مدیران اسنپ که با تدارک سوپر اپلیکیشن کوشیدهاند از همه نوع سرویس کسب سود کنند، برای مقابله با اشکالات پدید آمده در نرم افزار چندپارهشان، از جیب و اعصاب مردم مایه میگذارند!
سوپر اپلیکیشن یا سوپر اپ (Super-app)، به آن دسته از نرمافزارهای ویژه تلفن همراه (نرمافزار موبایلی) گفته میشود که چندین سرویس و خدمات متعدد را ارائه میدهد و بهطور مؤثر به یک پلتفرم تجارت و ارتباطات آنلاین فراگیر تبدیل میشود که بسیاری از جنبههای زندگی شخصی و تجاری را در بر میگیرد.
به گزارش «تابناک»، از جمله مشکلاتی که اسنپ با افزایش دامنه سرویسهای که ارائه میدهد و نرم افزارشان را به سوپر اپ تبدیل کرده، با آن مواجه شدهاند، نرم افزار بزرگ و به نوعی درهم و برهمی است که ظاهرا مدیریتش را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، تا جایی که برای رفع این اشکالات مجبور به اتخاذ روشهای عجیبی شدهاند.
از جمله این اشکالات، حجم بزرگ شکایتهای کاربران و گیرندگان سرویس از این سوپراپ است که پاسخ دهی به آنها از عهده یک مرکز تماس و پشتیبانی خارج بوده و موجب شده که چندین و چند مرکز پاسخگویی به شکایات و گزارشهای گیرندگان خدمتهای مختلف در زیرمجموعه اسنپ دایر شود و در نتیجه وضعیت عجیبی در این مجموعه رقم بخورد.
کافیست سری به موتورهای جستوجو مانند گوگل بزنید تا دستتان بیاید یافتن شماره تماس پشتیبانی بخشهای مختلف اسنپ تا چه اندازه برای کاربران دشوار و مساله ساز است.
این را میشود با پرسوجو از آن دسته از کاربران اسنپ دریافت که وقتی با مشکلی در دریافت خدمات مختلف از این مجموعه مواجه شدهاند، پی بردهاند که با چه مجموعه چندپاره و سرویس دهی ناقصی مواجه هستند و در مواردی حتی قادر به یافتن شماره تلفن پشتیبانی بخشهای مختلف این سوپر اپ هم نیستند.
البته برای درک این وضعیت بلبشو، راههای دیگری هم وجود دارد و با تامل در برخی نکات دیگر هم به این موضوع پی خواهید برد. از جمله این نکات، کیف پولهای متعددی است که اسنپ برای بخشهای مختلف خود تدارک دیده و به یکدیگر ارتباطی ندارند. مثلا اگر در بخش تاکسی آنلاین کیف پول خود را شارژ نمایید، در کیف پول بخش غذا با موجودی صفر مواجه خواهید شد.
بیشتر بخوانید:
وضعیتی که این سوال را به دنبال دارد که وقتی سرویسهای مختلف، چه در پشتیبانی و چه حتی در کیف پول مجزا از هم و بی ارتباط با یکدیگر هستند، فایده جمع آوری این سرویسها در زیرمجموعه یک نرمافزار بزرگ و به اصلاح سوپراپ چیست؟ مگر نه اینکه این مساله برای کاربران هزینهزا است و سردرگمی و نارضایتی ایشان را به دنبال دارد؟
مسالهای که نتیجه اتخاذ یک شیوه عجیب در مجموعه اسنپ برای برای مدیریت بهتر نرم افزار چند پارهای است که ساختهاند، اما در عمل برای کاربران مشکلات قابل توجهی پدید آورده، از جمله اینکه نمیتوانند هزینههای خود را مدیریت کرده و همواره مبالغی در کیفهای پول متعدد در بخشهای مختلف نرمافزار دارند که در دسترسشان نیست!
البته این موضوع برای اسنپ منفعت مالی به دنبال دارد چراکه در نتیجه تعدد کیفهای پول در بخشهای مختلف سوپر اپ، همواره مبالغ زیادی پول راکد شده در اختیار دارند که میتوانند از آن برای توسعه و رشد خودشان بهره بگیرند. توسعهای که، چون بنیادین نیست، به چندپارگی بیشتر این نرم افزار بزرگ منجر میشود و بر عمق مشکلات این سوپر اپ میافزاید، بی آنکه نگران اعتراضات کاربران و ورود نهادهای نظارتی به این مساله بغرنج باشند.
نکتهای که در این میان به کمک مدیران اسنپ آمده، فقدان بازار رقابتی در کشور است که موجب شده مدیران این مجموعه به جای رفع اساسی مشکلات نرمافزارشان و تلاش برای کسب رضایت کاربران، این گونه سرمایه مردم را به اشکال مختلف راکد کرده و در اختیار بگیرند، با آن اهداف خود را پیش ببرند و حتی تسهیلات مالی به کاربران داده و از محل ارائه این تسهیلات هم سود دریافت نمایند!
این در حالی است که اگر بازار رقابتی وجود داشت و برخی موانع، سد راه حضور استارتاپهای موفق جهانی در کشورمان نبود، قطعا «رفع مشکلات» و «کسب رضایت کاربران» سرلوحه کار امثال اسنپ قرار میگرفت و شاهد این نبودیم که با دایر کردن هر سرویس تازه، یک کیف پول تازه و بی ارتباط با کیف پولهای دیگر تدارک ببیند و به کمک آن بخش دیگری از پولهای مردم را در حسابهای خود به دام انداخته و از منافعش بهرهمند گردند.
source