مدتی پیش، مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت ایران خودرو برگزار شد. در جریان برگزاری این مجمع، گزارشی از برنامههای آتی ایران خودرو نیز منتشر شد.
یکی از برنامههایی که ایران خودرو چندی پیش آن را اعلام کرد، تولید نسخه هیبرید سدان تارا است. در جدیدترین گزارش ارائه شده، تصویر اولیهای از این پروژه منتشر شده که نشان میدهد طراحی تارا هیبرید در مقایسه با تاراهای بنزینی، تفاوتهایی خواهد داشت.
باتوجه به تصویر فوق، در تارا هیبرید، طرح جلوپنجره تغییر کرده است. همچنین پسزمینه چراغهای اصلی و قسمتی از سپر نیز مشکی شدهاند.
اینگونه که ایران خودرو اعلام کرده، بر اساس برنامهریزیهای، محصول تارا به منظور کاهش مصرف سوخت به تکنولوژی هیبرید و برقی مجهز خواهد شد. تستهای تابستانه در تابستان سال جاری انجام خواهد شد و فاز صنعتی سازی از پاییز آغاز میشود. تا انتهای سال نیز، مرحله توسعه تارا هیبرید به اتمام رسیده و در سه ماهه ابتدایی سال آینده، این محصول با طی کردن مراحل تجاری سازی و به کیفیت رسانی، قابلیت عرضه به مشتریان را خواهد داشت.
هنوز مشخصات فنی تارا هیبرید اعلام نشده است. اما سال گذشته، طی مطلبی اختصاصی از برنامه طراحی نسخه هیبرید ۴۸ ولتی دنا پلاس خبر دادیم. میتوان احتمال داد که ایران خودرو پروژه هیبریدی کردن دنا پلاس را لغو و بجای آن، قصد دارد تارا را به آن پکیج مجهز کند.
پکیج هیبرید 48 ولتی را می توان هیبرید ملایم عنوان کرد. در خودروهای هیبرید ملایم، یک موتور الکتریکی کوچک با ظرفیت کم (12 ولتی، 24 ولتی یا 48 ولتی)، برای پشتیبانی از موتور بنزینی به خودرو اضافه میشود که ایران خودرو تصمیم به استفاده از نوع 48 ولتی BISG آن را در دنا پلاس گرفته بود.
فعلا مشخص نیست ایران خودرو در تارا هیبرید از کدام موتور بنزینی استفاده خواهد کرد…
لازم به ذکر است، BISG یکی از قطعات سیستمهای نیمه هیبریدی 48 ولتی است که شبیه آلترناتور معمولی از طریق تسمه به پیشرانه متصل میشود.