به گزارش مجله ماشین، براساس جدیدترین آمار منتشر شده توسط انجمن خودروهای سواری چین (CPCA)، شرکت بی وای دی بر بازار خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) چین تسلط یافته است. بر اساس این آمار، در ماه جولای، ۹ مدل از ۱۰ مدل پرفروش PHEV متعلق به بی وای دی بوده است.
جدول زیر ۱۰ خودروی پرفروش PHEV در ماه جولای در چین و همچنین آمار فروش عمده را نشان میدهد:
رتبه | مدل | فروش عمده |
---|---|---|
۱ | بی وای دی سانگ | ۴۸,۷۶۹ |
۲ | بی وای دی Qin L | ۳۲,۹۴۱ |
۳ | بی وای دی Qin | ۲۹,۰۷۴ |
۴ | بی وای دی Destroyer 05 | ۲۵,۵۵۸ |
۵ | بی وای دی Seal 06 | ۲۵,۲۰۰ |
۶ | بی وای دی Han | ۱۰,۹۵۰ |
۷ | بی وای دی Tang | ۱۰,۸۳۹ |
۸ | بی وای دی Song L | ۱۰,۱۴۷ |
۹ | دنزا D9 | ۸,۵۱۴ |
۱۰ | چری فولوین T9 | ۸,۳۰۹ |
همانطور که میبینید، تنها خودروی غیر بی وای دی در این لیست، چری فولوین T9 است. این جدول بر اساس فروش عمده ۹۴۴ هزار دستگاه خودروی سواری انرژی جدید در ماه جولای تهیه شده است که نسبت به سال قبل ۲۸ درصد افزایش داشته است.
به نظر میرسد دادههای CPCA بین EREVها و PHEVها تمایز قائل میشود، بنابراین این ارقام تنها شامل PHEVها میشود. در ماه جولای، ۳۱۸ هزار دستگاه PHEV فروخته شد که ۳۳.۷ درصد از کل بازار خودروهای انرژی جدید را تشکیل میدهد. این رقم نشاندهنده افزایش ۷۳ درصدی نسبت به سال قبل است و گفته میشود که محرک اصلی رشد بازار خودروهای انرژی جدید است.
جالب توجه است که پنج خودروی برتر در ماه جولای همگی مدلهای نسبتاً ارزانتری هستند و افت قابل توجهی در رتبه ششم به مدل گرانتر Han وجود دارد. با این حال، این روند با فروش امسال تاکنون پشتیبانی نمیشود.
تسلط بی وای دی بیشتر از این نیز گسترده است، همانطور که در جدول ۱۰ خودروی پرفروش از ابتدای سال تاکنون دیده میشود. حتی در اینجا تنها سه خودروی پایین جدول از تولیدکنندگان دیگری غیر از بی وای دی هستند.
جدول ۱۰ خودروی پرفروش PHEV در چین و آمار فروش عمده از ژانویه تا جولای:
رتبه | مدل | فروش عمده |
---|---|---|
۱ | بی وای دی سانگ | ۳۵۹,۱۸۷ |
۲ | بی وای دی Qin | ۱۷۹,۴۳۹ |
۳ | بی وای دی Destroyer 05 | ۱۶۳,۷۴۵ |
۴ | بی وای دی Han | ۷۶,۸۱۶ |
۵ | بی وای دی Tang | ۷۴,۶۰۳ |
۶ | دنزا D9 | ۵۹,۱۰۴ |
۷ | Qin L | ۵۸,۰۴۱ |
۸ | وولینگ استارلایت | ۵۴,۶۰۴ |
۹ | جیلی گلکسی L7 | ۴۲,۷۴۱ |
۱۰ | لینک اند کو ۰۸ EM-P | ۴۱,۴۹۶ |
بزرگترین اشکال این دادهها این است که فروش عمده و نه خردهفروشی است. این امر کاملا رایج است که تولیدکنندگان نمایندگیهای خود را برای خرید موجودی تحت فشار قرار دهند، که لزوما به معنای فروش نهایی نیست. در سال ۲۰۲۳، مشکل بزرگی در مورد داشتن موجودی انبار بزرگ توسط نمایندگیها وجود داشت که با تقاضای واقعی مصرفکننده مطابقت نداشت.
همچنین چیزی که معنیدار بودن این دادهها را کاهش میدهد این است که به نظر میرسد EREVها جداگانه در نظر گرفته میشوند. EREV در واقع فقط یک PHEV سری است و از نظر تئوری باید به همان روشی که یک PHEV موازی رفتار میشود، در نظر گرفته شود.
با وجود این اشکالات، این دادهها به ما کمک میکند تا ببینیم بی وای دی چقدر بر بازار چین تسلط دارد. جالب اینجاست که این تنها به دلیل فناوری DM 5.0 بی وای دی نیست. تنها حدود نیمی از خودروهای موجود در لیست ۱۰ برتر در حال حاضر از این نسخه از سیستم PHEV بی وای دی استفاده میکنند.
source