دو مطالعه‌ی اخیر در مجله‌ی Science مکانیسم دفاعی شگفت‌انگیزی را در برخی باکتری‌ها آشکار کرده است که به آن‌ها امکان می‌دهد در برابر حملات ویروسی مقاومت کنند. این باکتری‌ها در مواجهه با تهدید ویروسی، ژنی کاملاً جدید را تولید می‌کنند که پروتئینی سمی را کد می‌کند و از تکثیر ویروس در سلول جلوگیری می‌کند.
به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، این ژن جدید که توسط محققان “نئو” نامگذاری شده است، از طریق یک فرآیند پیچیده و غیرمعمول تولید می‌شود. باکتری‌ها از آنزیمی به نام ترانسکریپتاز معکوس استفاده می‌کنند تا یک مولکول RNA را به DNA تبدیل کنند. سپس، این DNA به صورت تکراری تکثیر می‌شود و یک ساختار ژنی کاملاً جدید را تشکیل می‌دهد. این ساختار ژنی حاوی اطلاعات لازم برای تولید پروتئینی است که فعالیت سلول را متوقف کرده و از تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که جریان اطلاعات ژنتیکی از DNA به RNA و سپس به پروتئین، تنها مسیر ممکن نیست و مکانیسم‌های پیچیده‌تری نیز در طبیعت وجود دارد. علاوه بر این، این کشف می‌تواند به ما در درک بهتر مقاومت باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها و توسعه‌ی روش‌های جدید برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی کمک کند.

اگرچه این مطالعات گام بزرگی در درک مکانیسم دفاعی این باکتری‌ها برداشته‌اند، اما هنوز سوالات بسیاری بی‌پاسخ باقی مانده است. برای مثال، چگونه این باکتری‌ها متوجه می‌شوند که تحت حمله ویروسی قرار گرفته‌اند؟ چه مکانیسمی باعث فعال شدن ترانسکریپتاز معکوس و تولید ژن نئو می‌شود؟ و آیا مکانیسم مشابهی در سایر موجودات زنده نیز وجود دارد؟ کشف مکانیسم دفاعی نوین در باکتری‌ها، درک ما از پیچیدگی‌های دنیای میکروبی را افزایش داده است. این یافته‌ها نه تنها به ما کمک می‌کنند تا به سؤالات بنیادی در زیست‌شناسی پاسخ دهیم، بلکه می‌توانند کاربردهای بالقوه‌ای در زمینه‌های مختلف مانند پزشکی و زیست‌فناوری داشته باشند.

برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

source