینیم دولت چه تدابیری در زمینه جذب سرمایه‌های مردمی می‌اندیشد. به زعم بسیاری، استفاده از روش سهام عام پروژه می‌تواند کارساز باشد. شاید به جرئت بتوان گفت مهم‌ترین بخش اجرای پروژه‌های کلان در هر کشوری، جذب سرمایه است. متقاعدکردن سرمایه‌گذاران به اینکه سرمایه‌های‌شان را در پروژه‌های زیربنایی و کلان کشور به کار بیندازند، از اهمیت بالایی برخوردار است، به ویژه لازم است جذابیت این بخش‌ها را با استفاده از مشوق‌های حاکمیتی بالا ببریم. در غیر این صورت، سرمایه‌گذاران در حوزه‌های کم‌ریسک‌تر مانند ملک، مسکن و خودرو ورود می‌کنند. از نظر کارشناسان، دولت باید سیاست‌هایش را به سمتی ببرد که اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند و به جذب سرمایه‌ها بپردازد. 
 احمد آریایی‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که جذب سرمایه‌های مردمی برای انجام ابرپروژه‌های کشور اهمیت زیادی دارد و باید به سمت جذب سرمایه برای انجام پروژه‌های مهم و زیربنایی کشور گام برداریم، تصریح کرد: در روند جذب سرمایه‌های مردمی، ایجاد اعتماد و اطمینان در سرمایه‌گذاران بسیار مهم است. باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران مطمئن باشند از طریق سرمایه‌گذاری‌ای که انجام می‌دهند، به سود می‌رسند. 
وی ادامه داد: نیاز است طوری سیاستگذاری کنیم که راه سوداگری را ببندیم و سرمایه‌ها را به سمت پروژه‌های مولد سوق دهیم. جذب سرمایه به ابرپروژه‌ها نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق است. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: طرح‌هایی مانند اعطای مشوق به ابرپروژه‌ها در حرف مطرح می‌شود، اما مهم است که در عمل این اتفاقات بیفتد و حمایت عملی از پروژه‌ها داشته باشیم. دولت باید به عنوان یک ناظر و تسهیل‌کننده عمل کند. در این راستا، اعطای مشوق‌های حاکمیتی مانند ال‌سی‌باز‌کردن با تهاتر نفت‌خام، تنفس خوراک و فاینانس ایجادکردن با گارانتی دولتی اهمیت دارد. 
آریایی‌نژاد گفت: اعطای مشوق‌های حاکمیتی باید در نهایت شفافیت صورت بگیرد. هر چقدر در این زمینه شفاف‌تر عمل کنیم، اطمینان بیشتری را جلب می‌کنیم که در روند جذب سرمایه‌ها اهمیت بالایی دارد. 
وی ادامه داد: دولت باید خودش را از پروژه‌ها کنار بکشد و نفع چندانی برای خودش تعریف نکند. در این روند، دولت باید فقط به عنوان تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری عمل و بستر را برای جذب سرمایه‌های مردمی هموار کند. 
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه تجربه‌های منفی در زمینه جذب سرمایه‌های مردمی داشتیم که در بورس اتفاق افتاد و اعتماد عمومی را خدشه‌دار کردیم. نیاز است دولت به اعمال سیاست‌هایی در راستای جلب حمایت مردم گام بردارد. 
آریایی‌نژاد گفت: شاید بهتر باشد ابتدا در مقیاس‌های کوچک‌تر به استفاده از روش سهام عام پروژه بپردازیم و اندک‌اندک به تعریف پروژه‌های بزرگ و ابرپروژه اقدام کنیم. لازم است از شعارزدگی در این حوزه اجتناب شود و به دنبال انجام اقدامات عملی و کارساز باشیم. 
وی در خصوص لزوم اعطای مشوق‌های حاکمیتی برای جذب سرمایه‌های مردمی خاطرنشان کرد: در واقعیت مردم حاکم هستند و دولت تنها مجری است. با این نگاه، اعطای هر نوع مشوقی برای جذب سرمایه‌ها می‌تواند کارساز باشد. لازم است در فضای شفاف به ارائه مشوق بپردازیم. در فضای غبارآلود، زمینه برای سوءاستفاده فراهم می‌شود، اما وقتی همه چیز شفاف باشد، جذب سرمایه راحت‌تر اتفاق می‌افتد. 
آریایی‌نژاد در خصوص لزوم تضمین اصل و کف سود سرمایه‌گذاران از سوی پیمانکار پروژه که سهام ممتاز مدیریتی را در اختیار دارد، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران باید اطمینان‌خاطری در مورد سودده‌بودن پروژه‌ها داشته باشند، بنابراین تضمین اصل و کف سود آن‌ها از سوی مدیر پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است. 
وی در پایان تأکید کرد: در روش سهام عام پروژه دولت به عنوان یک ناظر و تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری با اعطای مشوق عمل خواهد کرد. همچنین پیمانکار پروژه نیز برای اخذ این مشوق‌های مهم و راهبردی حاکمیتی سهام ممتاز سودی با تضمین در پرداخت سود و اصل سهام در دوره ساخت را تضمین می‌کند و سرمایه‌گذاران خرد مردمی در هر شرایطی با توجه به مدل شرکت سهام عام پروژه با تضمین اصل و کف سود، منفعت اقتصادی کسب خواهند کرد و توسعه اقتصادی نیز با هدایت نقدینگی و اعطای هدفمند مشوق‌های حاکمیتی رقم خواهد خورد.

source

توسط namov.ir