به گزارش خبرگزاری مهر، مالک رحمتی در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به مصوبه این شورا مبنی بر پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب مدارس استثنایی از سوی شهرداریها، افزود: در صورتیکه شهرداریها از این کار امتناع کنند سازمان امور مالیاتی با کسر هزینه ایاب و ذهاب دانشآموزان استثنایی، اقدام به واریز به حساب شهرداریها کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش، به نقش آموزش و پرورش در برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: قسمت اصلی بار اجرایی انتخابات بر دوش این مجموعه بود و از هیأت اجرایی و مجموعه آموزش و پرورش که در این موضوع مهم و سرنوشت ساز زحمات شبانه روزی کشیدند، تقدیر میکنم و انشالله در حوزههایی که انتخابات به دور دوم کشیده است، این جدیت ادامه داشته باشد.
رحمتی با اشاره به وسعت حوزه کاری در دستگاه تعلیم و تربیت، بیان کرد: این خانواده بزرگ هم کار آموزشی و هم کار پرورشی انجام میدهد و در همین مدت کوتاه، شاهد توفیق و رشد و بالندگی در مجموعه آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بودیم و به همین نسبت در شهرستانهای مختلف هم آموزش و پرورش پای کار بوده و این قابل تقدیر است.
وی با تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود برای اعتلای آموزشی و تربیتی، اظهار کرد: کار در حوزه آموزشی، حد و اندازه ندارد و هر چه دنبال افزایش کیفیت باشیم، باز هم جا دارد، برای رسیدن به شرایط مطلوب باید خلاءهای موجود را با تلاش مضاعف پر کنیم.
رحمتی با اشاره به دومین دستور جلسه مورد بررسی در شورای آموزش و پرورش آذربایجان شرقی مبنی بر سهم آزمونهای نهایی در آزمون سراسری، گفت: آزمون متمرکز در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم کار بزرگی است و سرنوشت بسیاری از عزیزان در حال تحصیل با نتایج همین آزمونها و در راستای عدالت آموزشی در سرتاسر نظام آموزشی و با برگزاری به شکل درست و متمرکز، رقم میخورد.
وی افزود: با توجه به افزایش میزان ضریب بیش از پیش نمرات آزمونهای نهایی در سرنوشت تحصیلی دانشآموزان، باید همه امکانات را به میدان بیاوریم و آزمون را به بهترین شکل ممکن برگزار کنیم.
وی ادامه داد: دانشآموزان شهرستانها و بخشهای کمتر توسعه یافته نمیتوانند از کلاس کنکور بهرهمند شوند؛ اما میتوانند نمرات خوبی را در این آزمون متمرکز بگیرند، به همین دلیل متولیان موضوع با اتخاذ تدابیر امنیتی کافی برای برگزاری هر چه امنتر آزمونهای نهایی، تلاش جدی داشته باشند.
رحمتی با بیان اینکه معلمی دارای جایگاهی مقدس و والاست و افزود: بعضی از شغلها مانند معلمی از منصب و رسالت خاصی برخوردار هستند؛ باید دست معلمان را بوسید و قدر و منزلت این جایگاه مقدس را که سیرهای از انبیا و امامان است، دانست.
وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش دولت برای رفع مشکلات معلمان است. معلمان با رفتار، گفتار و روش زندگی برای بسیاری از دانشآموزان الگو بوده و نظام تعلیم و تعلم دارای جایگاهی مقدس و معنوی است و قاطبه معلمان ما با همه کمبودها و ناملایمتیها پای کار دانشآموزان هستند.
رحمتی با اشاره به تقدم تزکیه نفس و تربیت به تعلیم در قرآن کریم، اظهار کرد: یکی از مهمترین کارها، تزکیه نفس و خودسازی، پرداختن به مسائل پرورشی و تربیتی و سپس، پرداختن به آموزش بوده و در قرآن هم به این موارد تاکید شده است و از این مفاهیم میتوان در تربیت دانشآموزان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و برنامهریزی در این خصوص، استفاده کرد.
وی ادامه داد: استفاده از مشاوران متخصص در مدارس، بسیاری از هزینه کردها در حوزه آسیبهای اجتماعی را کاهش میدهد و تهیه اطلس آسیبهای اجتماعی و داشتن برنامه جدی در برخی مدارس نیز میتواند به پیشگیری از این آسیبها کمک کند.
استاندار آذربایجان شرقی با بررسی سومین دستور جلسه، به رعایت اصول در شهرکسازیهای جدید، تاکید کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی از همان ابتدا به زیرساختها فکر کند و به فکر تأمین راه، برق و امکاناتی مانند مدرسه باشد و اجازه ندهد، شهرکی بدون مدرسه ایجاد شود.
رحمتی همچنین با تاکید بر لزوم توجه ویژه به تأمین مسکن فرهنگیان از محل نهضت ملی مسکن، بیان کرد: حاضر هستیم همان کارهایی که برای اساتید دانشگاه در این مورد را انجام دادیم، برای معلمان نیز انجام دهیم، آموزش و پرورش و راه و شهرسازی مکلفند از ظرفیت نهضت ملی مسکن برای معلمان به طور کامل استفاده کنند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش ۲ بال پرندهای هستند که بدون وجود یکی از آنها، پرواز ممکن نیست، خاطرنشان کرد: چیزی که جامعه ما را به سمت رشد و بالندگی میبرد، توجه همزمان به آموزش و پرورش است و یکی از دستاوردهای بعد از انقلاب هم همین است.